Nieuws uit de uitgeefwereld: 6 t/m 12 oktober 2019

Het nieuwe rapport over ebook verkopen in Nederland is interessant lectuur in dit natte weekend. Daarnaast gaat het CB bouwen voor de toekomst en komt Lecturium weer eens in het nieuws. Maar zoals te verwachten niet op een goede manier.

Interessant nieuw rapport over verkoop ebooks in Nederland

Wisenbart heeft een nieuw rapport uitgebracht over de verkoop van digitale producten, zoals ebooks en audioboeken. In The digital consumer book barometer zijn de cijfers en ontwikkelingen in de verkoop van digitale producten van een vijftal landen verzameld en met elkaar vergeleken. Nederland is naast Duitsland, Canada, Spanje en Italië een van die landen.

De cijfers voor Nederland komen van het CB. Dat is wat mij betreft ook meteen het nadeel van het rapport, hoe interessant het ook is. Want door alleen de ebook- en audioboekverkoopcijfers van het CB te gebruiken, worden de ebooks en audioboeken die niet via het CB worden verkocht niet meegenomen. Dit zal dus gelden voor veel van de zelf uitgegeven ebooks en audioboeken. Toch is het de moeite waard om het rapport te bestuderen.

Zo is er naar voren gekomen dat in Nederland er duidelijk vakantiepieken zijn wat betreft de verkoop van ebooks. Er worden in juli en augustus beduidend meer ebooks verkocht. Daarentegen is er in december (met zijn Sinterklaas en Kerst) geen verkooppiek te zien.
Nederlanders zijn blijkbaar ‘strandlezers’ in tegenstelling tot Canadezen die juist veel ebooks kopen in december voor het doorkomen van de lange koude winteravonden.

Het meest interessante dat uit het rapport echter naar voren komt is de prijs. Daarin zijn er grote verschillen tussen de landen, wat vooral ook komt doordat in sommige landen (Canada en Italië) zelf uitgegeven boeken beduidend goedkoper worden verkocht dan hier.

De conclusie in het rapport is dan ook dat de verkoopmarkt radicaal lijkt te zijn gesegmenteerd in ebooks voor doelgroepen die zelf uitgegeven boeken lezen (vaak zogenoemde genre fictie, zoals romantiek, thiller/crime, sci-fi/fantasy) en een doelgroep die kiest voor traditioneel uitgegeven boeken (en daarmee veelal in een hoger prijssegment).

In Nederland zijn er drie verschillende prijssegmenten te herkennen. Eentje rond €4,-, eentje rond €6,- en eentje rond €9,-. Dit komt ook naar voren in de cijfers van de daadwerkelijke verkoopeenheden. Daaruit blijkt dat in Nederland in 2018 vooral veel ebooks zijn verkocht in de prijscategorieën €4 – €4,99 en €8 – €8,99.

Gemiddelde verkoopprijs ebooks per jaar, vanaf 2016
Prijsvergelijking per land voor ebook verkopen in 2018

Het rapport haalt ook aan dat er grote verschillen zijn in de verkoop van ebooks wat betreft genres. Helaas hebben wij daar niet zoveel aan wat betreft Nederland, aangezien alle fictie-verkopen voor ons land op een grote hoop zijn gegooid. Hier kwam uit naar voren dat iets meer dan 80% van de ebook verkopen in Nederland fictie boeken zijn, zo’n 17% non-fictie en de rest kinder-/young adult boeken en educatieve boeken.

Ter vergelijking in Duitsland (waar wel een paar genres zijn uitgesplitst in de cijfers), vallen bijna 40% van de verkochte ebooks in het romantiek genre, zo’n 16% fantasy/sci-fi en bijna 20% thillers en crime. Of die verdeling echter ook voor Nederland geldt is zonder meer uitgesplitste cijfers van het CB niet te zeggen.

De uiteindelijke conclusie in het rapport is dat webshops een grotere rol gaan spelen. Daardoor zal het normaler worden dat de verschijningsvorm van een boek niet alleen meer is voorbehouden aan papieren boeken, maar ook aan ebooks, audioboeken, films en zelfs games.
Hierdoor zal er juist ook met marketingactiviteiten breder gekeken moeten worden dan naar alleen naar het papieren boek. Daardoor is het belangrijk dat er per verschijningsvorm rekening gehouden gaat worden met wat het beste is als het gaat om prijs, retailmogelijkheden en doelgroepen.

Ik ben het wat dat betreft helemaal eens met het rapport. Er komen inderdaad steeds meer mogelijkheden om je verhaal onder de ogen van lezers te krijgen. Dit is goed nieuws, maar het vergt tegelijkertijd ook een kennis, zowel van de nieuwe uitgeefwereld met als z’n mogelijkheden (en valkuilen, denk aan vanity’s), als ook van moderne marketing- en promotiemogelijkheden.
Daarom is het fijn dat een rapport als deze er is, zodat we toch een beetje inzicht kunnen krijgen in wat er speelt.

CB kijkt naar de toekomst met nieuw magazijn

Dat het papieren boek niet dood is blijkt uit de plannen van het CB om een nieuw magazijn te bouwen in Culemborg. Wat echter ook bij deze nieuwbouw naar voren komt is dat er wel degelijk een verandering in de markt aan de gang is. Dat heeft het CB herkent en daar willen ze met het nieuwe magazijn op inspelen.

Het nieuwe magazijn wordt een zogenoemd ‘bakkenmagazijn’ dat meer geschikt is voor de groei van de verschillende artikelen die het CB levert. Ook kan het nieuwe magazijn gebruikt worden voor de opslag van kleinere hoeveelheden van die artikelen. Hiermee speelt het CB in op het feit dat er steeds meer wordt besteld via het internet, terwijl de omvang van de bestelling van fysieke klanten afneemt.

Ik vind het persoonlijk interessant om te lezen dat zelfs het CB, dat toch wel een monopolypositie heeft als het gaat om de verkoop en distributie van papieren boeken, mee moet gaan bewegen met de nieuwe uitgeefwereld en de daardoor veranderende markt.
Als het CB mee moet bewegen, dan moeten wij dat als schrijvers helemaal.

Uitzending op NPO2 over turboliquidatie van onder andere Lecturium

In het TV programma De Monitor van KRO/NCVR wordt op zondag 20 oktober 2019 ingegaan op de turboliquidatie van Lecturium eerder dit jaar. Journalist Rembrandt van der Heijden heeft hiervoor gedupeerden van Lecturium (voorheen Free Musketeers) geïnterviewd.

Het TV programma gaat specifiek over mensen die de dupe zijn geworden van de turboliquidaties van bedrijven, waardoor schuldeisers nooit een cent zien van datgene dat het bedrijf hen schuldig is. In het geval van Lecturium gaat het om niet-uitbetaalde royalty’s.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.