Ik heb mijn boek uitgegeven, maar ik verkoop niks. Hoe kan dat? Wat kan ik doen om mijn boek op te laten vallen? Je herkent het vast wel. Veel selfpubbers willen graag antwoord op deze vragen. Maar eigenlijk is dat antwoord heel simpel. Schrijf een fantastisch boek, zorg voor perfecte metadata en je bent al een heel eind op weg.
Maar dat dit simpel klinkt, wil niet zeggen dat het makkelijk is. Vooral de metadata zijn niet gemakkelijk goed te krijgen en vergt veel experimenteren. Daar komt bij dat metadata vrij veel omvatten. Het gaat hierbij namelijk om alles wat met je boek te maken heeft, behalve de tekst zelf. Denk maar aan de voorkant, de flaptekst, de titel, het genre, de prijs en dergelijke.
Kortom, alles wat jouw boek aantrekkelijk maakt voor de lezer en wat het makkelijk maakt om het te vinden op webshops als Bol.com en Amazon. Metadata vormen het eerste onderdeel van je marketingproces en zorgen voor een grotere kans om boeken online via webwinkels te verkopen.
Metadata omvat alles, behalve de tekst van je boek
Metadata omvatten nogal wat. We hebben het hier over alles wat met je boek te maken heeft, behalve de eigenlijke tekst van je boek.
- Voorkant
- Titel
- Prijs
- Flaptest
- Inkijkexemplaar
- Genre
- Zoekwoorden
- Auteursnaam
Alle metadata samen maken dat potentiële kopers je boek – en dit kunnen papieren boeken zijn, maar zeker ook ebooks en audioboeken – sneller vinden, nieuwsgierig worden gemaakt en overgaan tot kopen.
Maar hoe zoeken lezers naar een boek op een webshop en waarom zijn metadata daar belangrijk voor?
Zoekmachines kunnen niet zonder uitgebreide metadata
Webwinkels als Bol.com, Amazon en Kobo zijn zoekmachines, net als Google, alleen met de extra mogelijkheid om dingen te kopen.
Bij Google wil dat je website of blog zo hoog mogelijk – op de eerste pagina – van de zoekresultaten komt te staan. Dit is niet anders met je boek. Als je boek hoog in de zoekresultaten op Bol.com verschijnt, dan zal de potentiële koper die op zoek is naar iets nieuws, het sneller kunnen vinden.
Hoe werkt dat? Stel, een lezer zoekt een detectiveverhaal en toevallig is jouw boek dat. Hij typt het genre in op Bol.com en komt terecht bij de categorie ‘detective & mysterie’. In de getoonde genrelijst staan de bestverkochte boeken boven aan in de zoekresultaten.
Nu doet de lezer het volgende.
- Hij scrolt langs de kleine plaatjes van de covers.
- Een bepaalde cover springt eruit en wekt zijn interesse.
- Nu kijkt de lezer naar de titel en wellicht ook naar de prijs.
- Bevallen deze hem, dan klikt hij misschien door naar de uitgebreidere beschrijving (flaptekst).
De cover van je boek heeft ongeveer anderhalve seconde de tijd om de aandacht te trekken. Doet je voorkant dit niet, dan scrolt de lezer verder.
Is het je cover echter gelukt om de aandacht te trekken en is de lezer zover gegaan dat hij je beschrijving gelezen heeft, dan zal hij wellicht het inkijkexemplaar willen inzien. Dit inkijkexemplaar toont het eerste gedeelte van het boek en het is dus zaak om dit zo goed mogelijk te laten zijn.
Ziet het inkijkexemplaar er interessant genoeg uit, dan is de koop wellicht rond.
Er zijn veel factoren die samenwerken voordat een koper jouw boek ook daadwerkelijk aanschaft. Als een van de factoren hem niet bevalt, dan gaat hij snel door naar het volgende boek in de zoekresultaten.
