Abonnementslezen is niet meer weg te denken!

Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat het uitlenen van boeken alleen gebeurde via de bibliotheek. De laatste jaren is daar abonnementslezen bijgekomen. Hierbij kan de lezer voor een bepaald bedrag per maand zoveel ebooks en audioboeken lezen als hij wil. Er wordt in de (zelf)uitgeefwereld vaak met argusogen gekeken naar abonnementslezen, maar is dat eigenlijk wel terecht?

Ik heb al twee keer over abonnementslezen geschreven op dit blog. De eerste keer was in 2017 toen Kobo Plus net werd gelanceerd en de tweede keer was in 2019 naar aanleiding van een verandering in uitbetaling via Kobo Plus, iets waar schrijvers niet blij van werden.

Heel lang heb ik ook getwijfeld of abonnementslezen wel een positieve ontwikkeling was voor schrijvers. De royalty’s die je ermee verdient zijn immers behoorlijk minder dan als je het ebook of audioboek zou verkopen. Maar ondertussen is wel duidelijk geworden dat abonnementslezen niet meer weggaat. Zou het daarom niet beter zijn als schrijvers manieren vinden om er toch zoveel mogelijk uit te halen?

Wat is abonnementslezen eigenlijk precies?

Over het algemeen gaat het er bij abonnementslezen om dat de lezer voor een bepaald bedrag per maand zoveel boeken kan lezen als hij wil. Hierbij gaat het niet alleen over ebooks, maar ook om audioboeken, tijdschriften, kranten en dergelijke. Digitaal dus en niet fysiek op de deurmat.

Lezers vinden het heerlijk om voor een relatief klein bedrag zoveel te kunnen lezen als ze maar willen. Want bij abonnementsdiensten als Kobo Plus en Storytel is er geen limiet aan wat er gelezen en geluisterd kan worden. Daardoor zijn de mensen die veel boeken lezen er ook zo dol op. Dat zie je vooral bij bepaalde genres, zoals romantiek en feelgood, maar ook mysteries en thrillers.

De uitbetalingen aan schrijvers zijn minder

Een van de problemen die schrijvers hebben met abonnementslezen gaat over de uitbetaling van de royalty’s. Deze komen bij abonnementsdiensten uit een grote pool. Hierbij wordt een deel van het abonnementsgeld dat lezers betalen bij elkaar gelegd waarna het via een speciale berekening wordt verdeeld onder de schrijvers. Daarbij wordt uiteraard gekeken of je ebook of audioboek uitgeleend is geweest en veelal ook hoeveel pagina’s de lezer heeft gelezen of hoeveel procent of minuten ze hebben geluisterd.

Het is heel lastig in te schatten wat je gaat verdienen aan een ebook of audioboek dat je bij een abonnementsdienst hebt ondergebracht. Het maandelijkse bedrag dat in de pool terechtkomt hangt af van het aantal abonnees, maar ook van hoeveel lezers je boek hebben gelezen. Veelal zal het bedrag aan royalty’s per boek op minder uitkomen dan als je het rechtsreeks zou verkopen.

Gaan lezers nog wel boeken kopen als ze deze gratis kunnen lenen?

Een tweede probleem is dat schrijvers bang zijn dat lezers geen boeken meer gaan kopen op het moment dat deze beschikbaar worden via een abonnementsdienst.
Ik denk niet dat deze angst terecht is. ‘Vroeger’ leende ik boeken uit de fysieke bibliotheek, maar kocht ik ook veel boeken. Door via de bieb een boek ‘uit te proberen’ ontdekte ik nieuwe series en nieuwe schrijvers. Dit is nu met het abonnementslezen niet anders.

Via abonnementsdiensten kun je nieuwe lezers vinden

In de Advanced Self-publishing podcast van de Alliance of Independent Authors van april 2021 hadden Joanna Penn en Orna Ross het over abonnementslezen. Joanna maakte daar de volgende opmerking:

“For me the idea is to reach that type of reader who is quite different to the reader who might buy your hardback print book, or who’s going to become a patron. So, for me, it really is this funnel idea where I want to be on all the platforms and be able to reach all the people, and some of them will come down and may buy other formats.”

Wat Joanna hiermee bedoeld is dit. Lezers komen in alle soorten en maten en als schrijver wil je proberen je product onder de ogen van zoveel mogelijk van hen te krijgen. Je weet nooit of een lezer die je ebook via Kobo Plus ontdekt, later toch andere boeken van je gaat kopen.

