Help! Wat moet ik in mijn nieuwsbrief zetten?

Het is je eindelijk gelukt. Na maanden erover te hebben gelezen, heb je de knoop doorgehakt en een mailinglist opgezet. Er zijn zelfs al wat mensen lid geworden die jou hun emailadres hebben gegeven. Maar wat nu? Het is de bedoeling dat je met ze in contact komt. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want wat moet je in vredesnaam in je nieuwsbrief zetten?

Ik begrijp het helemaal. Het is lastig om te bedenken wat je in je nieuwsbrief moet zetten. Ik heb al jaren verschillende mailinglists en de enigen waar ik een beetje succes mee heb zijn die van de non-fictie kant van mijn schrijfbedrijf. Voor mijn fictie mailinglist is dat een heel ander verhaal. Want hoewel het me lukt om abonnees aan te trekken via een gratis ebook, weet ik ook niet precies wat ik in mijn nieuwsbrief voor hen moet zetten.

Om meteen maar een tipje van de sluier op te lichten: het succesvol blijvend in contact komen met de fans van je fictie boeken is supermoeilijk. Er is geen pasklare oplossing. Niet een stappenplan dat je zo over kunt nemen.
Maar laat dat je niet ontmoedigen en lees vooral verder, want er zijn zeker wel dingen die je kunt doen!

Waarom is het belangrijk dat je blijvend in contact komt met je fans?

Even terug naar de basics. Er zijn twee redenen waarom het zo belangrijk is om een mailinglist te hebben met een nieuwsbrief.

Ten eerste, via een mailinglist heb je de kans om altijd in contact te komen met je fans. Misschien heb je duizenden likes op Facebook, of tienduizenden volgers op Instagram. Maar om met hen in contact te blijven ben je afhankelijk van de grillen van die twee social media platformen. Om een voorbeeld te noemen, in het verleden zagen veel meer fans de berichten die je op je Facebook page plaatste. Nu zijn dat er nog maar 1-2 procent. Zelfs als je duizenden likes hebt, kun je hen alleen bereiken door een betaalde advertentie te doen.

De enige manier waarvan je zeker weet dat je altijd in contact kunt komen met je fans is via je mailinglist!

De tweede reden waarom het zo belangrijk is om een mailinglist te hebben, is omdat je via het versturen van nieuwsbrieven en emails een relatie kunt opbouwen met je abonnees. Als je dat goed doet dan worden die abonnees eerst fans en daarna als vanzelf superfans. En superfans zijn belangrijk want die kopen al je boeken, laten reviews achter en vertellen al hun vrienden en kennissen over je boek.

Superfans krijg je alleen als je ze persoonlijk kunt aanspreken. Jij schrijft hen een nieuwsbrief, zij reageren hierop en jij schrijft hen terug. Zo ontstaat er een relatie, maar wel alleen als het je lukt om hun aandacht te krijgen met iets interessants.

Zelfs als je er geen zin in hebt, is het goed een nieuwsbrieven te versturen

Als je niet weet waarover je moet schrijven dan zul je al snel geneigd zijn om het versturen van een nieuwsbrief een keertje over te slaan. Op zich is dat niet zo erg, want als je een keert écht niet weet waar je over kunt schrijven is het beter niets te versturen. Want een slechte email laat ook geen goede indruk achter.

Het probleem van een keertje overslaan is helaas wel dat je daarna wellicht sneller geneigd zult zijn vaker over te slaan. Hiermee loop je de kans dat je uiteindelijke helemaal geen nieuwsbrieven meer verstuurd. En dat is een probleem. Want hoe kun je een goede relatie opbouwen met je fans, als je ze nooit ‘spreekt’?

Tegelijkertijd is het ook niet goed om alleen maar nieuwsbrieven te versturen als je iets van je abonnees wilt, bijvoorbeeld omdat je reclame wilt maken voor je nieuwe boek, of omdat je recensies wilt hebben, of op zoek bent naar proeflezers. Het is natuurlijk prima om zo nu en dan eens iets van je fans te vragen, maar als een vriend alleen naar dingen van jou wil, zonder zelf ooit iets voor jou te willen doen, dan voelt dat natuurlijk niet goed.

