Mailinglist en nieuwsbrief. Hoe doe ik dat?

Er zijn onder schrijvers veel meningen over het hebben van een nieuwsbrief of mailinglist. Een veelgehoorde opmerking is, ‘Ik houd er zelf niet van om emails te krijgen, dus ga ik ze ook niet versturen’. Maar wie zegt dat je lezers er ook zo over denken? Hoe je het ook went of keert, een mailinglist is simpelweg dé beste manier om blijvend in contact te komen met je lezers.

Een schrijver, of je nu traditioneel uitgegeven wordt of zelf je boeken uitgeeft, kan tegenwoordig niet meer zonder een mailinglist. Deze lijst met emailadressen van lezers is een zeer belangrijk onderdeel van je marketingstrategie en je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen om deze op te bouwen.

Maar hoe doe je dat dan? Wat komt er allemaal bij kijken en waarom is het zo belangrijk een mailinglist te hebben?

Met een mailinglist heb je ZELF controle over wat je fans van je horen!

Als schrijvers denken aan marketing- en promotieactiviteiten, dan denken ze vaak eerst aan social media. En het klopt inderdaad dat het leuk en belangrijk is om via social media in contact te komen met je lezers. Social media is niet voor niets het derde onderdeel van je marketingplatform.

Helaas is veel van wat je op social media doet niet door jezelf te besturen. Je hebt namelijk nauwelijks controle over wie wat ziet van datgene dat je plaatst op social media. Bij een mailinglist is dat heel anders. Hiermee heb je de kans om altijd in contact te komen met je fans.

Misschien heb je duizenden likes op Facebook, of tienduizenden volgers op Instagram. Maar om met hen in contact te blijven ben je afhankelijk van de grillen van deze twee social media platformen. Om een voorbeeld te noemen, in het verleden zagen veel meer fans de berichten die je op je Facebook page plaatste. Nu zijn dat er nog maar 1-2 procent. Zelfs als je duizenden likes hebt, kun je hen alleen bereiken door een betaalde advertentie te doen.

De enige manier waarvan je zeker weet dat je altijd in contact kunt komen met je fans is via je mailinglist!

Een relatie opbouwen met je fans

De andere reden waarom het zo belangrijk is om een mailinglist te hebben, is omdat je via het versturen van nieuwsbrieven en emails een relatie kunt opbouwen met je lezers. Als je dat goed doet dan worden die lezers eerst fans en daarna als vanzelf superfans. Superfans zijn belangrijk want die kopen al je boeken, laten reviews achter en vertellen al hun vrienden en kennissen over je boek.

Superfans krijg je alleen als je ze persoonlijk kunt aanspreken. Jij schrijft hen een nieuwsbrief, zij reageren hierop en jij schrijft hen terug. Zo ontstaat er een relatie, maar wel alleen als het je lukt om hun aandacht te krijgen met iets interessants.

Er is hier zelfs een theorie over genaamd ‘1000 True Fans’. Die gaat erover dat als je duizend echte fans hebt, je kunt leven van welk product je ook maar hebt. De man die deze theorie heeft bedacht heeft er een blogpost over geschreven die zeer de moeite van het lezen waard is. Je kunt het hier vinden.

Wat is het verschil tussen een mailinglist en een nieuwsbrief?

Simpel gezegd is een mailinglist een lijst met e-mailadressen van fans. Doordat je hun e-mailadressen hebt, kun je ze laten weten wanneer je een nieuw boek uitbrengt, of dat er een actie loopt.

Vooral tijdens de lancering van je nieuwe boek kun je goed gebruikmaken van je mailinglist. Zo kun je bijvoorbeeld deze trouwe fans de kans geven het boek al eerder te kopen voor een goedkopere prijs. Op die manier is het mogelijk om al in een vroeg stadium recensies te krijgen voor je boek.

Mensen verleiden door lid te worden van je mailinglist kan bijvoorbeeld door ze een gratis verhaal aan te bieden of ze te laten meedoen met een winactie.

Deze lijst met e-mailadressen is echter geen nieuwsbrief. Een nieuwsbrief ga je wellicht pas versturen op het moment dat je wat meer mensen op je mailinglist hebt staan. Maar misschien doe je dit wel nooit. Het is namelijk niet verplicht met een mailinglist ook een nieuwsbrief te moeten hebben.

Waarom zou je dan toch een mailinglist maken, als je geen nieuwsbrief gaat versturen?

