5 tips voor het promoten van je ebook op Kobo!

Veel Nederlandstalige selfpubbers gebruiken Kobo Writing Life als een snelle en gratis manier om hun ebooks op Bol.com te krijgen. Maar waar vele misschien minder bij stilstaan is dat Kobo ook een eigen Nederlandstalige webshop heeft voor ebooks en audioboeken. Kobo wordt steeds populairder bij lezers, dus in deze blogpost geef ik je 5 tips om je ebook bij hen onder ogen te krijgen.

Iedere selfpubber weet dat het schrijven en uitgeven van een boek een eitje is vergeleken bij de marketing en promotie daarvan. Nou ja, dit is wel wat kort door de bocht, maar de meeste selfpubbers zien er enorm tegenop om hun boek daadwerkelijk aan de man te brengen.

Gelukkig kun je het verkopen van je boek leren, maar makkelijk is het zeker niet. Of zoals Mark Leslie Lefebvre het zo mooi zegt in zijn boek Wide for the Win:

“Selling, promoting and marketing the book takes as much work, learning, effort and persistence as writing, editing and publishing the book.”

Webshops hebben twee soorten manieren om je ebook onder ogen van lezers te krijgen

Het was Marks boek die mij deed beseffen dat lang niet alle webshops op dezelfde manier werken. Zo moeten Bol.com en Amazon het vooral hebben van algoritmen en de data analyse van datgene wat klanten doen op hun sites. Je kunt lezen hoe dat in z’n werk gaat in mijn blogpost: Boeken verkopen op Bol.com. Wat is het geheim?.

Er zijn echter ook sites zoals Kobo die naast algoritmen gebruik maken van zogenoemde merchandisers. Dit zijn medewerkers die zoeken naar titels die ze eruit kunnen laten springen om deze specifiek onder de ogen van klanten brengen. Belangrijk is daarbij dat de juiste klant, het juiste ebook te zien krijgt. Dit gebeurt via promoties, carrousels op de webshop (waarin ebooks per genre of specifiek onderwerp worden getoond) en emails aan klanten met een selecties van titels.

Dit is een voorbeeld van een carrousel zoals Kobo die gebruikt op de homepage van hun webshop

Kobo Nederland heeft een eigen merchandiser

Zoals gezegd heeft Kobo een eigen Nederlandstalige webwinkel waar lezers ebooks en audioboeken kunnen kopen. Daarnaast heeft Kobo NL ook een eigen Nederlandstalige merchandiser die altijd op zoek is naar nieuwe titels om onder de aandacht van klanten te brengen.

Hoe Kobo dat doet en hoe Nederlandstalige selfpubbers daar hun voordeel mee kunnen doen heb ik gevraagd aan Ruth van Gessel, Catalogue Manager van Kobo NL. Zij gaf mij een vijftal tips over hoe selfpubbers kunnen zorgen dat deze merchandiser jouw ebook ziet als potentieel voor hun klant.

Tip 1. Zorg dat Kobo weet dat je een nieuw boek uitbrengt

Kobo heeft altijd het beste voor gehad met zelf uitgegeven boeken en hun schrijvers. Ze hebben dan ook een speciaal tabblad gemaakt op de homepage voor Kobo Writing Life titels onder de naam ‘Ontdek nieuw talent’. Ook is er een carrousel voor ebooks van nieuw talent op de homepage van de webshop.

De ‘Ontdek nieuw talent’ link op webshop van Kobo NL

De merchandiser van Kobo is altijd op zoek naar nieuw titels. Ze worden dan ook graag op de hoogte gehouden door Nederlandstalige Kobo Writing Life auteurs als deze een nieuw ebook uitbrengen. Op die manier kunnen zij hun best doen om het ebook meer zichtbaarheid te geven, bijvoorbeeld via de ‘Ontdek nieuw talent’ pagina.

De merchandiser kijkt echter ook of een nieuw ebook misschien interessant genoeg is om in andere, algemene of genre specifieke, lijsten en carrousels opgenomen te worden.

Je kunt Kobo laten weten over je nieuw uitgekomen titel door een mailtje te sturen naar writinglife@kobo.com. Vermeld hierin de titel van je ebook, de ISBN en de publicatiedatum.

Tip 2. Plaats je ebook in Kobo Plus voor meer mogelijkheden en zichtbaarheid

Enige jaren geleden heeft Kobo het abonnementsmodel Kobo Plus opgezet. Een lezer die lid is van Kobo Plus kan voor een bepaald bedrag per maand zoveel ebooks en audioboeken lezen als hij wil. Sinds de pandemie is dit zeer populair geworden. Je kunt er meer over lezen in deze uitgebreide blogpost: Abonnementslezen is niet meer weg te denken!.

Als je ebook beschikbaar is in Kobo Plus, dan geeft dit de merchandiser de mogelijkheid het ook zichtbaar te maken in de lijsten die met het abonnementslezen te maken hebben.

Wie denkt dat het plaatsen van je ebook in Kobo Plus je minder verkopen zal opleveren, hoeft zich geen zorgen te maken. Mark Leslie Lefebvre zegt erover het volgende in Wide for the Win:

“Kobo has shared stats and reports saying that the people who are Kobo Plus readers typically are a different or fresh batch of readers and not the same ones who buy ebooks a la carte.”

