De voordelen en nadelen van zelf je eigen boek uitgeven

Zelf een boek uitgeven, selfpubben, eigen beheer, hoe je het ook wilt noemen, het zelf uitgeven van een boek heeft voor- en nadelen. Ik dacht dat het makkelijk was deze op een rijtje te zetten, maar niets bleek minder waar. Want wat de één een voordeel vindt, vindt de ander een nadeel.

Veel schrijvers zijn op zoek naar redenen waarom ze wel of juist niet hun eigen boek zouden uitgeven. Dus een lijst met voor- en nadelen leek me wel handig. Toen ik echter bezig ging met deze lijst kwam ik niet verder dan twee voordelen: meer royalty’s en alles zelf in de hand houden. Het was dat tweede punt dat mij aan het denken zette. Want alles zelf in de hand houden kan natuurlijk ook een nadeel zijn.

Ik besloot de hulp in te roepen van mijn collega-schrijvers op de Hangplek voor Nederlandstalige selfpubbers, een Facebook groep waar leden ervaringen uitwisselen over het zelf uitgeven van boeken.
Uit de reacties die ik kreeg, bleek inderdaad dat het niet zo gemakkelijk was als ik dacht. Zo vind ik bijvoorbeeld het feit dat ik zelf kan beslissen hoe ik mijn marketing en promotie kan doen een groot voordeel. Maar veelal vinden andere schrijvers de marketing en promotie die ze zelf moeten doen een enorm nadeel van het selfpubben.

Voor- en nadelen worden natuurlijk altijd afgezet tegenover iets anders en voor selfpubben is dat de vergelijking met het traditionele uitgeven. Op de hangplek ontstond hierover een kleine discussie, omdat selfpubbers soms negatief bevooroordeeld kunnen zijn tegenover het traditioneel uitgeven en daarmee hun voordelen kunnen kleuren. Maar tegelijkertijd zijn traditioneel uitgegeven schrijvers soms ook bevooroordeeld tegenover selfpubbers en dan geldt dus het omgekeerde.

Mijn blog gaat over het zelf uitgeven van boeken. Ik kies er bewust voor om mijn boeken zelf uit te geven. Hierbij mijn lijst met de voor- en nadelen van het zelf uitgeven.

VOORDELEN

  • Je hebt het hele proces in eigen handen. Dit wordt vaak genoemd door selfpubbers in vergelijking met het uitgeven via een traditionele uitgeverij, waar je veel minder controle hebt over het proces.
  • Snellere omloop tijd dan via een traditionele uitgeverij. De selfpubber heeft over het algemeen minder tijd nodig om van een manuscript dat af is een gepubliceerd boek te maken.
  • Je kunt op alle mogelijke manieren uitgeven (POD, oplage, ebook, audioboek e.d.). Bij een traditionele uitgever moet je nog maar afwachten of ze ook een ebook gaan maken, of een audioboek. En als ze dat doen dan zit er vaak veel tijd tussen de verschillende formaten.
  • Je kun schrijven voor een klein publiek. Schrijven in een zogenoemde niche is iets dat voor een traditionele uitgever niet interessant is. Tenzij je een klein uitgever hebt die zich richt op het uitgeven van specifieke genres.
  • Je houd de rechten over alles wat je uitgeeft. Zeer belangrijk! Want alleen met behoud van alle rechten voor jezelf, kun je in de toekomst een schrijfbedrijf opbouwen (of dat nu een hobby is, of een fulltime ambitie).
  • Je krijgt meer royalty’s. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat je zelf meer moet investeren.
  • Je kunt beginnen met zelf uitgeven en daarna een hybride auteur worden. Als je een naam krijgt kun je, a;s je dat wilt, een traditionele uitgever benaderen met een nieuw project.
  • Je kunt de tijd en moeite voor het zoeken naar een traditionele uitgever stoppen in marketing & promotie.
  • Je hebt meer direct contact met lezers. Bijvoorbeeld via een mailinglist.
  • Je leert veel. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je bij een traditionele uitgever niks leert, maar omdat je meer zelf doet, is het goed overal wat van af te weten (ook al huur je andere mensen in om je te helpen).
  • Je kunt je boek goedkoper of gratis weggeven als je dat wilt. Dit kan een handige marketingstrategie zijn.

NADELEN

  • Je hebt het hele proces in eigen handen. Dit kan voor schrijvers overweldigend zijn. Waar moet je beginnen? Wat moet je allemaal doen? Het is lastig goede begeleiding te vinden.
  • Je moet alles zelf betalen. Zelfs al doe je Print on Demand (dus zonder oplage) zul je investeringen hebben. Dit is bij een traditionele uitgever niet het geval (wordt je wél gevraagd om een ‘bijdrage’ te doen, dan heb je geen uitgever, maar een vanity en daar moet je mee oppassen!).
  • Je hebt geen contacten in de uitgeefwereld. Het kan dus lastiger zijn om een goede distributie en verkopen te krijgen. Tegelijkertijd is dit wel traditioneel uitgangspunt. Als je meer digitaal gaat denken, heb je veel minder contacten nodig.
  • Je verkoopt wellicht minder boeken. Deze is wat controversieel, want wie zegt dat je via een traditionele uitgever en bult boeken verkoopt?
  • Er is een stigma op zelf uitgegeven boeken. Daarmee loop je de kans minder boeken te verkopen, maar ook deze is controversieel. Want als je een perfect en supergoed boek op de markt brengt, wie kan dan zien dat het zelf is uitgegeven?
  • Je moet de marketing & promotie zelf doen. Dit is niet makkelijk en het kost tijd en geld (en daardoor heb je minder tijd voor het schrijven).
  • De distributie van papieren boeken blijft lastig. Dit is echt het domein van de traditionele uitgevers. Vandaar dat digitaal denken voor de selfpubber ook meer rendabel is.
  • Print on Demand boeken hebben een lange levertijd. Dit kan een nadeel zijn, want lezers zijn er tegenwoordig aan gewent dat alles in één dag in de brievenbus ligt.

Iedere schrijver zal zijn eigen lijst met voor- en nadelen hebben wat betreft het zelf uitgeven. En dat is prima! Het maakt niet uit of je kiest voor het zelf uitgeven van je boeken, of gaat voor een traditionele uitgeverij. Alles heeft voor en nadelen en dat zal altijd afhankelijk zijn van hoe je daar zelf instaat als schrijver. Ik hoor graag welke voor- en nadelen jij hebt ten opzichte van het selfpubben!

Verder lezen:

 

About Maria Staal 265 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.