Je zou kunnen zeggen dat net als bij de fysieke bibliotheek, abonnementslezen een manier is om de zichtbaarheid van je boeken te vergroten. Volgens Orna, in diezelfde podcast, heeft 60% van de abonnees van Storytel vorig jaar aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn geraakt in boeken uit genres waarin ze normaal gesproken niet lezen. Ze ontdekten nieuwe boeken en omdat ze die gratis konden lezen via hun abonnement namen ze de gok. Iets dat ze niet hadden gedaan als ze het boek hadden moeten kopen.

Abonnementslezen gaat niet meer weg

Of we het nu leuk vinden of niet, abonnementslezen blijft. Lezers zijn gewend geraakt aan abonnementen, niet alleen als het om boeken gaat. Zo is er Netflix, waar je zoveel TV en films kunt kijken als je wilt en ook Spotify voor muziek. Het abonnementsmodel is een onderdeel geworden van ons leven.

Orna zegt het heel mooi in de podcast:

“An attitude shift is the best policy here, where we can actually accept that there’s no point in fighting the inevitable. It makes much more sense to harness your energy and work up your own strategy, where you can take advantage of what’s happening and where the readers are going and what they want. And penalizing customers for their choices is never a good plan for a business.”

Orna zegt dus dat als we gaan omdenken en aanvaarden dat dit is zoals het nu is, we voordelen kunnen gaan halen uit abonnementslezen. Hierbij komen we niet alleen de lezers tegemoet, maar helpen we ook onszelf.

De focus leggen op digitaal is belangrijk

Nu weet ik dat digitaal denken en digitaal uitgeven nog niet iets is dat door schrijvers en selfpubbers in Nederland en België als vanzelfsprekend wordt gezien. Alhoewel de pandemie daar wel degelijk verandering in heeft gebracht.

Nog meer dan eerder is de uitgeefwereld in beweging en alleen door hier eens in te duiken en over na te denken kunnen we ervan profiteren. Eng en lastig als dit misschien lijkt, moeten wij gaan waar de lezers zijn. En die willen meer digitale content, dus is het goed hen dat ook te geven.

Dat betekent dus niet alleen je boeken beschikbaar maken als ebook en audioboek voor de reguliere verkoop via webshops als Bol.com, Apple Books en Kobo. Maar vooral ook door deze te plaatsen bij abonnementsservices als Kobo Plus en Storytel.

Mocht je meer willen lezen over wat digitaal denken en uitgeven precies inhoudt, kijk dan eens op deze blogpost: Digitaal denken. Wat moet ik daarmee?

Onze verdienmodellen aanpassen op meerdere geldstromen

Een onderdeel van het digitale denken is dat onze boeken in zoveel mogelijke soorten, op zoveel mogelijk plekken te koop en te lezen zijn.
Dit is anders dan het traditionele model waarbij vooral wordt uitgegaan van een bestseller die in enkele maanden alle investeringen en meer moet terugverdienen.

Zo werkt dat niet voor ons. Als je zelf succesvol een boek wilt uitgeven dan zul je moeten gaan focussen op de lange termijn. Hier speelt niet alleen het digitale denken een belangrijke rol, maar ook het hebben van zoveel mogelijk inkomstenbronnen. Sommige daarvan zullen je misschien maar een paar euro per maand opleveren. Maar veel kleine beetjes bij elkaar worden vanzelf een grotere bult.

‘Multiple streams of income’ wordt dit in de Engelstalige selfpubwereld genoemd. Er zijn veel schrijvers die er daar al zeer succesvol mee zijn. Ze zijn geen bestsellers, maar ze maken maandelijks een goed bedrag met hun verkopen. Sommige hebben er een modaal inkomen aan en anderen hebben een mooie bijverdienste naast een parttime of fulltime reguliere baan.

Abonnementslezen past binnen het meerdere inkomstenbronnen model

Het plaatsen van je boeken bij een abonnementsservice is onderdeel van deze strategie van meerdere inkomstenbronnen.
Wordt je er rijk van? Nee, waarschijnlijk niet. Levert het je maandelijks een klein beetje geld op? Ja, dat wel.

Gelukkig is het ook mogelijk een marketing strategie op te zetten voor je boeken bij een abonnementsservice. Dit gaat echter te ver voor deze blogpost, maar daar zal ik in de toekomst eens een blogpost aan wijden.

Ik kan goed begrijpen dat je moeite hebt met abonnementslezen. Dat had ik ook. Als we echter lezers willen bereiken en – nog belangrijker – tevreden houden, dan zit er niks anders op dan te zorgen dat onze boeken te lezen zijn via abonnementsdiensten. Hiermee geven we onze boeken en onszelf extra kansen!

Verder lezen:

  • In de snel veranderende uitgeefwereld is digitaal denken van groot belang. Alleen dan heb je meer commerciële mogelijkheden. Maar wat is digitaal denken? Lees meer via: Digitaal denken. Wat moet ik daarmee?

About Maria Staal 208 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.