Van nul naar duizend lezers in 4 principes

Deze keer een gastblog van Jan Vermeer, schrijver en marketing-expert. Jan is één van mijn schrijversvrienden en een succesvol auteur. Ik heb hem gevraagd te beschrijven hoe hij groeide van nul naar duizend lezers, een oprecht inspirerend verhaal.
Ondanks dat Jan schrijft in een specifieke niche kunnen we veel leren over zijn proces. En met wat brainstormen en creativiteit kun je zijn proces omzetten naar iets dat gaat werken voor jou. Niet een kopie van wat Jan heeft gedaan, maar iets dat voor jou op een unieke manier toe te passen is.
Over naar Jan.

#

Ik geloof niet in een 7-stappenplan naar succes – ik geloof in het vliegwiel-effect. Ik geloof niet in tactieken – ik geloof in strategie en mentale veerkracht.
Ik geloof dat jij kan wat ik kan: groeien naar duizend lezers of meer.

Mijn naam is Jan Vermeer en ik schrijf thrillers over christenen die worden onderdrukt in gesloten landen ómdat ze christen zijn. Vermeer is niet mijn echte naam en ik kom niet herkenbaar in beeld op het internet. Waarom niet? Omdat ik regelmatig undercover ontmoetingen heb met mensen in gesloten landen, die gevaar lopen als ze met mij praten.

Deze mensen helpen, is mijn eerste passie. Mijn tweede passie is hun verhaal vertellen. Maar om te kunnen blijven reizen, mag ik dus niet herkenbaar in beeld. Dat is een groot obstakel als ik succesvol wil zijn als schrijver. Toch is het me gelukt. In een niche-markt verkoop ik jaarlijks enkele duizenden romans en non-fictieboeken. Niet zoveel als sommige andere auteurs, maar meer dan gemiddeld en voldoende om er een mooi inkomen van te hebben naast mijn baan.

Maar zo is het niet begonnen. Ik herinner me een presentatie in Almelo waar ruim zeventig mensen op af kwamen en waar ik zo’n 15-20 boeken verkocht. Een goed resultaat. Blijkbaar kon ik relatief volle zalen trekken!
Mijn doorbraak was aanstaande. Dacht ik…

Een week later had ik een presentatie in een boekhandel Kampen.

Er waren slechts tien mensen, van wie ik er zeven zelf had uitgenodigd, plus twee medewerkers van de winkel en één andere vrouw.

Dit kon zo niet langer. Ik stak tijd, energie en geld in mijn boeken (die ik toen nog inkocht bij mijn uitgever), ik liep financiële risico, maar ik had geen enkele garantie dat ik succesvol zou zijn.

En dat moest wel. Want een half jaar eerder beschadigde een zware storm mijn huis. Ik had geen geld voor de reparaties en de verzekering keerde nauwelijks uit. Ik liep langs de rand van de financiële afgrond. ’s Avonds keek ik in de slaapkamer bij mijn kinderen en vroeg ik me af wat voor vader ik was als ik niet eens voor hen kon zorgen.

Het moest anders. Wat volgde, was een zoektocht: een reeks experimenten met zelf uitgeven, het volgen van cursussen, het eindeloos luisteren naar podcasts van auteurs die al succes hadden en het vinden van mensen die mij konden helpen.

In 2016 lanceerde ik mijn eerste, professioneel zelf uitgegeven boek. Ik verkocht tweehonderd boeken in de voorverkoop, nog eens 1600 op de dag van de officiële presentatie en ook daarna nog vele exemplaren.

Nee, ik volgde geen stappenplan. En nee, je kunt mij niet kopiëren. Sterker nog: ik zou het zelf niet eens precies zo weer kunnen doen. Maar ik kan je wel vier sleutelprincipes aanreiken.

Wil je ze weten? Lees dan verder. Maar eerste een kleine waarschuwing. Het kan zijn dat de principes voor jou in de categorie ‘ik wilt dit niet horen, maar ik moet het horen’ vallen. Daarmee bedoel ik dat ze misschien wel een beetje pijn doen als je ze leest.