Denk dus eerst eens goed na over wat je je abonnees wilt gaan sturen. Maak een lijstje met onderwerpen, zodat je consequent kunt zijn.

En even voor de goede orde: een mailinglist is dus niet hetzelfde als een nieuwsbrief! Je kunt prima emailadressen verzamelen voor je mailinglist zonder dat je nieuwsbrieven verstuurt. Maar een nieuwsbrief versturen zonder mailinglist kan niet.

Zorg in elk geval bezig bent met het verzamelen van emailadressen, ook al verstuur je nog geen nieuwsbrieven!

Er zijn twee soorten emails: een nieuwsbrief met verschillende topics en een email met één onderwerp

In Nederland en België wordt het woord ‘nieuwsbrief’ gebruikt om de email aan te duiden die schrijvers naar hun abonnees sturen.
Eigenlijk is dat een verkeerd woord, want het impliceert dat je altijd ‘nieuws’ moet hebben om aan je fans te sturen. Maar wat als je geen nieuws hebt? Wat moet je dan schrijven?

Persoonlijk denk ik dat het beter zou zijn om het woord ‘nieuwsbrief’ te vervangen door ‘email’. Een email kan prima gebruikt worden voor nieuwtjes, maar uiteraard ook voor andere dingen. Bovendien word het dan misschien makkelijker om te bedenken wat je er in kunt zetten.

In elk geval zijn er twee soorten emails die je kunt versturen. De eerste is de ‘klassieke’ nieuwsbrief, met veel nieuwtjes en meerdere links naar onderwerpen, of boeken die on sale zijn. De tweede is een email met maar één onderwerp en dus ook maar één link.

Als je een supermarkt bent met veel verschillende aanbiedingen, dan is het versturen van een email met meerdere onderwerpen en links geen probleem. Supermarkten zijn er minder op gericht om een relatie op te bouwen met hun klanten, in elk geval niet eentje waarbij ze van je verwachten dat je de beste penvrienden wordt.

Als schrijver wil je ook niet per se penvrienden worden met je fans, maar je bent wel uit op een wat meer specifieke relatie met hen. Iets dat voor de lange termijn is en meer diepgang heeft en niet iets dat alleen gebaseerd is op puur alleen het verkopen van je boek. Dat klinkt misschien raar, maar het opbouwen van een relatie met je fans heeft eigenlijk maar weinig te maken met boeken verkopen. In elk geval meestal niet.

Om interactie te krijgen met je fans is een email met maar één onderwerp en één link beter. Het is bewezen dat als een fan te veel keuze heeft om op te klikken, ze vaak helemaal niets doen. Dat wil je dus niet.
Als je een email verstuurd dan is het doel daarvan dat je fan de link die je ze geeft aanklikt én je email gaat beantwoorden.

Je kunt dus wel degelijk te veel informatie in je nieuwsbrief proppen.

Het gaat niet zo zeer om de hoeveelheid dingen die je in je nieuwsbrief zet, maar om de interesse die het opwekt bij je fans. Het hoeft geen lange email te zijn, zolang je de fans maar iets geeft in ruil voor hun tijd en iets dat ze aanzet om te reageren.

Kies een onderwerp dat jouw fans interessant zouden kunnen vinden en ga experimenteren

Nu heb ik het nog steeds niet gehad over wat je in je email zou kunnen zetten. Zoals ik al zei zijn er helaas geen stappenplannen of lijstjes met ‘schrijf je horror, stuur dan dit’, of ‘schrijf je feelgood, stuur dan dat’.
Iedere schrijver heeft zijn eigen unieke fans en dus ook zijn eigen unieke onderwerpen waarover hij kan schrijven. Het is een kwestie van uitproberen.

Maar wat vinden jouw fans leuk? Hoe kun je dit uitvinden? Geloof me, niet alleen Nederlandstalige fictieschrijvers hebben dit probleem. Wereldwijd zijn er heel veel schrijvers bezig om het antwoord te krijgen op wat ze aan hun fans zouden kunnen schrijven.

