Doe je mee aan De grote self-pub quiz?

Eind vorig jaar kwam ik op het idiote idee om in de eerste drie maanden van 2019 drie nieuwe boeken te schrijven over self-pubben en alles wat daarbij komt kijken. Ik had tenslotte al eens een boek geschreven over dit onderwerp, dus hoeveel werk kon het zijn?

Ik kwam op het idee omdat sinds mijn eerste boek hierover uitkwam Doe het lekker zelf! er alweer veel veranderd is in de nieuwe uitgeefwereld en het goed was dat er een update kwam. En drie maanden zou mij genoeg tijd moeten geven om alle nieuwe informatie op papier te zetten.

Maar ja, de tijd gaat snel. Heel erg snel en ondanks dat ik in april de teksten grotendeels klaar had, besefte ik dat er nog veel redactie nodig was om er goed leesbare boeken van te maken. Ik besloot om de publicatiedatum op eind oktober te zetten. Dat was vast wel genoeg tijd.

Begin juli gingen de geredigeerde en gecorrigeerde teksten naar de vormgever voor het klaarmaken van het binnenwerk. Gelukkig waren de covers al gedaan en kon ik beginnen met nadenken over hoe ik de boeken onder de aandacht van het publiek zou kunnen krijgen.

Bijna drie maanden later zit ik nog steeds in dat stadium en nu is het opeens nog maar vijf weken voordat het eerste boek officieel uitkomt op 31 oktober. Paniek maakt zich langzaam van mij meester, vooral ook omdat ik in het tweede boek over marketing, mijn lezers op het hart druk drie tot zes maanden voor de publicatiedatum te beginnen met het opzetten van een marketing- en launchplan. Uiteraard luister ik niet naar mijn eigen advies…

Gelukkig heb ik een excuus voor mijn inactivitieit wat betreft marketing, want de laatste drie maanden heb ik niet stil gezeten. Een belangrijk onderdeel van een marketingplan is het opbouwen van een mailinglist – een lijst met emailadressen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product.
Om mensen over te halen lid te worden van de mailinglist is het een goed idee ze daarvoor iets waardevols in ruil aan te bieden. In het geval van schrijvers is dit vaak een gratis verhaal dat ze speciaal hebben geschreven en dat nergens anders te krijgen is.

Dit waardevolle ding dat wordt aangeboden wordt een ‘reader magnet’ genoemd. Mijn reader magnet stamde nog uit de tijd van de uitgave van mijn eerste boek over self-pubben en ondanks dat ik het vorig jaar nog had geüpdate, vond ik niet dat het nog paste bij de nieuwe serie boeken.
Tijd dus voor het produceren en publiceren van een nieuwe lezersmagneet, met de bedoeling daarmee nog een aantal nieuwe leden naar mijn mailinglist te lokken vóór de publicatie van de nieuwe serie.

Samen met mijn schrijfcoach Eva kwam ik op het idee er iets interactief van te maken. Iets waar lezers doorheen konden klikken en vooral plezier aan zouden hebben. Een lichthartige, maar toch een klein beetje leerzame, kennismaking met de self-pub- en uitgeefwereld. Zo werd De grote self-pub quiz geboren.
Niet een traditionele quiz in de zin van ‘beantwoordt een aantal vragen en je hebt de uitslag’, maar een zoektocht langs de verschillende mogelijkheden voor het uitgeven en wat daar allemaal bij komt kijken.

Het in elkaar zetten van deze quiz was niet zo gemakkelijk als het eerst leek, vandaar dat de tijd voorbij vloog over de zomer. Maar uiteindelijk ging afgelopen weekend de nieuwe reader magnet live op mijn website. Ben je nieuwsgierig, download de quiz dan hier.

Ondertussen ga ik de komende tijd heel hard aan de slag om nog wat van mijn ‘verloren’ tijd in te halen. En om heel eerlijk te zijn vind ik het helemaal niet erg dat een ‘projectje’ waar ik aan het begin van het jaar vier maanden voor had uitgetrokken, uiteindelijk bijna het hele jaar kost.

Verder lezen:

About Maria Staal 208 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.