1. Een goed boek en een goede cover zijn je entreeticket

Wie mee wil doen, moet entreegeld betalen. Dat is in bijna elke competitie zo.

We leven in een uniek tijdperk. Publiceren is tegenwoordig makkelijker dan ooit tevoren. Dat betekent dat iedereen een boek kan uitbrengen. Dat heeft een gewenst en een ongewenst effect.

Gewenst is dat we niet meer afhankelijk zijn van uitgevers die manuscripten en ideeën beoordelen (en er 499 van de 500 afkeuren). We zijn niet meer afhankelijk van poortwachters. We kunnen voor een betaalbare prijs boeken digitaal en gedrukt of geprint beschikbaar maken, zelf onze boeken promoten en zelf onze boeken opsturen.

Het ongewenste effect is dat teveel mensen een boek in eigen beheer uitgeven zonder dat er enige vorm van kwaliteitscontrole plaatsvindt. Dat is funest.

Een boek schrijven doe je alleen. Een boek uitbrengen, doe je met een team.

Tenminste, als je het niveau van hobbyisme wilt ontstijgen. Je hebt een redacteur nodig die je helpt bij de grote lijnen en je professioneel feedback geeft. Je hebt iemand nodig voor spellings- en drukproefcontrole. En – tenzij je passie én talent hebt voor vormgeving – heb je ook iemand nodig voor het opmaken van je boek, zowel de cover als het binnenwerk.

Een lezer proeft het verschil tussen een boek mét en een boek zónder deze kwaliteitsinjectie. Het uitbrengen van een boek wordt hierdoor wel duurder, maar je onderscheidt je ook direct van 90 procent van andere schrijvers. En bedenk dat de beste reclame voor je volgende boek je vorige boek is.

Een goed boek en een goede cover zijn vereisten om mee te kunnen doen in dit uitgeefavontuur.

2. Bind je (potentiële) lezers

Mijn eerste boek kwam in 2010 uit bij een uitgeverij. Van de ‘indie-revolutie’ die gaande was in de Engelstalige wereld had ik geen weet. Voor mij was regulier publiceren de enige mogelijkheid. Dus ik koos een onderwerp in het verlengde van mijn werk – vervolgde christenen. Op die manier wist ik zeker dat er een grote doelgroep was die ik kon bereiken.

Deze keuze pakte goed uit. Mijn eerste boek was geweldig succesvol met in Nederland meer dan 10.000 verkopen.

Mijn tweede en derde boek flopten. Of nou ja, ze deden het in ieder geval niet zo goed als gehoopt. Mijn vierde boek sloeg weer beter aan, maar evenaarde het succes van het eerste niet, terwijl het wel over hetzelfde onderwerp ging.

‘Waarom?’, dacht ik. ‘Waarom kopen de mensen die mijn eerste boek zo gaaf vonden niet ook gewoon één van de volgende boeken? Waarom moet ik bij ieder boek opnieuw beginnen? Waarom mailt mijn uitgever de lezers niet gewoon?’

Daar zat het pijnpunt: de uitgever hield niet bij wie het boek hadden gekocht. Uitgevers verkopen namelijk meestal niet rechtstreeks. Hun klanten zijn boekwinkels, al dan niet online. Bol.com houdt keurig bij wat iemand koopt, maar zal die informatie nooit delen. Boekwinkels weten zelf niet wie welk boek leest.

Ik ging op tournee en deed in kleine zalen boekpresentaties. Ik deed het niet voor de sprekersvergoeding of voor de boekverkopen, maar voor de persoonlijke interactie met mijn lezers. Daarom startte ik mijn eerste mailinglist.

De mensen die naar me kwamen luisteren, waren de meest kansrijke doelgroep om mijn lezers van de toekomst te worden.

Dat bleek ook wel. Mensen die mijn presentaties bezochten, kochten mijn latere boeken veel vaker dan mensen die op een andere manier op mijn mailinglist terecht waren gekomen. Maar dat terzijde.

Waar het omgaat, is dit: je moet weten wie je lezers zijn. Je hebt een podium nodig, een publiek, een fanbase, hoe je het ook maar wilt noemen.

