Hoe prijs ik mijn ebook?

Je boek is af! De tekst is gecontroleerd, je hebt het uitgegeven als papieren boek en er ook een ebook van gemaakt. En nu wordt je bij het uitgeven van het ebook gevraagd hoeveel het moet gaan kosten. Tja… Wat is eigenlijk een goede prijs voor een ebook? Hetzelfde als het papieren boek? Goedkoper? Duurder? Wat moet je kiezen?

Er komt veel kijken bij het zelf uitgeven van boeken en je kunt niet overal tegelijkertijd aan denken. Het kan dus zijn dat je nog niet echt hebt nagedacht over de vraag wat je ebook moet gaan kosten. Maar vroeg of laat zul je op een zelfuitgeefplatform als Kobo Writing Life deze vraag tegenkomen. Dan is het beter niet terplekke maar wat te verzinnen, maar er toch even goed over na te denken. Want de prijs van je ebook is goed te gebruiken in je marketingstrategie.

Voordat we het echter hebben over ebook prijzen, moeten we eerst even stilstaan bij die spaak in het wiel, de vaste boekenprijs.

Vaste boekenprijs geldt niet voor ebooks, maar voor Belgen is het iets lastiger

In Nederland geldt de Wet op de vaste boekenprijs en in België de Gereglementeerde boekenprijs, wat inhoudt dat er regels zijn omtrent de verkoopprijs van je boek.

In Nederland geldt de vaste boekenprijs alleen voor Nederlandstalige papieren boeken. Daar hebben we dus geluk mee, want dat betekent dat we speelruimte hebben wat betreft de prijs van onze ebooks en kunnen experimenteren om te zien wat de beste verkoopresultaten oplevert.
Helaas is het voor Belgen minder gunstig, want het ebook valt daar wel onder de gereglementeerde boekenprijs. Gelukkig alleen voor de eerste zes maanden na publicatie, dus er zijn wel degelijk mogelijkheden om te spelen met de prijs.

Huidige ebook prijzen in Nederland en België zijn vrij hoog

Een veelgehoorde klacht van lezers is dat ebooks in Nederland en België te duur zijn en daar zit wat in.

Traditionele uitgevers lijken hun ebook prijzen bewust hoog te houden, wellicht om lezers ervan te overtuigen dat ze net zo goed een papieren boek kunnen kopen. Daar valt voor de uitgever meer aan te verdienen dan aan een ebook.

Misschien zijn traditionele uitgevers ook wel bang dat ebooks makkelijk te kopiëren zijn en houden ze dus uit angst voor piraterij hun prijzen hoog.
Ook zijn er traditionele uitgevers die überhaupt geen ebooks willen uitgeven, maar dat is een ander verhaal.

Waarom de ebook prijzen hier hoog zijn doet er ook eigenlijk niet zoveel toe. Een feit is echter wel dat uitgevers zichzelf in de vingers snijden. Want steeds meer lezers willen ebooks, maar zijn niet bereid een bult geld neer te tellen voor iets dat niet een fysiek product is en dat ze dus niet daadwerkelijk in handen kunnen houden.

Selfpubbers zijn over het algemeen minder gebonden aan traditie en kunnen daardoor makkelijker meebewegen met de markt. Toch zie je ook bij selfpubbers in Nederland en België dat ze hun ebooks hoog prijzen en de bedragen van de traditionele uitgevers aanhouden. Daarmee doen ze zichzelf te kort. Want als lezers al klagen over de prijzen van traditioneel uitgegeven ebooks, dan doen ze dat ook over ebooks die zelf zijn uitgegeven.

Maar dat selfpubbers hun ebooks beter iets goedkoper kunnen prijzen, wil natuurlijk niet zeggen dat ze deze voor niets hoeven weg te geven.

Zet ebook prijs op kwart van prijs papieren boek, tenminste voor fictie

Een goede leidraad kan zijn om de prijs van je ebook niet meer dan een kwart van de prijs van het papieren boek te laten zijn. Lezers hebben hierdoor het gevoel dat het eerlijker is, want een ebook is geen fysiek exemplaar, dus is het voor hen logischer dat ze minder betalen.

Dit geldt in elk geval voor fictie. Non-fictie ebooks kun je veelal wel iets hoger prijzen, want lezers verwachten al meer te moeten betalen voor boeken waar ze dingen uit kunnen leren.