De simpele reden is dat je nooit weet of je in de toekomst tóch contact wilt gaan zoeken met je fans en dan is het handig al een lijst met e-mailadressen te hebben. Als je meer wilt weten over wat je in je nieuwsbrief kunt zetten, kan ik je aanraden deze blogpost te lezen: Help! Wat moet ik in mijn nieuwsbrief zetten?

Emailadressen verzamelen via een bookfunnel met reader magnet

Emailadressen verzamelen is niet zo eenvoudig. Hoe krijg je mensen zover dat ze je vertrouwen en hun e-mailadres geven? Een e-mailadres is een heel erg persoonlijk iets en de meeste mensen houden er niet van deze zomaar af te geven. Ze zijn vooral bang dat je hen gaat overstelpen met spam en andere e-mails die ze niet willen.

Als je echter duidelijk aangeeft welke boeken je schrijft, dan trek je de juiste lezers aan. Zij zijn geïnteresseerd in jouw genre of het onderwerp waarover je schrijft en zullen dus sneller geneigd zijn zich aan te melden voor je nieuwsbrief.

Het verzamelen van e-mailadressen werkt het beste als dit op een organische manier gebeurt. Dit betekent dat je het meeste hebt aan fans die zich spontaan en uit zichzelf aanmelden voor je lijst. Het organisch verzamelen van e-mailadressen gebeurt voornamelijk via een ‘bookfunnel met reader magnet’ (hierover later meer).

Bij het niet-organisch verzamelen van e-mailadressen, zoals via een winactie op Facebook, is er een grote kans dat je ook aanmeldingen krijgt van lezers die alleen maar uit zijn op een gratis boek. Deze lezers zijn niet per se fans (en misschien niet eens echt fan van je genre). Dit soort fans zullen waarschijnlijk later je eventuele e-mails toch niet gaan openen. Ze vervuilen als het ware je lijst.

Het organisch verzamelen van e-mailadressen duurt langer, maar uiteindelijk houd je er wel meer échte fans aan over. Met echte fans leg je sneller contact en zo bouw je eerder een goede relatie met ze op.

Alleen een aanmeldknop op je website werkt niet

Het simpelweg hebben van een aanmeldknop op je website is niet genoeg om aanmeldingen te krijgen voor je lijst. Als je er geen reclame voor maakt en bovendien niet iets speciaals aanbiedt om lezers te verleiden, dan krijg je misschien een paar aanmeldingen, maar veelal zal het daar dan bij blijven.

Als je namelijk verwacht dat mensen zich gaan aanmelden zonder iets speciaals terug te krijgen, dan vraag je ze eigenlijk om een gunst. En waarom zouden ze jou die gunst geven? Ze kennen je immers niet.

Mensen zien liever iets exclusiefs terug voor het geven van hun e-mailadres. Op die manier is hun aanmelding geen gunst meer, maar een uitwisseling. Zij krijgen iets speciaals van jou en jij krijgt in ruil hun e-mailadres.

Deze uitwisselingsmethode wordt ook wel de ‘bookfunnel met reader magnet’ genoemd. Een succesvolle mailinglist kan niet zonder!

Hoe werkt een bookfunnel met reader magnet?

De bookfunnel met reader magnet bestaat uit een aantal stappen. Ik leg het even uit aan de hand van een voorbeeld. Ik ga hierbij uit van een serie fictieboeken, maar een bookfunnel werkt net zo goed voor losstaande boeken en non-fictie. Het werkt zelfs als je nog geen boek hebt uitgegeven.

Stel, je hebt een aantal boeken uitgebracht in een serie.

  • Het eerste boek in die serie maak je goedkoop of zelfs permanent gratis.
  • In dat gratis of goedkope boek/ebook vermeld je achterin dat er een gratis verhaal gedownload kan worden als men zich aanmeldt voor de mailinglist. In een ebook kan deze mededeling zelfs een klikbare link bevatten: het apparaat waarmee lezers het ebook lezen, zal veelal via de wifi verbonden zijn met het internet, zoals een tablet, e-reader of smartphone.
  • Deze mededeling (met link) plaats je ook op je website, Facebookpagina, in de handtekening van je email, enzovoort.
  • Na een klik op de mededeling komt de lezer op een zogenoemde landing page. Dit is een speciale pagina waarop nogmaals het gratis verhaal wordt aangeboden, met een vakje om het e-mailadres op te geven.
  • Heeft de lezer dit gedaan, dan wordt zijn e-mailadres automatisch toegevoegd aan jouw mailinglist. Tegelijkertijd ontvangt de lezer een e-mail met daarin een link naar het gratis te downloaden verhaal.