Veel schrijvers willen het niet accepteren, maar de beste manier om lezers aan je te binden, is via email. Ja, je kunt gebruik maken van Facebook, Instagram, Youtube, Twitter en andere social mediakanalen. Daar zal ik binnenkort een andere blog aan wijden. Maar ze hebben één groot nadeel. Je volgers zijn niet van jou, maar van het platform.

Een paar jaar geleden zag iedereen die jouw Facebookpagina leuk vond jouw updates. Van de ene op de andere dag ging het bereik van je pagina sneller omlaag dan de huizenprijzen tijdens de financiële crisis van 2008. Van 90 procent naar slechts een paar procent. Wilde je jouw(?) volgers op de hoogte houden, dan moest je betalen.

Social media veranderen voortdurend. Ze hebben zeker nut, maar niet als enig kanaal om je lezers te bereiken. Je hebt een mailinglist nodig.

Stuur geen nieuwsbrieven, maar interessante content die aansluit bij de behoefte van je lezer. Laat je persoonlijkheid zien. Voeg waarde toe, Geef veel en ontvang veel. Dat brengt het ons bij principe nummer 3.

3. Geef, Geef, Geef… Vraag

Ik verzamelde emailadressen tijdens mijn presentaties en dat leverde me mijn eerste honderd abonnees op. In het begin vroeg ik mensen of ze op de hoogte wilden blijven. Een klein percentage stemde toe.

Toen kwam de game changer. Ik ging mijn eerste boek – dat via boekhandels nauwelijks meer werd verkocht – gratis weggeven.

Digitaal wel te verstaan. Het aantal mensen dat zich inschreef voor mijn nieuwsbrief nam exponentieel toe.

In 2015 maakte ik me echter op voor mijn eerste commerciële succes. Ik besloot mijn boeken voortaan zelf uit te gaan geven. Met een professioneel team.

Ik had wel een groter publiek nodig. Ik experimenteerde daarom met een nieuw soort boekpresentatie: een Geheime Kerk-dienst. Mijn eerstvolgende boek zou immers De Geheime Kerk heten. Deze presentatie zou volledig in de stijl van dit boek zijn. De pilots waren een succes. De drie avonden (twee keer tachtig en één keer 150 bezoekers) waren in een mum van tijd volgeboekt.

De meesten van deze mensen kwamen bovendien op mijn mailinglist terecht. Want mensen die zich inschreven, kregen verschillende digitale bonussen. (Later leverde dit concept mij soms honderden bezoekers en één keer zelfs duizend bezoekers op.)

Facebook werd mijn andere pijler. Ik gaf via Facebook-advertenties mijn eerste boek gratis digitaal weg. Mijn mailinglist groeide daardoor explosief van 500 naar 2800 mensen in een paar maanden tijd. Vanwege mijn beperkte budget én omdat mijn boek De Geheime Kerk nog niet af was, trapte ik toen de rem maar even in.

Een jaar na het verschijnen van mijn laatste boek bij een uitgever – een boek dat volstrekt flopte – had ik dus opeens een podium, een klein stadion vol fans en potentiële lezers; 2800 mensen. Zouden ze allemaal mijn nieuwe boek aanschaffen? Nee, dat zou onrealistisch zijn. Maar als 1 op de 10 het zou doen, zou dat al heel mooi zijn.

Dat gebeurde ook.

Ik had deze mensen veel gegeven. Een gratis boek, andere bonussen, interessante emails. Ik had ze mijn hart laten zien. En nu waren ze er klaar voor.

De dag dat ik mijn boek lanceerde, zal ik nooit vergeten. Ik liep met mijn vrouw en kinderen op het strand. Ik durfde niet op mijn telefoon te kijken, maar ik deed het toch. De eerste twintig bestellingen rolden mijn inbox in. Ik was zo gelukkig…

4. Maak gebruik van het platform van een ander

Na die dag op het strand was ons leven niet meer hetzelfde. Mijn ‘launch week’ duurde acht dagen en volgde het verwachte – én gehoopte – patroon. Een piek aan bestellingen in het begin, een gestage stroom gedurende de rest van de week en een piek aan het eind. De lezers op mijn mailinglist kregen de kans om mijn boek als eerste te lezen, plus een aantal bonussen die anderen niet kregen. Mits ze het boek in die eerste week kochten.

