De belofte aan je lezer!

Heb je dat wel eens gehad? Je komt ergens een boek tegen en het lijkt je meteen al ontzettend leuk. Je koopt het, maar tijdens het lezen merk je dat het boek toch niet aan je verwachtingen voldoet. Het kan zijn dat het vol typfouten staat, of misschien is het verhaal toch niet jouw smaak. Je voelt je wat bekocht, want uiteindelijk heb je wel goed geld betaald voor het boek.

Als schrijver is het goed in de gaten te houden dat op het moment dat je geld vraagt voor je boek, je een belofte maakt aan je lezer. Door het geld wat je vraagt teken je eigenlijk een soort ongeschreven contract. Je lezer verwacht een goed boek, dus geef hem dat dan ook.

Ga maar eens na. Als je zelf je zuurverdiende geld uitgeeft aan een boek, dan verwacht je toch op z’n minst het volgende.

  • Een leuk verhaal dat lekker weg leest
  • Het genre dat je verwacht en dat jij graag leest
  • Goede betrouwbare informatie als het om non-fictie gaat
  • Een professioneel boek dat redactie heeft gehad en er goed uitziet

Klinkt logisch, maar het niet nakomen van deze beloften kan je als schrijver ernstige schade opleveren in de vorm van slechte recensies en verminderde verkopen.

Een leuk verhaal dat lekker weg leest

Deze verwachting van de lezer is eigenlijk logisch. Want of het nu om een boek gaat of om een kledingstuk, of een wasmachine, de koper verwacht een zekere kwaliteit. Hij heeft geld neergeteld, dus wil hij er ook wat voor terug.

Bij een boek betekent dat het volgende: schrijf een fantastisch goed boek! Zorg dat je weet hoe de structuur van een boek in elkaar zit en hoe het verhaal altijd ‘vooruit’ moet gaan. Creëer drie dimensionale personages die interessant zijn, maar niet per se zonder fouten. Maak een verhaallijn met een goede spanningsboog en zorg dat alle plotlijnen goed worden afgerond. Verdiep je in de techniek van het schrijven en neem eventueel een schrijfcoach in de arm.

Het genre dat je verwacht naar aanleiding van de flaptekst

In welk genre je ook schrijft, je lezer zal een bepaalde verwachting hebben over wat er in het boek gaat gebeuren. Een detective verhaal zonder moord is geen detective en een Feelgood verhaal zonder liefde is geen Feelgood.

Veel lezers houden van specifieke genres en hebben daar al veel in gelezen. Aan jou de taak om te zorgen dat ook jouw verhaal valt binnen het genre dat jij hebt bedacht voor je verhaal.
Zorg dus dat je weet welke dingen er standaard voorkomen in je genre en wijk daar niet van af.

Het is natuurlijk mogelijk genres te mixen, maar je zult zien dat over het algemeen toch één genre de overhand heeft.

Ik heb eens een boek gelezen dat werd aan geprijsd als ‘cosy mystery’, zeg maar Miss Marple, maar het boek was verre van dat. De moord kwam pas ver voorbij het midden en het hoofdpersoon was eigenlijk geen amateur detective, maar loste per ongeluk de zaak op.
Het was een teleurstelling en ik heb geen boeken van deze schrijver meer gelezen. Mijn vertrouwen was geschaad. Er werd me een cosy mystery beloofd en dat werd niet waargemaakt.

Betrouwbare informatie als het om non-fictie gaat

Als je veel van een bepaald onderwerp weet, vindt je het misschien leuk daar eens een boek over te schrijven. Dit kan van alles zijn. Breien, groente kweken, handelen in aandelen, wat dan ook.

Bedenk je echter wel dat nadat je boek is uitgekomen, je automatisch wordt gezien als ‘de expert’. Zo werkt dat nu eenmaal bij mensen. Je schrijft ergens een boek over, dus je bent een expert.
Geen probleem natuurlijk, maar zorg dan ook dat je echt zo veel mogelijk van je onderwerp weet!

Doe goed je research en zet je boek zorgvuldig in elkaar. Lezers willen iets leren, zorg dan dus ook dat ze dat doen.

Een boek dat er professioneel uitziet

Er is niets vervelender dan een boek kopen dat vol met typfouten staat. Of waarvan de indeling niet klopt. Sterker nog, als je boek er niet professioneel uitziet dan kan dan zorgen voor slechte recensies en verkopen.

Een amateuristische cover pikt een potentiële koper er nog wel uit, maar vaak zullen ze verzuimen een inkijkexemplaar te downloaden. Maar ze verwachten natuurlijk wel een professioneel boek als ze ervoor betalen.

Zorg dus dat je boek niet alleen qua verhaallijn, genre of informatie perfect in elkaar zit. Zorg dat je boek in alle opzichten niet te onderscheiden is van een traditioneel uitgegeven boek. Neem professionals in de arm om je hierbij te helpen en dat geldt voor zowel je papieren boek als ebook en audioboek.

Je hebt maar één kans om een eerste indruk achter te laten. Zorg dus dat je boek op alle fronten zo goed mogelijk in elkaar zit. Stel je lezer niet teleur! Als jij ook in de toekomst geld wilt blijven verdienen aan je boeken zul je moeten zorgen dat de lezer waard krijgt voor zijn geld. Dat werkt alleen door je ongeschreven belofte aan hem na te komen!

Verder lezen:

Schrijfcoach Petra van der Ploeg geeft in de volgende blogpost 8 tips voor het schrijven van fictie. De stappen van het schrijversproces

Deze blogpost is eerder uitgekomen op 26 juni 2017 en aangepast met extra informatie.

About Maria Staal 207 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.