Apple gooit roet in het eten voor nieuwsbrieven!

De afgelopen week kreeg ik van verschillende kanten te horen dat de iOS 15 update die Apple in september gaat doen, grote gevolgen gaat hebben voor nieuwsbrieven en onze mailinglists. En hoewel er geen reden is tot paniek, is het wel degelijk van belang de basis van onze emailmarketing goed op orde te krijgen, voordat de iOS update de lucht in gaat.

Ik weet dat de mailinglist en nog specifieker het versturen van een nieuwsbrief niet iets is dat erg hoog op de lijst van marketingmogelijkheden staat voor veel schrijvers. Toch is het (sorry dat ik hier toch maar even weer op hamer) de belangrijkste marketingmethode die je hebt voor je boeken. Waarom dat is heb ik uitgebreid beschreven in ‘Help! Wat moet ik in mijn nieuwsbrief zetten?’. Ik kan je ten zeerste aanraden deze blogpost te lezen!

Vooral omdat Apple in het najaar roet in het eten gaat gooien en het belangrijker dan ooit wordt om de basis van je emailmarketing goed op orde te hebben voordat dit gebeurd.
Ik zal uitleggen waarom.

Apple gaat data over het openen van emails blokkeren

Met de nieuwe iOS 15 update die er in september aan zit te komen, gaat Apple onder andere de zogenoemde Mail Protection Privacy toevoegen. Dit houdt in dat het daarmee niet meer mogelijk is om te kijken of je emails (nieuwsbrieven, dus) geopend worden door je abonnees.

De privacy van emailontvangers wordt daarmee gewaarborgd, wat natuurlijk een goede ontwikkeling is. En Apple is niet de enige die dit gaat doen. David Gaughran, selfpub- en techgoeroe bij uitstek, heeft van een woordvoerder van Google vernomen dat ze daar met iets vergelijkbaars bezig zijn.

Maar als het een goede ontwikkeling is, waarom is het dan zo’n probleem voor ons, de verzenders van de emails?

Een goede emailmarketingstrategie hangt af van het hebben van data. Je wilt weten wat je abonnees doen, waar ze op reageren en waarop niet. Je moet je strategie kunnen aanpassen op het moment dat iets niet werkt.

Bijvoorbeeld als je het onderwerp niet goed kiest dan kan dat problemen opleveren. (Het onderwerp is die zin die bij ontvangers zichtbaar is in hun Postvak In en die aangeeft waar de email over gaat.) Als deze niet nieuwsgierig maakt zal de ontvanger minder snel geneigd zijn je email te openen. Maar als de data van het openen van de email wordt geblokkeerd, kun je dus niet meer peilen of iets werkt of niet. Zonder die data ben je geblinddoekt dingen aan het doen en heb je dus wel degelijk een probleem.

Onzichtbare plaatjes voor het tracken van het openingspercentage

Ik heb al jaren verschillende mailinglists en ik kan ook al jaren inzien hoeveel van mijn abonnees mijn emails openen. Ik heb er echter nog nooit bij stil gestaan hoe dit percentage wordt gemeten.

Dit artikel van The Verge legt het allemaal heel duidelijk uit.

Mailinglistproviders, zoals Mailchimp en Mailerlite, maken gebruik van zogenoemde spy pixels. Onzichtbare plaatjes die aan iedere email die je via hen verstuurt worden toegevoegd. Op het moment dat de ontvanger de email opent registreert de provider dat het plaatje is gedownload op het apparaat dat wordt gebruikt om de email te openen, bijvoorbeeld een smartphone. Deze download registratie wordt bij de provider aangegeven als een geopende email.

Mijn mailinglist provider Convertkit geeft het openingspercentage en de click rate voor verstuurde nieuwsbrieven op deze manier aan

Veel mensen weten niet dat deze spy pixels bestaan, inclusief mijzelf. Het is ook wel redelijk creepy dat we zo in de gaten gehouden worden. Veel mensen zouden, als ze de keus hadden, deze mogelijkheid van ‘spioneren’ uitzetten.

Dat is dus precies wat Apple gaat doen. Met de nieuwe iOS 15 update krijgen ontvangers de mogelijkheid om de spy pixels te blokkeren. David Gaughran verwacht dat zo’n 80% van de mensen dat ook gaat doen. Daarmee raken we dus het zicht op het openingspercentage kwijt.

Heeft emailmarketing nog wel zin?

Je zou je af kunnen vragen of emailmarketing en het hebben van een mailinglist nog wel zin hebben als het ons steeds lastiger wordt gemaakt om onze fans te bereiken. Is de overstap naar marketing via social media dan toch niet beter? Nee dus!

Emailmarketing blijft de beste manier om blijvend in contact te komen met je fans.

Door de veranderingen die eraan zitten te komen, zullen we nog meer moeten meebewegen en zorgen dat we heel erg goed worden in wat we doen. Zelfs zonder de data en gegevens waar we eerder dingen uit konden afleiden.

De kans is groot dat er de komende tijd artikelen en blogposts zullen verschijnen waarin wordt gezegd dat emailmarketing ten dode is opgeschreven. Maar dit is niet waar, dus laat je je er niet door afleiden of overhalen.

Leg een supergoede basis!

Ik besef heel goed dat deze blogpost gaat over gevorderde dingen. Vooral als je nog maar net bent begonnen met een mailinglist (of erover aan het nadenken bent), kan dit alles als nogal overweldigend overkomen.
Daarom zeg ik nogmaals: er is geen reden tot paniek!

Wat wel heel erg belangrijk gaat worden in de komende paar maanden is het leggen van een supergoede basis voor de manier waarop abonnees zich aanmelden voor je mailingslist. Vooral als het gaat om de welkomreeks. Maar ook het schrijven van de daadwerkelijke nieuwsbrieven/emails is belangrijk om onder de knie te krijgen.

Want NU kun je nog testen of dingen werken. Je kunt nu nog dingen aanpassen als ze niet werken, want de komende maanden heb je de data nog. Vanaf september wordt dat een stuk lastiger.

Als er ooit een moment is om te beginnen met een mailinglist en nieuwsbrief dan is dat nu.

Het tracken van clicks alleen is niet genoeg

Ik heb al gehoord van verschillende kanten dat schrijvers zich in plaats van het openingspercentage dan maar gaan richten op het percentage clicks, ook wel click rate genoemd. Clicks op links in je nieuwsbrief worden apart bijgehouden en zijn vaak een goede indicatie van de betrokkenheid of interesse van je abonnees.

Helaas heb je aan alleen de click rate niet genoeg. Want voordat je abonnees ergens op kunnen klikken, moet je ze zover krijgen dat ze je email openen.
Bovendien wordt het bijhouden van de click rate voorlopig niet afgeschaft. Dus deze zul je via je provider kunnen blijven inzien.

Een oplossing om abonnees door te laten klikken naar je website is prima. Maar zorg dan wel dat je ze ook écht iets van waarde geeft. Betrokkenheid en interactie blijft het allerbelangrijkste, vooral als je niet meer kunt controleren of abonnees je mails openen.

De komende tijd ga ik het uitgebreid hebben over het opzetten van een mailinglist en nieuwsbrieven. Juist nu Apple roet in het eten gaat gooien, heeft het hebben van een mailinglist en een goede nieuwsbrief prioriteit over al je andere marketingactiviteiten. Tijd dus om er eens serieus in te duiken!

Verder lezen:

About Maria Staal 265 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.