Een audioboek uitgeven, hoe doe ik dat?

Audioboeken? Dat is toch alleen voor blinden en slechtzienden? Zeker niet! De tijd dat het luister- of gesproken boek alleen was bedoeld voor mensen met visuele beperkingen ligt alweer ver achter ons. Het streamen van audioboeken is een groeiende vorm van entertainment voor jong en oud. En wij self-pubbers moeten zorgen dat we daar een graantje van gaan meepikken!

De populariteit van het audioboek is de laatste jaren sterk gestegen. Dat heeft voornamelijk te maken met de opkomst van de smartphone, want door dit gadget is het steeds gemakkelijker geworden te luisteren naar boeken waar je ook bent.

Ook door coronapandemie hebben veel mensen het luisteren naar audioboeken en andere audiocontent, zoals podcasts, ontdekt. Niet alleen via de Luisterbieb, maar ook via streamingsdiensten zoals Storytel en Kobo Plus. Daarnaast zijn audioboeken al weer enige jaren lost te koop op Bol.com

Met deze nieuwe mogelijkheden van verspreiding, heb je dus nog meer kans je boek onder de ogen van lezers te krijgen. En waarom niet? Je hebt het werk tenslotte al gedaan. Je hebt het manuscript geschreven en het laten nakijken door een redacteur. Waarom dan niet die tekst in deze nieuwe vorm gieten? Want op hoe meer manieren je boek te koop is, hoe meer je er uiteindelijk van verkoopt.

Maar hoe doe je dat?

Een audioboek is een boek dat is voorgelezen door een stemacteur

Een audioboek is een voorgelezen boek. Het is geen hoorspel, maar de tekst van een boek voorgelezen door de schrijver zelf of een stemacteur.
Het lezen van audioboeken kan op twee verschillende manieren. Via streaming/uitlenen of als daadwerkelijke verkoop.

Streaming houdt in dat de lezer het audioboek tijdelijk leent. Dit kan via een abonnementsdienst zoals Storytel of Kobo Plus, waar de lezer een vast bedrag per maand betaald voor een beperkt of onbeperkte keuze uit audioboeken. Als het boek gelezen is, dan gaat het weer terug naar de abonnementsdienst.
Audioboeken kunnen ook worden uitgeleend via de Online Bieb.

Je kunt een audioboek ook daadwerkelijk kopen en in dat geval wordt jij dus de eigenaar, net als bij een papieren boek of ebook. Webshops als Bol.com, Kobo en Amazon verkopen audioboeken. Deze kan de lezer dan als MP3 downloaden naar hun computer of smartphone.

Neem voor het produceren een audioboekplatform in de arm

Bij het produceren van een audioboek komt meer kijken dan bij de productie van een papieren boek of ebook.
Waar je wellicht bij een papieren boek of ebook het formateren en de vormgeving nog zelf zou kunnen doen (wat ik trouwens niet aanraad), heb je bij een audioboek in elk geval een opnamestudio nodig en hoogstwaarschijnlijk een stemacteur. Dat is de reden waarom het produceren van een audioboek een grotere investering vraagt.

Zo moet je bij het produceren van een audioboek al snel denken aan een investering van €2000 voor een boek van 80.000 woorden.

Voor het produceren van een professioneel audioboek, is het goed een audioboekplatform in de arm te nemen. Daarvan zijn er verschillende. Vele nemen naast de daadwerkelijk productie van het audioboek ook de distributie op zich.
Als je hebt besloten een audioboek te laten produceren, doe dan goed je huiswerk bij het op zoek gaan naar een audioboekplatform. Ga niet zomaar over een nacht ijs en zorg dat je antwoord krijgt op de volgende vragen:

  • Wat is het distributiebereik? Distribueren ze ook naar Bol.com en Storytel?
  • Zijn er kosten die je zelf moet betalen? Zo ja hoeveel?
  • Wat zijn de royalty’s die je overhoudt bij de verkoop en streaming van je audioboek?
  • Kun je zelf je eigen isbn gebruiken?
  • Hoe zit het met de marketing? Wat doen zij en wat moet je zelf doen?
  • Moet je ook een contract tekenen? Zo ja, let dan op de duur van het contract.
  • Is er een zogenaamde royalty-share met de stemacteur en hoef je niks te betalen? Zo ja, duik dan ook dieper in het contract, want het zou kunnen dat je vastzit aan een contract dat niet of nauwelijks op te zeggen is.