Maar de echte klapper kwam toen het boek werd gepresenteerd tijdens de jaarlijkse ontmoetingsdag van Open Doors (een organisatie die zich inzet voor vervolgde christenen), een event met ruim achtduizend bezoekers. Mijn boeken pasten precies in hun straatje. Ze hadden een veel groter bereik dan ik. Een partnership lag daarom voor de hand.

Het resultaat? 1000 boeken verkocht op 1 dag, plus nog eens ruim 600 exemplaren voor de vrijwilligers. Ik mocht mijn boeken in de pauze signeren en de rij voor mijn tafel was enorm lang.

Ook dat was een onwaarschijnlijke dag voor me. En niet één die eenvoudig te kopiëren is. Zelfs niet voor mij! Maar het principe geldt wel voor iedereen: maak gebruik van het platform van een ander.

Wil je succesvol worden als auteur, dan heb je een eigen platform nodig. Jouw fans, jouw podium. Maar dat opbouwen, kost tijd. En hoe krijg je nieuwe mensen in jouw publiek? Het makkelijkst is als een ander met een groot publiek jou de ruimte geeft.

Stel je wilt duizend mensen bereiken via Facebook, Twitter of Instagram. Dat kan lastig zijn als je nog geen volgers hebt. Maar hoe moeilijk is het om tien mensen te vinden met elk 100 volgers? Als zij jouw boodschap delen, heb je toch duizend mensen bereikt. Als jouw verhaal hen aanspreekt, zal een deel ook jou gaan volgen.

Laat daarom je lezers je grootste ambassadeurs zijn. En wil je een stap verder, wellicht kun je dan invloedrijke personen of hele organisaties betrekken bij jouw boeken.

Kiezen tussen schrijven als hobby of schrijven als pro

De voorbereiding op mijn eerste succesvolle launch duurde twee jaar. Het was een periode van veel doen, uitzoeken en experimenteren, terwijl ik ondertussen ook aan het boek werkte.

Midden in die periode stelde ik me zelf voor de keuze: ga ik hier volledig voor of niet? Neem ik de volgende stap?

Ik moest kiezen tussen schrijven als hobby of schrijven als een pro.

Ik koos ervoor om mijn auteurschap professioneel te gaan benaderen. Dat betekende dat ik moest investeren. Er kwam een online marketingcursus voorbij van ruim 500 euro. Ik had weinig geld. Toch deed ik het, wetende dat ik het bedrag van mijn inkomstenbelasting kon aftrekken en het netto dus minder was.

Die cursus leerde me ZOVEEL. Ik realiseerde me dat die 500 euro investering mijn leerproces met enkele jaren inkortte. Binnen een maand wist ik evenveel als de auteur die jaren onderzoek had gedaan. Ik verdiende bovendien uiteindelijk een veelvoud terug – met mijn eerste boek die ik zelf uitgaf, maar ook met de boeken die volgden. Ik verkoop jaarlijks nog altijd een paar duizend boeken – en dat naast een drukke baan en een druk gezin.

En jij? Ben jij ook klaar voor de volgende stap? Wil ook meer lezers voor jouw boeken? Ga dan eens serieus nadenken over de mogelijkheden die jij hebt met je schrijfbedrijf.

Over Jan Vermeer
Jan Vermeer is een schrijver en self-pubber van christelijke boeken. Hij heeft een succesvolle promotiecampagne gedaan om zijn mailinglist te vergroten en een online cursus opgezet waar geïnteresseerden naartoe worden geleid via een serie automatische emails.
Jan heeft tot nu toe elf boeken geschreven, waarvan vier christelijke romans/thrillers.

Je kunt Jan vinden op zijn website www.schrijver-janvermeer.nl, of op Facebook: @jan.vermeer1.

About Maria Staal 265 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.