
Het nieuws deze week is in digitale sferen. Zo luisteren steeds meer Nederlanders naar podcasts, wordt de bieb weer meer bezocht en kun je nu via Kobo Writing Life zelf je audioboeken uitgeven.
Podcast worden steeds populairder in Nederland
Uit de Markteffect Podcast Monitor van afgelopen november blijkt dat vier op de tien Nederlanders regelmatig naar podcasts luisteren. Dit zijn zo’n 5,3 miljoen Nederlanders.
Gemiddeld luistert één op de vijf Nederlanders op dit moment één keer per week naar een podcast. De redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral amusement en ontspanning, maar meer dan een kwart luistert ook om zakelijke redenen.
Uit deze cijfers blijkt dat audio een steeds grotere rol gaat spelen in de belevingswereld van mensen. Als schrijvers en selfpubbers kunnen we daar gebruik van maken door onze boeken ook als audioboek uit te geven en te gaan overwegen iets met podcasting te gaan doen.
Via een podcast is het namelijk goed mogelijk naamsbekendheid voor onszelf en onze boeken te creëren, zowel voor fictie als non-fictie boeken.
Bibliotheek trekt weer meer bezoekers
In 2018 is het bibliotheekbezoek met 5% gestegen. Dit heeft vooral te maken met de omslag die de bibliotheken hebben gemaakt van fysieke boeken uitlenen naar het organiseren van activiteiten die te maken hebben met lezen, educatie & ontwikkeling en kunst & cultuur.
Bibliotheken worden steeds vaker een ontmoetingsplaats waar bezoekers zonder lidmaatschap gebruik van kunnen maken.
Een goed voorbeeld van zo’n bibliotheek is de Stadkamer in Zwolle, waar ik recent een aantal ontmoetingen heb gehad met andere selfpubbers. Naast een gezellig lunchcafé en een theaterzaal, zijn er door de hele bieb heen plekken gecreëerd waar bezoekers samen kunnen komen voor een vergadering of meeting. Het hele gebouw heeft bovendien gratis wifi.
Daarnaast blijkt uit cijfers van de Koninklijke Bibliotheek en het CBS dat digitale uitleningen via de bibliotheken een steeds grotere rol gaan spelen. Zo werden ebooks 3,5 miljoen keer uitgeleend in 2018 en audioboeken 1,3 miljoen keer.
Via Kobo Writing Life nu ook zelf audioboeken uitgeven
En we blijven nog even in de digitale sferen, want het is vanaf nu ook mogelijk zelf Nederlandstalige audioboeken uit te geven via Kobo Writing Life. Via het KWL dashboard kun je – net als met je ebooks – een audioboek uploaden, prijzen, kiezen in welke landen het werk te koop is en aan marketing en promotie doen.
Hiermee is Kobo momenteel het enige platform ter wereld waar een selfpubber zowel ebooks als audioboeken vanaf één dashboard kan publiceren.
Audioboeken die via Kobo Writing Life worden gepubliceerd komen automatisch ook op Bol.com te staan. Bovendien vereist Kobo geen exclusiviteit, waardoor schrijvers hun audioboeken ook via andere platforms kunnen publiceren en daarmee een zo groot mogelijk bereik creëren.
Papieren boeken zullen niet weggaan, maar uit de drie bovenstaande nieuwberichten blijkt maar weer eens dat de uitgeefwereld echt aan het veranderen is. De tijd dat mensen boeken alleen kochten in de plaatselijke boekhandel en lazen van papier, ligt ondertussen al redelijk ver achter ons. Door mee te bewegen met de veranderende en steeds meer digitale wereld, schep je mogelijkheden voor je schrijfbedrijf die zelfs tien jaar geleden nog onmogelijk waren.
Ontneem jezelf deze nieuwe mogelijkheden dus niet en ga eens serieus kijken naar wat er digitaal mogelijk is tegenwoordig. Digitaal denken lijkt misschien ingewikkeld, maar dat is het niet. Het geeft jou als schrijver en selfpubber juist meer mogelijkheden om je werk om de ogen van je lezers te krijgen en dat is alleen maar positief!
Verder lezen:
- Audioboeken worden dus steeds populairder en het wordt makkelijker om ze zelf uit te geven. Maar wat komt er allemaal kijken bij het produceren van een audioboek? Lees meer via: Een audioboek uitgeven, hoe doe ik dat?
- En die digitale wereld? Wat moet ik me daarbij indenken? En wat zijn nu precies de voordelen ervan? Meer info hierover vind je via: Digitaal denken. Wat moet ik daarmee?
Be the first to comment