Gelukkig kun je zelf zorgen dat deze factoren zo goed mogelijk worden. Op die manier kan de lezer niet meer om jouw boek heen. Het slechte nieuws is dat het enig denkwerk, inspanning, creativiteit en ook investering kost om het allemaal perfect te krijgen. Maar als dit je lukt, dan is het geen toeval meer dat de lezer doorklikt naar jouw boek.
Je marketing kan niet zonder metadata, dus je hebt geen andere keus dan je hier goed in te verdiepen.
Laten we eens gaan kijken naar hoe je de belangrijkste soorten metadata zo kunt krijgen dat ze hun werk gaan doen.
Voorkant moet interesse opwekken en de sfeer en genre van je boek uitstralen
Het (bijna) belangrijkste onderdeel van de metadata is de cover. De voorkant, of cover, is het eerste wat een potentiële koper ziet van je boek. Het is dus van groot belang dat dit er zo goed en interessant mogelijk uitziet, want een amateuristische voorkant is de snelste manier om de koper door te laten scrollen naar het volgende boek.
Een goede cover geeft een duidelijk idee van het genre en tegelijkertijd ook de sfeer van het boek. Ook is het belangrijk dat het de koper dusdanig nieuwsgierig maakt dat hij doorklikt naar de beschrijving. En vergeet niet dat je maar anderhalve seconde hebt om hem te doen beslissen.
De Engelsen zeggen ‘Don’t judge a book by its cover’, maar helaas gebeurt dat wél.
Een aantal tips die van belang zijn voor de productie van je cover.
- Maak je cover niet zelf!
- Zorg dat je cover ontworpen is voor een kleine formaat dat op de webwinkel is te zien
- Geef de covers van een serie dezelfde uitstraling
- Kijk hoe de covers er in jouw genre uitzien
- Voel je vrij om je cover te veranderen
Ga voor meer informatie over het maken van een perfect voorkant naar: Acht tips voor het maken van een boekcover die verkoopt!
Titel moet nieuwsgierig maken en niet te lang zijn
Naast de cover is de titel van je boek een belangrijke marketingtool. Als je een saaie titel hebt, kijken kopers al niet eens verder. Je boek heeft een titel nodig die eruit springt en bovendien nieuwsgierig maakt.
Een goede titel bestaat uit een aantal onderdelen:
- het spreekt aan en trekt de aandacht van potentiële lezers;
- het zegt iets over de inhoud van het boek;
- het is bovendien duidelijk.
Wil je meer boeken verkopen door een pakkende titel? Lees dan deze blogpost.
Flaptekst trekt de lezer over de streep om je boek te kopen
Je flaptekst moet een potentiële koper nieuwsgierig maken, maar niet zoveel weggeven dat er dingen worden verklapt.
Het mag geen saaie opsomming zijn van je verhaal en moet vragen oproepen waar de koper zo graag antwoord op wil, dat hij niet anders kan dan je boek te kopen.
Geen makkelijke opgave voor een stukje tekst dat niet meer dan honderdvijftig tot tweehonderd woorden bevat.
Maar waarom is de flaptekst eigenlijk zo belangrijk? Simpel. Herinner je nog de manier waarop de lezer zoekt naar een nieuw boek? Als de fantastische voorkant en intrigerende titel van je boek hem nieuwsgierig heeft gemaakt, dan wil hij heel graag weten waar je boek over gaat. Voldoet de flaptekst op dat moment niet, dan is de kans groot dat de koper alsnog op zoek gaat naar een ander boek.
Dat laatste wil je voorkomen. Je hebt hem al zover weten te krijgen dat hij je flaptekst gaat lezen, zorg dan ook dat je hem vasthoudt en ervan overtuigt dat hij je boek gaat kopen.
Wil je meer lezen over het schrijven van flapteksts? Ga dan naar: Meer boeken verkopen? Schrijf de perfecte flaptekst!
Prijs moet in verhouding staan met het product, maar té goedkoop is ook niet goed
Veel schrijvers beseffen niet dat je de prijs van je boek kunt gebruiken als marketingtool. Een heel belangrijke marketingtool zelfs! Dit geldt zowel voor de prijs van je papieren boek, als die van je ebook en audioboek.