Het eerste goedkopere boek of ebook is je trechter, de bookfunnel. Het is eigenlijk een fuik waar mensen in terechtkomen om daarna maar één kant op te kunnen gaan, richting aanmelding. Omdat het boek goedkoper is dan de rest van de boeken in je serie, zijn mensen sneller geneigd het te kopen.

Het tweede gratis verhaal is je magneet, de reader magnet. Hiermee trek je de mensen naar je aanmeldknop. Het is als het ware het snoepje dat je de lezer voorhoudt als beloning voor de afgifte van hun e-mailadres. Het gratis verhaal is nergens anders te krijgen en dat geeft degene die zich aanmeldt het gevoel speciaal te zijn. Ze hebben immers iets unieks gekregen.

Omdat je de lezers iets geeft van toegevoegde waarde, in plaats van hen te vragen om een gunst (‘meld je alsjeblieft aan voor mijn mailinglist’), zijn zij veel sneller geneigd hun e-mailadres te geven.

Vaak wordt voor een reader magnet een kort verhaal gebruikt dat binnen de serie past. Dit verhaal kun je speciaal schrijven om te gebruiken als reader magnet.

Maar hoe werkt een bookfunnel als ik (nog) geen serie of boek heb?

De bookfunnel werkt al als je nog maar één (e)boek hebt. Het is wel belangrijk om iets te vinden/schrijven dat kan dienen als magneet. Iets dat binnen een toekomstige serie past of bij je losstaande boek, én de lezer iets unieks geeft.

Zelfs als je nog bezig bent met het schrijven van je eerste boek, kun je al een bookfunnel opzetten. Je zou bijvoorbeeld een kort verhaal kunnen schrijven dat zich afspeelt voordat je boek begint. Dit kun je dan gebruiken als reader magnet om alvast de interesse van lezers op te wekken. Dit doe je door de link naar de landing page op zoveel mogelijk plekken te vermelden. Op het moment dat je boek is uitgekomen plaats je de link ook daarin.

Wat heb je nodig voor een bookfunnel?

Om een bookfunnel op de juiste manier op te zetten heb je het volgende nodig:

  • Een mailinglist via een mailinglistprovider bijvoorbeeld Laposta, Mailerlite of ConvertKit.
  • Een landing page, om mensen naartoe te leiden zodra ze op de link van de mededeling klikken.
  • Een reader magnet die je gratis weg kunt geven.

Zorg ook voor een plek vanwaar mensen de magneet kunnen downloaden, zodra ze zich hebben aangemeld voor je mailinglist. Als je een gratis ebook aanbiedt als reader magnet, dan zou je deze bijvoorbeeld kunnen opslaan in Dropbox of Google Drive. Je kunt ook een betaalde site gebruiken zoals Amazon S3, een WeTransfer abonnement of BookFunnel (alleen in het Engels).
Bovendien is het via mailinglistproviders vaak ook mogelijk om rechtstreeks een pdf beschikbaar te stellen aan iedereen die zich aanmeldt.

Over het daadwerkelijk opzetten van een mailinglist en een landing page zal ik het in toekomstige blogposts nog uitgebreider gaan hebben.

Het opzetten van een mailinglist kost tijd. Zelfs als je (nog) geen nieuwsbrief wilt gaan versturen is het al belangrijk emailadressen van fans te verzamelen. Ga vast nadenken over wat je kunt gebruiken als reader magnet om lezers over de streep te trekken zich aan te melden. Het hebben van een mailinglist is een belangrijke stap in je lange termijn marketingstrategie, dus je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen!

Wil je meer weten over het schrijven van het opzetten van een mailingslist en het versturen van nieuwsbrieven, dan kan ik je het boek Newsletter Ninja van Tammi Labrecque ten zeerste aanraden.

Verder lezen:

  • Als je blijvend in contact wil komen met je fans, dan kun je niet zonder een mailinglist. Hoe kun je een mailinglist opzetten en hoe zit dat met de AVG? Deze blogpost wil je niet missen: Mailinglist opzetten. Hoe doe ik dat?
  • Er zitten veranderingen aan te komen voor nieuwsbrieven. Dit heeft te maken met de Apple iOS 15 update. Wat gaat er gebeuren en wat kun je doen om tot succes te blijven houden met je mailinglist? Lees meer over deze belangrijke veranderingen via: Apple gooit roet in het eten voor nieuwsbrieven!
  • Het hebben van een nieuwsbrief is belangrijk. Maar wat moet je daar dan inzetten? Vooral fictieschrijvers hebben hier moeite mee. Ga voor inspiratie naar: Help! Wat moet ik in mijn nieuwsbrief zetten?
About Maria Staal 268 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.