Stappenplan voor de self-pubber. Waar moet ik beginnen?

Ik moet het toegeven. Zelf een boek uitgeven is niet gemakkelijk. Er komt ontzettend veel bij kijken. Eén van de meest gestelde vragen die self-pubbers hebben is dan ook: Waar moet ik beginnen?

Het is een terechte vraag, want omdat er zo verschrikkelijk veel is te doen, kun je gemakkelijk overweldigd raken en daardoor helemaal nergens meer toe komen.

Gelukkig hoeft niet alles in één keer. Dat zou ook onmogelijk zijn. Bovendien is het zelf uitgeven van je boek geen sprint maar een marathon, waarbij het tijd kost om alles op de rails te krijgen.

Een manier om alles been beetje in goede banen te leiden is het maken van een stappenplan. Zo’n stappenplan maak je aan de hand van het doel dat je met de publicatie van je boeken voor ogen hebt. Dit kan een groot doel zijn – bijvoorbeeld: over vijf jaar wil ik zelfstandig schrijver zijn – of klein – zoals: ik wil dit jaar vijftig boeken verkopen.

Hoe groot of klein je doel ook is, een stappenplan kan je helpen alles op een rijtje te houden. Want met een stappenplan kun je bijhouden wat het meeste prioriteit heeft en zorgen dat je elke week een beetje van je lijst wegstreept.

Hieronder geef ik een aantal voorbeelden van stappenplannen, maar ga vooral kijken naar wat het beste bij jezelf en jouw doel past. Blijf in elk geval rustig en bedenk wat voor jou de prioriteiten zijn. Zolang je professioneel bezig bent, kun je het eigenlijk niet fout doen!

Bij de onderstaande stappenplannen ben ik ervan uitgegaan dat je al bewust de keuze hebt gemaakt voor het zelf uitgeven van je boeken.

Plan I: Ik ben bezig met het schrijven van mijn eerste boek, moet ik al iets doen?

Ja! Je moet absoluut al iets doen! Te veel schrijvers publiceren hun boek en gaan dan pas nadenken over wat de volgende stap is.

  • Zorg eerst dat je weet hoe je een fantastisch boek moet schrijven (als je dat al niet wist). Koop een aantal schrijfboeken en neem eventueel een schrijfcoach in de arm.
  • Maak een schrijfschema. Hoelang denk je met je project bezig te zijn? Doe je er een jaar over om één roman te schrijven of produceer je tien korte verhalen per jaar? Wil je die bundelen of los uitgeven? Door antwoorden te vinden kun je nadenken over de langetermijnplanning van je schrijfbedrijf. Bedenk ook dat het niet erg is als je planning later verandert.
  • Word lid van een aantal self-pubforums om meer te weten te komen over de verschillende vormen van zelf uitgeven. Luister naar wat andere self-pubbers te vertellen hebben en leer van hun ervaringen (maar laat je niet overweldigen).
  • Ga ook alvast op zoek naar schrijvers in jouw genre. Misschien vind je ze wel op de self-pubforums. Maak connecties door hun boeken te lezen en eventueel hun blogs te volgen.
  • Zet een simpele website op, met in elk geval een aanmeldformulier voor je mailinglist.
  • O ja, zet ook een mailinglist op.
  • Begin met sparen, zodat je later geld heb om te investeren in professionele redactie en vormgeving.
  • Ga door met schrijven, leren en contact maken. Begin al na te denken over stappenplan II, maar ga vooral door met schrijven!

Plan II: Ik heb mijn eerste boek al zelf uitgegeven, wat nu?

Veel schrijvers die hun eerste boek hebben uitgegeven, hebben verder nog niets gedaan aan marketing. Zaak dus om zo snel mogelijk je platform op te bouwen.

  • Zet een website op, met aanmeldformulier voor je mailinglist.
  • Zet een mailinglist op.
  • Ga aan de gang met het maken van een lezersmagneet, zodat je het gratis weg kan geven aan mensen die zich aanmelden op je mailinglist.
  • Als je dat nog niet was, word lid van een aantal self-pubforums om te leren over marketing.
  • Leg contacten met andere schrijvers in jouw genre en vraag of je samen reclame kunt maken voor elkaars boeken.
  • Begin met het schrijven van je volgende boek.
  • Neem contact op met boekbloggers en vraag of ze je boek willen recenseren.
  • Ga door met sparen.
  • Begin alvast na te denken over stappenplan III, maar ga vooral door met schrijven!

Plan III: Ik heb al meerdere boeken zelf uitgegeven, wat kan ik verder nog doen?

De kans bestaat dat als je al meerede boeken hebt uitgegeven, je al wel iets aan marketing hebt gedaan en bovendien ook al wel iets van een platform hebt.

  • Leg contact met invloedrijke personen in jouw genre die reclame willen maken voor je boeken (dit kunnen beroemde schrijvers zijn, maar ook bekende boekbloggers).
  • Wees creatief en maak nieuwe lezersmagneten om meer mensen te lokken naar je mailinglist.
  • Vraag superfans (deze zijn lid van je mailinglist) om lid te worden van je street team. Dit team kan je helpen door recensies te schrijven op Bol.com e.d., maar ook door het over je boeken te hebben op social media en met hun eigen achterban.
  • Bedenk speciale dingen die je als dank kunt delen met je street team, zodat zij iets krijgen wat niemand anders krijgt.
  • Ga nog steeds door met sparen en blijf ook doorgaan met schrijven!

Misschien passen de bovenstaande stappenplannen bij je, maar misschien ook niet. Dat geeft niets, want zoals gezegd wordt een stappenplan gemaakt aan de hand van het doel dat je hebt. En dat is voor iedere schrijver weer anders.

Het is goed om soms dingen eens op een rijtje te zetten. Het maken van een stappenplan is daarbij een goed hulpmiddel. Het geeft je overzicht en wellicht inspiratie voor een meerjarenplanning. Er is in elk geval geen reden om in paniek te raken. Want ondanks dat er veel is te doen, kan alles opgelost worden met kleine behapbare brokken.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 208 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.