Er zijn dus twee types lezers volgens Mark. De een koopt ebooks via de webshop (‘a la carte’ genoemd in vaktermen). De ander heeft de voorkeur voor abonnementslezen.

Tip 3. Doe mee met speciale Nederlandstalige promoties

Eens in de zoveel tijd organiseert Kobo NL specifieke promoties voor Nederlandstalige Kobo Writing Life titels. Auteurs kunnen hun ebooks hiervoor zelf aanmelden.
De promoties worden aangekondigd via de Nederlandstalige social media pages van KWL, zoals Instagram en Facebook, en via hun nieuwsbrief. Zorg dus dat je deze kanalen gaat volgen en schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Kobo lezers worden op de hoogte gesteld van de promoties via nieuwsbrieven. Ook krijgen ze zichtbaarheid op verschillende plekken op de webshop.

Tip 4. Gebruik de mogelijkheid tot voorbestelling voordat je ebook uitkomt

Pre-orders, of voorbestellingen, zijn een goede manier om je lezers alvast warm te laten lopen voor je nieuwe boek. Vooral als je een serie schrijft kun je handig gebruik maken van de voorbestellingsmogelijkheid op Kobo Writing Life om alvast reclame te maken voor een toekomstig ebook.

Het voordeel van de voorbestelling is dat deze twee keer meetelt in de berekening van de rang die het ebook heeft op de website. Hoe hoger de rang, hoe meer zichtbaar voor lezers.
Bovendien zal een titel die veel pre-orders heeft ook de merchandiser opvallen. Deze kan dan beslissen het mee te nemen op de nog meer zichtbare plekken van de winkel, zoals een carrousel voor ebooks die in voorbestelling zijn.

Je kunt een voorbestelling aanmaken voor je ebook tot een jaar voordat het wordt gepubliceerd. Hou er wel rekening mee dat ook voor ebooks in voorbestelling er een cover nodig is. Ook wordt er een inkijkexemplaar gegenereerd, dus zorg dat je de eerste drie hoofdstukken alvast upload. Vergeet daarbij niet aan het begin te vermelden dat het boek nog bij de redacteur ligt of iets dergelijks, zodat lezers weten dat het nog niet om het uiteindelijke product gaat.

Tip 5. Andere promotie mogelijkheden via Kobo Writing Life

Via het dashboard van Kobo Writing Life kun je ook nog gebruik maken van een aantal algemene promotiemogelijkheden. Deze zouden een onderdeel kunnen zijn van de grotere marketingstrategie die je hebt opgezet voor je ebooks.

Zo kun je per ebook een prijswijziging instellen voor een bepaalde datum. Dit zou je kunnen gebruiken als launch-strategie. Hierbij kun je je ebook bijvoorbeeld eerst € 2,99 maken en een week of wat na de launch de prijs verhogen naar € 4,99. Deze prijswijziging kun je dus al van te voren instellen. Door je lezers erop attent te maken dat je ebook op een bepaalde datum in prijs wordt verhoogd, spoor je hen aan het eerder aan te schaffen.

Naast een prijswijziging kun je ook een uitverkoop instellen, waarbij je de prijs voor het ebook tijdelijk verlaagd. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen rond de tijd dat er een nieuw ebook uitkomt, en je als lokkertje eerdere delen in je serie tijdelijk goedkoper maakt.
Over het prijzen van ebooks kun je meer lezen via Hoe prijs ik mijn ebook?.

Als laatste kun je aan je Kobo Writing Life dashboard een aanbiedingentab laten toevoegen. Via deze tab wordt je op de hoogte gebracht van promotiemogelijkheden voor Engelstalige titels. Als je in het Engels schrijf is het zeker de moeite waard deze tab te laten toevoegen. Je kunt de helpdesk van KWL via de mail vragen de tab te activeren.

De Aanbiedingentab die je kunt laten toevoegen op de KWL dashboard

Een promotie werkt het beste als je een fantastisch boek hebt

De merchandiser van Kobo NL krijgt honderden ebooks per dag onder ogen en kiest daaruit titels die voor hun gevoel goed passen op de Nederlandstalige Kobo webshop.
Er is een grote concurrentie en zoals altijd is de beste strategie die je kunt hebben te zorgen dat je een supergoed boek hebt.

Houd daarbij het volgende in de gaten:

  • Schrijf een supergoed boek
  • Bedenk een intrigerende titel
  • Schrijf een perfecte flaptekst
  • En bovenal, zorg dat je een fantastische cover hebt!

Over dat laatste punt, de cover, kun je meer lezen in deze blogpost: Acht tips voor het maken van een boek cover die verkoopt!.
Het is heel simpel. Als je boek er niet professioneel uitziet dan kijkt de merchandiser er overheen.

Succesvol worden met zelf uitgegeven boeken kost tijd. We zijn een marathon aan het rennen, niet een sprint. Lezers vinden op Kobo heeft tijd nodig. Ook zal de merchandiser van Kobo je moeten leren kennen en erop gaan vertrouwen dat je supergoede producten levert. Alleen dan kunnen zowel jij als Kobo de lezers tevreden houden en een band met hen gaan opbouwen.

Met dank aan Ruth van Gessel van Kobo NL.

Verder lezen:

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.