Voorbeelden van audioboekplatformen zijn Audiobook Factory, Bookora en Findaway Voices. Deze laatste is een Amerikaans bedrijf dat ook Nederlandstalige stemacteurs in dienst heeft.

Zelf inspreken of stemacteur?

Het inspreken van een audioboek is een vak apart. Vooral bij fictie, waar het van belang is dat de verteller de emoties van de personages overneemt in zijn stem. Daardoor kom je algauw op het vlak van de acteur en dat is niet iets dat iedereen zomaar kan.

Als je toch zelf je eigen boek in wilt spreken, zorg dan dat je eerst een cursus doet. Op die manier leer je hoe je goed kunt voorlezen. Dit geldt niet alleen voor fictie, maar ook voor non-fictie.
Als je zelf je audioboek hebt ingesproken, wil dat nog niet zeggen dat je ook minder geld kwijt bent. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat het productieteam een langere nabewerking moet doen om de kwaliteit van het audioboek te waarborgen en dat kost geld.

De publicatie van het audioboek

De daadwerkelijke publicatie en distributie van een audioboek gebeurd over het algemeen door een audioboekplatform, veelal hetzelfde platform dat ook het audioboek heeft geproduceerd.
Net als met papieren boeken en ebooks is het bij audioboeken van belang dat de selfpubber digitaal denkt. Dat wil zeggen dat in de Lage Landen je audioboek in elk geval te koop moet zijn via Bol.com en te streamen via abonnementsdiensten zoals Kobo Plus, Storytel en Spotify.

Ook beschikbaarheid in de Online Bieb is van belang. Hier kun je komen via een CB-aansluiting.

Als je een MP3 van je audioboek hebt, dan kun je het ook zelf uitgeven via Kobo Writing Life (KWL). Hiervoor kun je door hun helpdesk een publicatietab laten plaatsen op je KWL dashboard. Net als met een ebook komt een audioboek dat is uitgegeven via Kobo Writing Life automatisch ook op Bol.com terecht. Ook kun je via KWL Kobo Plus als streamingsdienst aanklikken, zodat je audioboek daar ook te krijgen is.

Via de verschillende audioboekplatformen krijgt de auteur een bepaald percentage van de netto verkoopprijs van een audioboek, of wordt er een berekening gemaakt als het audioboek gestreamd is via een abonnementsdienst.
Dit is dus vergelijkbaar met de royalty’s van ebooks.

De cover van het audioboek is vierkant!

Ook voor het uitgeven van een audioboek heb je een cover nodig, maar denk niet dat je daarvoor simpelweg je ebook cover kunt gebruiken. De cover van een audiobook is namelijk vierkant.

Zorg daarnaast dat je cover gelijk is aan die van je ebook en papieren boek, maar minder druk. Dit verhoogd de herkenbaarheid van de titel. Vergeet ook niet te zorgen dat de audiocover leesbaar is op het kleine postzegelformaat van de webshop of streamingsdienst. Net als de cover van een ebook en papieren boek zal de cover van het audioboek ook voornamelijk online bekeken worden door lezers.

Prijs van je audioboek

Als audioboeken worden gestreamd via abonnementsdiensten hebben ze een prijs van €0,00, omdat het lenen daarvan bij de maandelijkse abonnementsprijs inzit. Wat betreft de verkoopprijs voor bijvoorbeeld Kobo of Bol.com, zal het audioboekplatform waarschijnlijk richtlijnen hebben.

Zorg in elk geval dat de prijs conform is met de prijs van de andere audioboeken in jouw genre met vergelijkbare lengte. Het is geen goed idee de prijs van je audioboek gelijk te maken aan die van je papieren boek en/of ebook. Deze drie formaten boeken verkopen het beste met verschillende prijsklassen, ook omdat er verschillende marketingstrategieën zijn voor elk soort boek.

Het produceren en publiceren van een audioboek is een investering die veel self-pubbers wellicht nog een stap te ver vinden. Houd echter in de gaten de technologie niet stilstaat en dat audioboeken steeds populairder worden, misschien nog wel meer zo dan ebooks.
Ga daarom serieus nadenken over deze mogelijkheid van het uitbreiden van je intellectuele eigendom.