Non-fictie schrijvers hebben het wat dat betreft makkelijker. Let wel, ik zeg niet dat ze het ‘gemakkelijk’ hebben, maar het vinden van onderwerpen voor hun emails is makkelijker.

Non-fictie fans hebben namelijk een probleem. Ze willen bijvoorbeeld graag afvallen, of ze willen weten hoe ze groenten kunnen verbouwen, of ze zijn op zoek naar tips om fantastische boeken te schrijven. Non-fictie schrijvers hebben het antwoord op het probleem van hun fans en zijn er vaak via zogenaamde content marketing al mee bezig om lezers naar hun website te lokken. Ze hebben een blog, of een podcast of vlog waarin ze het hebben over ‘het probleem’.
Ook in de emails die ze aan hun fans sturen geven ze antwoord op het probleem en krijgen zo een connectie met hen.

Fictieschrijvers hebben geen ‘probleem’ om op te lossen. Fictie schrijvers moeten hun fans vermaken en wel op zo’n manier dat de fan met smart zit te wachten op de volgende email.

Maar hoe weet je wat vermakelijk is? Dat is nog niet zo makkelijk om uit te vinden. Laat ik als voorbeeld de onderwerpen uit twee emails aan mijn fictiefans geven, waarbij ik wisselende resultaten had.

Ik schrijf zogenaamde ‘cosy mysteries’, dus Miss Marple of Midsommer Murders achtige boeken. Aangezien in cosy mysteries het kleinschalige dorpse belangrijk is leek het me leuk eens iets te schrijven over de zomerfair, aangezien fairs in een cosy mystery nogal vaak worden gebruikt als achtergrond voor een serie moorden.
Ik maakte een lijst met manieren waarop de fan zou moeten proberen om NIET te worden vermoord tijdens de fair. Deze email werd goed gelezen, maar helaas werd er niet geklikt op de link die ik had gegeven en kreeg ik ook geen reactie via de email.

De tweede email die ik stuurde ging over een moordhuis. Dat is een pand waar een moord is gepleegd. Vaak kunnen deze nog jarenlang nieuwsgierigen trekken (ik spreek uit ervaring, want ik woon toevallig zelf naast een moordhuis…).

Ik had informatie gevonden over een huis in de plaats York, waar mijn serie zich afspeelt. In 1904 werd in het pand een brute dubbele moord gepleegd. Ik dook in oude krantenberichten en schreef een verhaal over de moorden en hoe de dader werd vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs.

Het leek me een onderwerp waar mijn fans in geïnteresseerd zouden zijn, maar nee dus. De emails werden nauwelijks geopend en ik kreeg geen link kliks of reacties. Nu kan het niet openen ook zijn gekomen, omdat ik het verkeerde onderwerp had gekozen (de zin dus, die in de Postvak In aangeeft waar de email over gaat), maar uiteindelijk had ik er toch wel iets meer van verwacht.

Sinds die tweede email heb ik geen emails meer verstuurd aan mijn fictiefans. Slecht natuurlijk, maar ook ik ben nog steeds zoekende naar goede onderwerpen voor mijn fictie emails, net zoals veel andere schrijvers.

Wat lezers vermaakt is ook een kwestie van smaak. Dat maakt het zo lastig en je komt er alleen achter door dingen te proberen.

Als je in het genre schrijft dat je zelf ook graag leest, dan zou je kunnen proberen eens bij jezelf na te gaan wat de dingen zijn die jou interesseren en waar je zelf iets over zou willen lezen. Ga dit dan eens googelen, om te zien of je meer in detail dingen kunt vinden die je inspireren voor een onderwerp.
Je zou ook speciaal een kort verhaal of flash fiction kunnen schrijven om exclusief aan je fans te geven in een email.

Het spijt me dat ik geen beter antwoord heb op de vraag wat je in je fictie nieuwsbrief kunt zetten. Helaas is het een kwestie van veel verschillende dingen uitproberen. Zorg in elk geval dat je een mailinglist provider gebruikt die je goed inzicht geeft over de aantallen geopende emails, en het aantal links dat wordt geklikt. Experimenteren met onderwerpen werkt alleen als je statistieken kunt bijhouden en kunt zien wat wel en wat niet werkt.