In Nederland geldt de Wet op de vaste boekenprijs en in België de Gereglementeerde boekenprijs, wat inhoudt dat er nogal wat regels zijn voor het veranderen van de prijs van je Nederlandstalige papieren boek. En dit geldt voor zowel een gedrukte oplage via een drukkerij als een POD-boek.
Gelukkig blijven er in elk geval nog de prijs van je ebook en audioboek over, waar je wel mee kunt spelen en experimenteren om te zien wat de beste verkoopresultaten oplevert (althans in Nederland, want in België valt het ebook helaas ook onder de gereglementeerde boekenprijs).
In de Engelstalige selfpubwereld zijn een paar beproefde marketingstrategieën ontwikkeld met betrekking tot de prijs. Deze kun jij ook toepassen. Lees er meer over in deze infographic: Hoe prijs ik mijn ebook?
Inkijkexemplaar mag er niet rommelig uitzien, sterker nog, het moet perfect zijn
Voor veel mensen is het grote voordeel van een boekwinkel dat je het boek ter plekke kunt doorbladeren en kunt zien of het wat voor je is. Dit kan op webwinkels natuurlijk niet, maar daar hebben ze iets op gevonden: het inkijkexemplaar.
Iedereen die via een webwinkel een boek uitzoekt, kan daarvan vaak de eerste 10 procent inzien voordat hij het koopt. Dit geldt voor zowel ebooks als papieren boeken. Zo kunnen lezers het boek virtueel doorbladeren en hun mening vormen voordat ze hun geld ervoor neertellen.
Veel klanten maken gebruik van deze functie, dus is het zaak dat de eerste 10 procent van je boek er zo goed mogelijk uit komt te zien. Want de eerste indruk is het belangrijkst! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de rest van je boek niet fantastisch hoeft te zijn …
Let er wel op dat er verschil zit tussen de eerste pagina’s van papieren boeken en die van ebooks. Zo heeft een ebook maar één titelpagina. Ook zijn het dankwoord, en ‘Over de auteur’ achterin geplaatst.
Wat komt er allemaal kijken om een aantrekkelijk inkijkexemplaar te creëren? Hier vind je meer info: Het perfecte inkijkexemplaar van je ebook!
Zonder goede genreaanduiding kan de lezer je boek niet vinden
Veel lezers houden van een bepaald genre en daar kunnen wij selfpubbers gebruik van maken. Want een lezer die graag in een bepaald genre leest, zal hier vaak naar zoeken als ze een nieuw boek willen kopen op Bol.com en andere webwinkels.
Het is dus zaak heel erg goed na te denken over het genre waarin je schrijft. Doordat je bij het publiceren opgeeft welk genre je boek heeft (sommige webwinkels gebruiken hier trouwens de term ‘categorie’), kan het kiezen van een verkeerd genre de doodsteek zijn voor je boekverkopen. Geef je een verkeerd genre of categorie op, dan komt je boek niet in de zoekresultaten te staan van een potentiële koper uit jouw doelgroep.
Bij veel webwinkels zijn de hoofdgenres nog weer onderverdeeld in subgenres. Vooral Amazon is daar een ster in, maar ook op Bol.com en Kobo worden subgenres gebruikt. Als een boek subgenres heeft, kan er nóg gerichter worden gezocht en worden de aanbevelingen verfijnd.
Subgenres zijn daarom een belangrijk voor je marketing. Dat is maar goed ook, want een hoofdgenre is vaak veel te breed voor effectief gebruik in marketing. Een hoofdgenre bevat namelijk veel te veel titels en dus is de concurrentie daar nog groter dan in de subgenres.
Kies dus – waar mogelijk – binnen je hoofdgenre voor een subgenre.
Ook over genres heb ik al uitgebreider geschreven. Wil je er meer over weten ga dan naar: Met je genre meer boeken verkopen, kan dat? Jazeker!
