
Je boek is af, het is uitgekomen en nu moet je het onder de ogen van lezers zien te krijgen. Een persbericht aan de lokale media lijkt je een goede stap, maar hoe schrijf je zo’n persbericht? Je wilt natuurlijk wel zorgen dat de redacties er ook iets mee gaan doen.
Een persbericht schrijven is niet heel ingewikkeld. In de onderstaande vier tips kun je lezen waar je aan moet denken bij het schrijven van dit epistel.
Tip 1. Een persbericht is een nieuwsbericht geen advertentie
Ondanks dat een vermelding van je boek in een krant je uiteraard reclame op gaat leveren, moet een persbericht er vooral op gericht zijn iets van nieuwswaarde te bieden voor de journalist die het gaat lezen. Bedenk dus van te voren waarom je het bericht verstuurt en wat het doel is dat je ermee wilt bereiken.
Bijvoorbeeld:
- Een artikel over jezelf als schrijver en je pas uitgekomen boek
- Aankondiging van een signeersessie bij een boekhandel
Houd ook rekening met de doelgroep van het medium. Een algemeen persbericht naar het Algemeen Dagblad over je nieuwe boek zal waarschijnlijk geen artikel opleveren in die krant. Maar een lokale schrijver die een boek uitbrengt kan wel interessant zijn voor de plaatselijke krant, omdat die geïnteresseerd zijn in wat hun lezers doen.
Schrijf je non-fictie, dan is het ook goed mogelijk om een persbericht te sturen naar een tijdschrift dat gaat over je onderwerp. Ook dan is het geen advertentie en moet je bericht wel degelijk nieuwswaarde hebben.
Tip 2. Gebruik geen reclametaal
Aanhakend op Tip 1. is het belangrijk om reclametaal in je persbericht te vermijden. Misschien is het wat lastig om onderscheid te maken tussen nieuwstaal en reclametaal, maar bij reclame kun je denken aan de volgende kreten.
- Mijn boek is vanaf NU te koop!
- Lees mijn Sci-fi roman!
- Recensenten zijn het er over eens, dit is een fantastische boek!
Om reclametaal te vermijden kun je je beter houden aan de feiten. Dit kun je doen door de wat, waar, wie, wanneer en hoe-vragen te beantwoorden.
- Wat gebeurd er
- Waar gebeurd dat
- Wie gaat daar iets doen
- Wanneer gaat dit gebeuren
- Waarom gaat dit gebeuren
- En hoe (in welke vorm) gaat dit gebeuren.
Deze vragen kunnen je niet alleen helpen als het gaat om een daadwerkelijke fysieke gebeurtenis, bijvoorbeeld een signeersessie, maar ook – met wat aanpassingen – voor de uitgave van een nieuw boek.
Met een beetje creatief denken (en dat kun je als schrijver wel) is er altijd een goed verhaal te maken aan de hand van de bovenstaande vragen.
Tip 3. Bouw je persbericht goed op
Net als een boek moet ook een persbericht goed zijn opgebouwd. Het heeft een kop, een intro en een uitwerking.
Bovendien moet een persbericht ‘oprolbaar’ zijn. Dit wil zeggen dat de eerste alinea al in het kort alle belangrijke info moet bevatten. In de alinea’s erna kun je steeds wat uitgebreider zijn, maar vermeld geen nieuwe informatie meer.
Op die manier is het persbericht – als het zou zijn uitgeprint – van onder naar boven op te rollen, terwijl toch bovenaan nog alle informatie te vinden is. Een journalist kan dan zelf kijken hoeveel ruimte hij heeft en welk gedeelte hij gaat gebruiken.
Een persbericht bestaat uit de volgende onderdelen:
- Kop. Hier vat je in één zin samen waar het bericht over gaat. Hou het kort en to-the-point. Eventueel kun je een onderkop gebruiken, maar voorkom lange zinnen.
- Intro. In de intro vermeld je kort de belangrijkste informatie door de wie, wat, waar vragen te beantwoorden. Gebruik niet meer dan 30-50 woorden en zorg door de oprolbaarheid dat de strekking van je persbericht al in deze alinea is samengevat.
- Uitwerking. In dit gedeelte van het persbericht heb je de kans wat meer toelichting te geven en eventuele achtergrond informatie. Vermeld in elk geval nogmaals het belangrijkste nieuws uit de intro. Dit kan in dit gedeelte van het persbericht met wat uitgebreidere zinnen. De uitwerking mag uit meerdere alinea’s bestaan.
- Noot voor de redactie. Dit is de afsluiting van je persbericht. Hier geef je aan waar de journalist meer informatie kan vinden, bijvoorbeeld door de vermelding van een website. Geef ook de namen, emailadressen en telefoonnummers van contactpersonen. De noot voor de redactie staat los van het eigenlijke persbericht en is van de rest van het bericht gescheiden door een horizontale lijn of een aantal wit regels. Ook is het van belang om in de noot te vermelden dat deze informatie niet bedoeld is voor publicatie.
Vermeld naast de hierboven genoemde onderdelen helemaal bovenaan het bericht dat het om een persbericht gaat. Gebruik hiervoor het woord ‘Persbericht’ en de datum en plaats.
Houd er ook rekening mee dat een journalist vaak stukken tekst uit het persbericht rechtstreeks zal overnemen. Zorg dus dat je tekst goed loopt en zonder fouten is, want de kans is groot dat de tekst die jij schrijft daadwerkelijk in de krant zal komen.
Tip 4. Gebruik een quote
Om je persbericht minder zakelijk te maken, kun je in de uitwerking een quote gebruiken om je verhaal persoonlijker te maken.
Bijvoorbeeld:
- Volgens <auteursnaam> heeft het zeven maanden gekost om het boek te schrijven. ‘Het was een hele opgave om gefocust te blijven, maar gelukkig stond mijn familie helemaal achter dit project en hebben ze me alle ruimte gegeven om te schrijven’.
Op die manier wordt het persbericht wat lichter in toon, terwijl het toch alle benodigde informatie overbrengt aan de journalist. Bovendien houden journalisten van quotes. Dus zelfs als je geen echte quote hebt, kun je er altijd eentje bedenken.
Nog een paar algemene tips voor het schrijven van je persbericht
- Schrijf in de tegenwoordige tijd en gebruik een actieve vorm.
- Zoek synoniemen voor woorden die je veel herhaalt.
- Maak je persbericht niet langer dan één A4-tje.
- Less is more. Maak je zinnen niet te lang en uitgebreid.
- Lees de tekst hardop voor jezelf door. Dan vind je sneller fouten.
- Laat je tekst doorlezen door een ander.
Een persbericht is een promotiemiddel die prima kan dienen om de lokale media op de hoogte te brengen van je meesterwerk. Vergeet echter niet dat het versturen van een persbericht hand-in-hand moet gaan met een gedegen marketingstrategie. Zet eerst een platform op, zodat nieuwe lezers die meer van je willen weten na het lezen van een artikel in een krant, lid kunnen worden van je mailinglist. Op die manier kun je ze vervolgens zelf op de hoogte brengen van je nieuwtjes.
Ga dus om de juiste reden een persbericht schrijven. Maak er geen advertentie van en zorg dat de journalist zo veel mogelijk tekst uit je persbericht zo over kan nemen. En vergeet natuurlijk niet een knipsel uit de krant te bewaren voor je eigen portfolio!
Verder lezen:
- Voor meer informatie over het versturen van persberichten ga naar: Een persbericht versturen: Old school of goede marketing?
Be the first to comment