Voor fictie zou je kunnen denken aan €4,99 voor een ebook van 80.000 woorden. Kortere ebooks kun je dan op €3,99 of €2,99 zetten. Langere op €5,99.
Non-fictie kan bij een lengte van 20.000-30.000 woorden wel €4,99 als prijs hebben.

Als je deze prijzen aanhoudt als ‘standaard’ ebook prijs, dan heb je voor kortingsacties en andere promoties speelruimte om de prijs tijdelijk te verlagen en daar een eventueel marketingstrategie aan vast te plakken.
Schrijf je een serie dan zou je zeker eens kunnen overwegen de prijs van je ebook te gebruiken voor marketingdoeleinden.

Eerste ebook in serie goedkoper, maar alleen als je vier boeken hebt

Series verkopen goed. Als lezers je hoofdpersonen en wereld leuk vinden dan willen ze daar steevast meer van lezen. Het hebben van een serie is eigenlijk al een marketingstrategie op zich en dit kun je nog meer uitbreiden door de prijzen van je ebooks in de serie aan te passen.

Het is daarbij wel van belang dat de serie al wat langer is. Je wilt namelijk lezers trekken met een goedkoper eerste deel, waarna ze flink door kunnen lezen met vervolgdelen. Als je nog maar één of twee delen in je serie hebt, dan is er nog niet zoveel door te lezen en dat verminderd de effectiviteit van deze strategie.

Als je serie vier of meer delen heeft, dan kun je gaan overwegen om het eerste ebook in de serie standaard goedkoper te laten zijn, bijvoorbeeld 99 cent. Op die manier trekt het altijd lezers aan, die vervolgens verder gaan met het lezen van de rest van je serie.

Een andere tactiek voor langdurige marketing kan zijn om het eerste deel standaard 99 cent te maken en het tweede deel €2,99. Dan wordt het voor nieuwe lezers nog aantrekkelijker om door te gaan lezen.
Doe dit echter pas als je minstens vijf ebooks in je serie hebt, want je wilt dat lezers flink wat extra te lezen hebben. Pas als je lezer doorleest ga je geld verdienen.

Ga experimenteren met de prijs, maar wees geduldig

Heb je een langere serie, dan kun je ook zo nu en dan eens wat experimenteren met lagere prijzen van boeken verderop in je serie.
Stel bijvoorbeeld dat je zes delen in je serie hebt en dat het eerste deel 99 cent is en de rest allemaal de standaardprijs van €4,99 heeft. Je zou dan eens kunnen kijken of het verlagen van bijvoorbeeld deel vijf naar 99 cent een effect heeft op de verkopen. Je wilt er dan natuurlijk wel ruchtbaarheid aan geven, anders gebeurd er weinig.

Wees echter wel geduldig. Ga niet de ebook prijs aanpassen voor een weekje, om het dan weer terug te zetten. Tussentijdse kortingen in een langere serie kun je het beste een maand of twee laten staan. Alleen dan kun je zien of het effect heeft.
Zie je in die tijd niet of nauwelijks verandering, dan zet je de prijs weer omhoog.

Prijsstrategieën veranderen, dus blijf op de hoogte

Het succesvol verkopen van een ebook hangt uiteraard van meer factoren af dan alleen de prijs. Prijsstrategieën veranderen in de loop van de tijd, dus zorg dat je weet wat er spelt. Dit kan door op forums en Facebookgroepen mee te lezen en discussiëren. Volg ook de blogs van bekende selfpubbers als Joanna Penn en David Gaughran. Al zijn deze in het Engels, de strategieën die zij noemen zijn veelal ook prima toepasbaar in de Lage Landen. Doe er je voordeel mee.

De volgende keer dat je op een zelfuitgeefplatform als Kobo Writing Life twijfelt over de prijs van je ebook, zorg dan dat je het niet te hoog prijst, maar zeker ook niet te laag. Gelukkig heb je altijd de mogelijkheid de prijs van je ebook aan te passen, zodat je kunt kijken hoe de lezers daarop reageren. Want het mooie van ebooks is dat je zelf makkelijk kunt meebewegen met wat de markt doet, zodat je er het beste uit kunt halen voor jouzelf!

Verder lezen:

***

Deze blogpost is eerder uitgekomen op 6 februari 2017 en aangepast met de nieuwste strategieën

About Maria Staal 208 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.