Gebruik aparte emails als je reclame wilt maken over je nieuwe boek!

Wat je ook doet, zorg in elk geval dat je een vaste dag kiest voor het versturen van je email. Bijvoorbeeld elke tweede dinsdag van de maand, of elke eerste en derde donderdag van de maand. Zorg dat je fans weten op welke dag ze een email van je kunnen verwachten. Dit doe je door de dag aan te geven op de landingpage via welke ze zich moeten opgegeven voor je mailinglist. Vermeld het ook nog eens in de serie welkom emails die ze krijgen als ze net lid zijn geworden.

Zorg ook dat je een reclame email, bijvoorbeeld over het uitkomen van een nieuw boek, of het vragen naar proeflezers, niet doet op de dag dat je fans een reguliere email van je verwachten. De reguliere emails waar je een vaste dag voor hebt, zijn voor jou om te ‘geven’ aan hen. Als jij iets van je fans wilt vragen, doe dit dan op een andere extra dag, zodat de reguliere dag speciaal blijft en voor interessante vermakelijke emails.

Ik ben al heel lang op zoek naar het antwoord op de vraag over wat je het beste in je fictie nieuwsbrief kunt zetten. In mijn research was het me opgevallen dat geen van de goeroes er echt een antwoord op geeft. En dat komt dus omdat er eigenlijk geen antwoord is. Iedere schrijver moet zijn eigen weg vinden, wat het er natuurlijk niet makkelijker op maakt.

Een tip is om lid te worden van de mailinglists van verschillende schrijvers in jouw genre (niet alleen Nederlandstalige, maar ook Engelstalige schrijvers). Wat doen die schrijvers? Versturen ze wel emails? Wat zijn de onderwerpen waar zij het over hebben? Maken ze alleen reclame of vermaken ze je ook? Kun je er ideeën uit op doen? Of leer je uit hun emails datgene dat je zeker niet zou willen doen?

Of je nu al weet wat je in je emails wilt gaan zetten of niet, zorg in elk geval dat je begint met het verzamelen van emailadressen. Dan heb je daarna al wat fans om een email naar toe te sturen, mocht je willen gaan experimenteren.

Het hebben van een mailinglist is de beste manier om blijvend in contact te komen met je fans. Tegelijkertijd is het voor fictie schrijvers zeker niet makkelijk om dit voor elkaar te krijgen. Probeer niet te gedesillusioneerd te raken, want er zijn fictie schrijvers die wél een relatie hebben opgebouwd met hun fans via de email. Door heel veel uit te proberen, kun je gaan ontdekken wat werkt voor jou!

*

Wil je meer weten over het schrijven van emails en nieuwsbrieven, dan kan ik je het boek Newsletter Ninja van Tammi Labrecque aanraden. Het is weliswaar in het Engels, maar alles wat erin staat is ook prima hier toepasbaar!

Verder lezen:

 

About Maria Staal 273 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en podcast. Ze heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

2 Comments

  1. Maria, mooi artikel.
    Goed dat je de moeilijkheden niet uit de weg gaat. Je raakt precies de kern van het probleem, waarom en hoe. Ik heb jaren geworsteld met onderwerpen in nieuwsbrieven voor bedrijven en net las ik dacht dat ik het had gevonden met een hoog openingspercentage bleek het vaak toeval. Wel is het zo dat het langzaam hoger wordt als je regelmatig en op dezelfde dag stuurt. Doe het echter niet te vaak, dus niet omdat het moet, maar omdat je wat hebt te melden,
    Een ding is noodzakelijk en dat schrijf je ook, het is de manier om contact te houden met je lezers.
    Ik heb mijn mailinglist verwaarloosd vrees ik, teveel gericht op Facebook. Je hebt me wel wakker geschud, dank je. Ik ga weer emails versturen naar mijn lezers. Ik vermijd het woord nieuwsbrief ook al jaren.

    • Dank je wel, Willem! :) Fijn om te lezen dat mijn artikel je aan het denken zet. Succes met het herstarten van je emails. Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar uiteindelijk is het wel de basis van je marketingstrategie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.