
Laten we eens een spelletje gaan doen. Ik poneer een stelling over een mailinglist, nieuwsbrief of email en jij mag zeggen of deze waar is of niet waar.
Waar of niet waar? Een mailinglist is hetzelfde als een nieuwsbrief
Niet waar. Een mailinglist is letterlijk een lijst met emailadressen. Zonder die lijst is het lastig om een nieuwsbrief te versturen, mocht je dat willen. Je kunt dus heel goed een mailinglist hebben zonder dat je nieuwsbrieven of emails gaat versturen. Tegelijkertijd is het versturen van een nieuwsbrief zonder mailinglist heel wat lastiger.
Begin dus eerst met het verzamelen van emailadressen voor je mailinglist en ga daarna eens kijken of je emails of nieuwsbrieven wilt gaan versturen aan je abonnees.
Waar of niet waar? Social media is belangrijker dan emails versturen
Niet waar. Het hebben van een mailinglist en het versturen van (voor de lezer waardevolle) emails, is een veel betere manier om blijvend en meer diepgaand in contact te komen met je lezers.
Dat wil niet zeggen dat social media geen rol kan spelen in je marketingstrategie. Sterker nog, het zou dat zeker moeten doen. Echter, al je social media activiteiten zouden er gericht op moeten zijn om lezers geïnteresseerd te maken in je boek, om ze vervolgens te leiden naar de aanmeldknop van je mailinglist op je website.
Je kunt 2000 likes hebben op Facebook, maar als Facebook op een dag besluit daar niets meer mee te willen doen, dan ben je al je contacten kwijt. Staan ze op je mailinglist, dan ben je blijvend in staat deze mensen te bereiken op de manier en wanneer jij dat wilt.
Het is niet mogelijk een goed schrijfbedrijf op te bouwen met alleen de likes en volgers die je hebt op social media.
Waar of niet waar? Een mailinglist gebruiken is een marketingtechniek dat vooral in het buitenland wordt gebruikt
Niet waar. Wellicht is de techniek van de mailinglist en het versturen van emails (ook wel emailmarketing genoemd) ooit komen overwaaien uit Amerika. Maar tegenwoordig is emailmarketing een hele gewone en veel toegepaste marketingtechniek óók in Nederland en België.
Dat deze techniek nog niet veel door schrijvers in de Lage Landen wordt toegepast, wil niet zeggen dat andere Nederlandstalige bedrijven er niet met veel succes gebruik van maken.
Ook schrijvers doen er goed aan eens verder te kijken dan de gebruikelijke marketing- en promotiestrategieën zoals persberichten, boekenbeurzen en win-acties op Facebook.
Waar of niet waar? Iedereen krijgt al veel te veel nieuwsbrieven in z’n postbus
Waar. Als je lid bent van verschillende malinglists, heb je de grote kans dat je inbox helemaal vol loopt met nieuwsbrieven en emails waar je niks mee doet. Dit komt vaak omdat deze nieuwsbrieven er specifiek op zijn gericht om je dingen verkopen. Geen wonder dat je daar snel zat van bent.
Als je echter zorgt dat de emails die je naar je abonnees verstuurt waardevolle, unieke en interessante informatie bevat, dan zal de lezer ze graag lezen en blijven ontvangen. Als je dan een keer iets aan te bieden hebt, zullen ze er meer voor open staan het product ook daadwerkelijk aan te schaffen.
Waar of niet waar? Een mailinglist wordt alleen gebruikt om reclame te maken
Niet waar. Zoals ik in de vorige stelling al aangaf zit het geheim er juist in om geen reclame te maken. Het geheim is zelfs om geen nieuwsbrieven te versturen. Die zijn veel te algemeen.
Het geheim zit in het opbouwen van een goede relatie met je abonnees, die door je emails dingen leren, vermaakt worden of een hart onder de riem krijgen gestoken. Op die manier zien ze je emails met plezier tegemoet.
Waar of niet waar? Het is supermoeilijk om een mailinglist opzetten
Waar en niet waar. Het daadwerkelijk opzetten van een mailinglist op je website is niet heel erg ingewikkeld. Dit kan via een gratis mailinglistprovider zoals Mailerlite, of een betaalde provider zoals Convertkit.
Het vullen van je mailinglist met emails van abonnees is echter een stuk lastiger. Om dit voor elkaar te krijgen kun je het beste lezers in ruil voor hun emailadres iets speciaals aanbieden. Iets dat ze nergens anders kunnen krijgen en wat waardevol voor hen is.
Maar zelfs dan blijft het vullen van je mailinglist met oprecht geïnteresseerde lezers een uitdaging. Het opzetten en vullen van je mailinglist is dan ook een kwestie van geduld.
Ik hoop dat je iets hebt geleerd van dit spelletje. Mailinglists zijn niet eng of ‘buitenlands’. Het kan zijn dat je misschien zelf een hekel hebt aan het ontvangen van emails, maar dat wil niet zeggen dat je als schrijver zelf geen emails hoeft te versturen. Doe je het goed dan krijg je er iets zeer waardevols voor terug!
#
Verder lezen (en kijken):
- Als je blijvend in contact wil komen met je fans, dan kun je niet zonder een mailinglist. Hoe kun je een mailinglist opzetten en hoe zit dat met de AVG? Hier lees je meer! Mailinglist opzetten. Hoe doe ik dat?
- Wil je meer weten over wat je in de nieuwsbrief voor je fans moet zetten, lees dan vooral deze blogpost! Help! Wat moet ik in mijn nieuwsbrief zetten?
- En de ultieme manier om meer te leren over de basisstappen van marketing en het opzetten van een mailinglist is via de gratis cursus van selfpubgoeroe David Gaughran. Deze cursus is in het Engels, maar zijn tips zijn ook prima hier toe te passen. Ga voor meer informatie naar: Starting from Zero
Be the first to comment