Verder lezen:

Deze blogpost is eerder uitgekomen op 21 maart 2019 en aangevuld met nieuwe up-to-date informatie.

About Maria Staal 211 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

12 Comments

  1. Hi Maria,
    Goed verhaal!
    Misschien aardig om ook te vermelden dat je als rechthebbende (dus uitgever of ‘self publishing’ auteur) met je audioproductie heel goed terecht kan bij Luisterhuis.nl. Dat is de (enige) Nederlandse digitale distributeur voor luisterboeken, een soort Centraal Boekhuis dus. Luisterhuis zorgt ervoor dat je luisterboek in alle relevante webshops en op alle relevante platforms terecht kan komen. Dus webwinkels als Libris, De Slegte en Luisterrijk, maar ook platforms als de LuisterBieb, Storytel, Spotify, Bol.com/KoboPlus, Apple Books en nog veel meer. Disclaimer: ik werk bij Luisterhuis :-)

    • Oké ik bewaar deze tips. Eerst sparen tegelijk met script schrijven. Heb zelf abonnement op storytel al 4jaar. Heel belangrijk wie het inspreekt. Wie weet over een jaar eigen luisterboek een levenverhaal als thriller. Heb al via schrijveracademie en workshops geleerd over stijlen en meer. Nu nog doen. 🙂

  2. Hoi Maria,
    Interessante blog.
    Even een vraag. Mag je ook zomaar een bestaand boek inspreken en als audio book te koop aan bieden? Lijkt me dat hier ook goedkeuring voor gevraagd moet worden bij de uitgever van het boek.
    Er zijn namelijk wel Nederlandse boeken die nog niet als luisterboek beschikbaar zijn.
    Het lijkt me in ieder geval een leuke ervaring om dat eens te doen.
    Welke stappen zou ik volgens jou het beste kunnen nemen of waar kan ik eventueel informatie vinden hierover?

    • Hoi Andre,
      Helaas mag je niet zomaar een boek van een ander gaan inspreken als audioboek. Dat geldt voor Nederlandstalige boeken en ook boeken in andere talen.
      De schrijver heeft namelijk in veel gevallen het copyright op het boek en dat geldt tot 70 jaar na zijn dood.
      En zelfs als de schrijver het copyright heeft overgedragen aan een uitgever, dan nog mag dat niet zomaar. De uitgever zal in dat geval vaak de rechten van het audioboek erbij hebben gekregen en het is aan hen te beslissen of ze ook daadwerkelijk een audioboek gaan produceren.
      Ik hoop dat dit je vraag wat beantwoord. :)

  3. Hoi Maria, er zitten wel wat -d en -t foutjes in je tekst. Die moet je er even uithalen. Verder kan ik er wel wat mee.
    groet, Jacintha

  4. Een kleine update nav mijn posting hierboven uit 2019.
    Luisterhuis bestaat niet meer als los bedrijf, maar is sinds 1-1-2020 onderdeel van CB (Centraal Boekhuis). Alle uitgevers die aangesloten zijn bij CB (met een eigen contract of via een clusteruitgever) kunnen daardoor nu met hun CB-aansluiting gebruikmaken van alle oorspronkelijke Luisterhuis-kanalen voor de distributie van hun audioboeken.

    Op dit moment zijn dat 9 webshops (waaronder Luisterrijk.nl, Libris.nl, DeSlegte.nl) en 9 platforms (waaronder de Online Bibliotheek, Nextory, Storytel, Kobo/Bol.com, KoboPlus/Bol.com, BookBeat en diverse streaming muziekplatforms).
    De LuisterBieb bestaat niet meer en is nu onderdeel van de Online Bibliotheek.
    Het is niet meer mogelijk een eigen contract met Luisterhuis af te sluiten.

    • Hoi Huub, bedankt voor deze uitgebreide aanvulling. :) Ik zal kijken of ik je informatie kan verwerken in de blogpost.
      Ik vind het erg interessant dat de digitale uitgeefwereld zo in beweging is en dat mogelijkheden constant worden uitgebreid.

Leave a Reply to Huub van de Pol Cancel reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.