Zorg dat je boeken overal te koop zijn!

Ik weet niet of je het een beetje hebt gevolgd, maar er staan grote dingen op stapel omtrent de macht van grote techbedrijven zoals Amazon, Facebook en Google. Dit speelt niet alleen in Amerika, want ook de EU wil een grotere vinger in de pap, om te voorkomen dat deze bedrijven méér invloed gaan krijgen op ons leven dan de politiek. Het zette me aan het denken, want ook voor schrijvers is het niet goed om afhankelijk te zijn van maar één bedrijf.

Het was specifiek een blogpost van Kristine Kathryn Rush die me aan het denken zetten. De veranderingen die eraan zitten te komen zullen namelijk zeer waarschijnlijk tot gevolg hebben dat een techbedrijf als Amazon onderdelen van het bedrijf gaat afstoten, of in elk geval er een stuk minder in gaan investeren.

We hebben het dan over Kindle Direct Publishing (KDP), het onderdeel van Amazon via welke selfpubbers hun boeken uitgeven. Wat gaat er gebeuren als je geen boeken meer uit kunt geven via KDP?

Amazon heeft macht vanwege exclusiviteit

In Nederland en België hebben we er niet zo’n last van. De Engelstalige selfpubwereld is echter al jaren enorm verdeeld over de mogelijkheid die KDP geeft om je ebooks exclusief alleen bij hen onder te brengen. Dat kan makkelijk door je ebook aan te melden voor KDP Select.

Als je dat doet zijn de gevolgen groot. Amazon eist exclusiviteit van de ebooks die in Select zitten, wat betekent dat je ze nergens anders te koop mag hebben staan dan alleen via Amazon. Zelf niet op je eigen website.

De voordelen die je met deze exclusiviteit kunt behalen zijn extra promotiemogelijkheden. Ook komt een ebook in Select automatisch terecht in Kindle Unlimited, het abonnementslezen model van Amazon.
Veel schrijvers verkopen exclusief via Amazon en hebben hun hele schrijfbusiness opgebouwd rondom Select.

Laat dat nu net het probleem zijn waar Kristine het over heeft in haar blogpost. Want als Amazon gedwongen wordt om KDP af te stoten, dan komen de schrijvers die in Select zitten en daar hun boterham verdienen in grote problemen.

Het zogenoemde ‘Wide’ model is beter voor schrijver en lezer

Nu is de keuze om in Select te gaan aan de schrijver. Er zijn ook genoeg schrijvers die hier niet voor kiezen. In de Engelstalige selfpubwereld wordt dit het ‘Wide’ model genoemd. Schrijvers die kiezen om wide te zijn, zitten niet in Select, maar verkopen hun ebooks ook op andere webshops, zoals Kobo en Barnes & Noble.

Schrijvers die wide zijn, zullen een stuk minder last hebben van de afbrokkeling van Amazon die eraan zit te komen. Vooral als ze een goede basis hebben gelegd met een gedegen marketingstrategie voor de lange termijn.

Nederlandstalige schrijvers zullen veelal automatisch al wide zijn, vooral als je in het Nederlands schrijft. Want waarom zou je in dat geval je ebook alleen op Amazon willen verkopen? Bol.com is een betere plek om je ebooks te verkopen. Toch?

Dus waarom werd ik hierover aan het denken gezet? Als het voor Nederlandstalige schrijvers geen gevolgen gaat hebben, wat is dan het probleem?

Wide publiceren is ook voor Nederlandstalige schrijvers belangrijk

Er is wel degelijk een probleem. Want ook in de Lage Landen hebben we techbedrijven die groot zijn geworden en veel invloed hebben gekregen. Bol.com is daar de grootste van, maar ook het CB heeft veel invloed, vooral als het om distributie gaat.

Ik heb mijzelf erop betrapt dat ik onder andere voor dit blog mijn pijlen té veel richt op alleen Bol.com. Ook als mensen op Facebook groepen vragen stellen over distributie ben ik algauw geneigd alleen de mogelijkheden voor Bol.com aan te geven. Dat is fout.

Wij mogen hier dan wel geen Amazon hebben die ons kan dwingen exclusief onze ebooks via hen te verkopen. Maar alleen ebooks en papieren boeken verkopen via Bol.com is net zo slecht. Deze realisatie is de reden waarom Kristine’s blogpost me aan het denken zetten.

De focus van veel selfpubbers is namelijk om je boek specifiek te koop te hebben op Bol.com. Er zijn zelfs selfpubbers die hun pijlen in eerste instantie alleen richten op de boekhandel. Daarmee creëer je voor jezelf een exclusiviteit die net zo slecht is als je ebook plaatsen in KDP Select.

Zorg dat je boeken overal te koop zijn!

Exclusiviteit is nooit goed. Ook is het nooit goed om voor je inkomsten afhankelijk te zijn van maar één bron.
Ook Nederlandstalige schrijvers zouden een wide model moeten gaan aanhangen. En dan heb ik het niet eens alleen over selfpubbers, maar ook over schrijvers die via een traditionele uitgever hun boeken uitgeven.

Op hoe meer plekken onze boeken te koop zijn, hoe meer lezers ze onder ogen krijgen. En hoe meer lezers onze boeken zien, hoe meer wij er gaan verkopen. Zo simpel is het.

Is dit een makkelijke strategie? Nee, zeker niet. Het kost tijd om je boeken uit te geven via verschillende platformen. Bovendien zijn er verschillende promotiemogelijkheden voor verschillende verkooppunten.
Het kost tijd om dit alles op te zetten. Daarom is ‘wide gaan’ ook een lange termijnstrategie.

De voordelen die het op de lange termijn opleveren zijn groot. Een schrijfbedrijf dat is opgebouwd met de lange termijn als hoofddoel, heeft meer kans van slagen.
De eerste jaren zul je weinig boeken verkopen en wellicht wanhopig worden. Maar kleine beetjes verkoop worden vanzelf meer en na vijf jaar kan je business er heel anders uitzien.

Zeker met de maatregelen tegen de grote techbedrijven in het achterhoofd, is het goed te zorgen dat je een schrijfbedrijf opbouw dat bestand is tegen veranderingen in de markt. Amazon zal echt het enige bedrijf niet zijn dat in de nabije toekomst de gevolgen gaat ondervinden. Als je zorgt dat je veel verschillende verkoopkanalen hebt, dan ben je goed bestand tegen een inkomstendaling, mocht de EU ook dingen aan banden gaan leggen.

Denken voor de lange termijn met een wide uitgeefmodel is de enige manier vooruit! Als je maar één verkoopkanaal hebt, dan loop je de kans al je inkomsten in één keer kwijt te zijn. Zet je boeken overal te koop en zorg dat je een gedegen marketingstrategie op gaat zetten. Alleen dan ben je bestand tegen de veranderingen die er aan zitten te komen!

Verder lezen:

  • Als schrijver wil je graag je boek verkopen, maar waar kan dat allemaal? En is er nog verschil in het verkopen van papieren boeken en ebooks? Ga voor meer info naar: Waar kan ik mijn boek verkopen?
  • Geef je een ebook uit via Kobo Writing Life? Check dan deze 5 praktische tips voor het promoten van je ebook, zodat meer lezers het onder ogen krijgen. Doe je voordeel met deze 5 tips voor het promoten van je ebook op Kobo!
  • Steeds meer lezers worden lid van abonnementsdiensten als Kobo Plus en Storytel. Hoog tijd eens te kijken hoe selfpubbers daar hun voordeel mee kunnen doen. Lees meer via: Abonnementslezen is niet meer weg te denken!
About Maria Staal 207 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.