Zoekwoorden geven lezer nóg meer kans je boek te vinden op webshops
Zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, zijn woorden (of een korte combinatie van woorden) waarmee je de inhoud van je boek beschrijft. Met deze zoekwoorden kunnen zoekmachines, zoals Bol.com en Amazon, je boek aan de juiste lezers laten zien als deze zoeken naar bepaalde genres en onderwerpen.
Bij de meeste webwinkels mag je zeven tot tien zoekwoorden ingeven. Je hebt dus niet zoveel keus en net als bij het genre is het zaak je zoekwoorden goed te kiezen. Dan heb je de meeste kans dat je boeken in de zoekresultaten op de eerste pagina komen te staan.
Als je een eigen ISBN gebruikt, kun je via mijnisbn.nl extra zoekwoorden toevoegen.
Je auteursnaam is een merk dat lezers gaan herkennen
Waarschijnlijk sta je er niet bij stil, maar ook je auteursnaam is onderdeel van de metadata. Je kunt het zelfs gebruiken in je marketingstrategie.
Neem daarbij eerst de beslissing of je wilt gaan schrijven onder een pseudoniem of niet.
Als je bijvoorbeeld erotica schrijft, kan het een goed idee zijn voor een pseudoniem te kiezen. Hetzelfde geldt voor het schrijven in twee heel erg verschillende genres, maar ook of je naam ‘past’ bij het genre.
Bovendien kan het zijn dat jouw auteursnaam al bestaat of moeilijk te spellen of uit te spreken (en dus te onthouden) is.
Ook kun je overwegen een pseudoniem te nemen als je in een andere taal schrijft en je naam daar niet echt bij past.
Wil je geen pseudoniem, dan kun je overwegen je naam aan te passen
Stel, je besluit om onder je eigen naam te gaan schrijven, maar er zijn meer schrijvers met die naam. Dan zou je bijvoorbeeld initialen kunnen gebruiken voor je voornaam, of een initiaal toevoegen achter je voornaam (Pietje J. Puk). Op die manier onderscheid je jezelf van de gelijknamige auteurs.
Ook kan het gebruik van initialen in plaats van een voornaam beter werken in bepaalde genres, zoals thrillers, of voor genres waar een specifieke vrouwen- of mannennaam een vooroordeel van de lezer kan opleveren.
Metadata gebruik je voor het uitgeven van een boek via zelfuitgeefplatformen als Kobo Writing Life
Geef je zelf je eigen boek uit via zelfuitgeefplatformen als Kobo Writing Life, Pumbo, Brave New Books en dergelijke, dan krijg je de kans om alle bovenstaande metadata toe te voegen.
Het is goed van te voren na te denken over de metadata en er voor te zorgen dat deze de beste worden die jij ze kunt maken. Want net als dat het belangrijk is dat de tekst van je boek fantastisch is, is het ook van belang perfecte metadata te creëren. Hiermee krijgt je boek de meeste kans om gevonden te worden door potentiële kopers.
Metadata vormen samen met de tekst van je boek het eindproduct dat de koper ziet staan in de zoekresultaten van de webshops. Als de metadata niet voldoen dan kan de daadwerkelijke tekst van je boek nog zo goed zijn, maar dan zal het door de lezer worden genegeerd.
Wil je boeken verkopen, dan is fantastische metadata een must!
Verder lezen:
- Online verkopen van boeken stijgen nog steeds. Maar wat is het geheim om te zorgen dat jouw boek zichtbaar wordt tussen al die andere titels op de webwinkel? Kijk hier om het geheim te ontdekken: Boeken verkopen op Bol.com. Wat is het geheim?
- Metadata is niet het enige wat belangrijk is voor een goede verkoop. Lees deze tips voor meer informatie: Vier tips om lezers jouw boek te laten vinden!
- Hoe krijg ik eigenlijk mijn ebooks op Bol.com? Gelukkig kan dat heel gemakkelijk via de website van Kobo Writing Life! Meer info vind je via: Help! Hoe krijg ik mijn ebooks op Bol.com?
Be the first to comment