Een website maken. Hoe doe ik dat?

Ik krijg soms de vraag of het nodig is dat een schrijver een eigen website heeft. Het antwoord is altijd ja! Tegenwoordig kan een schrijver niet meer zonder een eigen website. Het is dé plek waar alle activiteiten bij elkaar komen. Je kunt jezelf en je boeken er presenteren, zodat je lezers meer over je te weten kunnen komen. Ook is het een goede plek voor de aanmeldknop voor je mailinglist.

Een website is de plek waar je aan de wereld laat zien wie jij bent. Hier kun je het merk dat je voor jezelf hebt bedacht laten zien en kunnen fans meer over je te weten komen.

Een ander erg belangrijk doel van je website is om e-mailadressen te verzamelen voor je mailinglist. Via je mailinglist kun je rechtstreeks in contact komen met je fans. Eén van de belangrijkste plekken waarvoor je daar reclame kunt maken is je website.

Het opzetten van een website is een hele klus. Je kunt het echter zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Ga er vanuit dat je er wel een aantal dagen mee bezig zult zijn, misschien wel langer.

Wat moet er minimaal op je website staan?

Er zijn een aantal dingen die in elk geval op je website moeten staan.

  • Een homepage met een aanmeldknop voor je mailinglist, en een korte beschrijving van je genre en je boeken
  • Een pagina met uitgebreidere info over jezelf
  • De aanmeldknop voor je mailinglist (op meerdere plekken op je website)
  • Een contactpagina waar mensen je, via een contactformulier, een mailtje kunnen sturen
  • Een pagina geheel gewijd aan je boeken met beschrijvingen en links naar waar deze te koop zijn

Als je nog geen boeken hebt uitgegeven, maak dan een pagina met een beschrijving over het boek of de serie die je aan het schrijven bent. Later kun je de website dan uitbreiden met een pagina voor ieder boek dat je hebt uitgegeven, en eventueel een webwinkel waar bezoekers je boeken rechtstreeks kunnen kopen. Als je wilt kun je zelfs een blog toevoegen.

Met een self-hosted website houd je meer controle over de mogelijkheden die je hebt

Er zijn een aantal manieren om een website te maken.

Je kunt bijvoorbeeld voor een gratis webprovider kiezen, zoals de gratis versie van WordPress, Wix of Blogger. Ik raad je af dit te doen! Dit soort websites zijn vaak beperkt in de mogelijkheden die je hebt voor indelingen en navigatie. Bovendien krijg je dan vaak een domeinnaam met ‘wix’ of ‘blogger’ erin. Dat staat niet erg professioneel.

Het is beter een betaalde self-hosted website te nemen, via een webhost zoals bijvoorbeeld Bluehost. Een webhost is een bedrijf die ruimte op hun server verhuurt aan mensen met websites. Als schrijver betaal je een jaarlijks bedrag voor de huur en het opslaan van je website op de server van de host.

Met een self-hosted website houd je controle over je eigen website en ben je niet afhankelijk van de grillen van de gratis webprovider. De hosting voor een website verschilt in prijs, maar kan al vanaf een paar tientjes per jaar. Net als een domeinnaam, dat vaak nog geen tien euro per jaar kost. Het is belangrijk om dingen zelf in de hand te houden, zodat jij je eigen website kunt inrichten en beheren zoals jij dat wilt.

Houd bij het kiezen van een webhost het doel voor ogen dat je hebt met je schrijfbedrijf. Je kunt, als je eenmaal wat bekender bent met het doen en laten van websites, altijd op een later moment nog overstappen op een uitgebreider (en dus duurder) hostingpakket.

Een website die runt op WordPress is een must!

Voor het runnen van je website heb je software nodig. WordPress heeft de beste software voor het maken en beheren van websites en blogs. Het is het grootste en meest geïntegreerde webpakket dat er is.
Ik kan je ten zeerste aanraden een website op te zetten met behulp van WordPress.

WordPress is zo handig door de vele plugins die ervoor zijn ontworpen. Een plugin is een klein stukje software die de functionaliteit van je website uitbreidt. Denk aan een contactformulier, of de keus uit meerdere lettertypes voor je site. Deze plugins maken het opzetten en beheren van een eigen website heel wat makkelijker.

Houd in de gaten dat er twee versies zijn van WordPress.

  • Het gratis WordPress.com dat ik hierboven al noemde. Dit wordt voornamelijk gebruikt voor blogs en is lastig uit te breiden naar een volledige website.
  • org dat gratis te downloaden is als je betaalt voor de hosting. Met WordPress.org heb je veel meer mogelijkheden en kun je makkelijker een uitgebreidere websites maken.

Neem je eigen domeinnaam

Met een self-hosted website heb je een eigen domeinnaam nodig.

Het is goed als je domeinnaam past binnen je merk. Of je nu onder je eigen naam schrijft of onder een pseudoniem, het is aan te raden een merk en website op te bouwen rond je auteursnaam. De titel van je boek gebruiken als domeinnaam (of de naam van je zakelijke Facebookpagina) is niet zo handig. De kans is namelijk groot dat je meer dan één boek gaat schrijven. Met jouw auteursnaam als domeinnaam zit je ook in de toekomst goed.

Voorbeeld: je schrijft Nederlandstalige thrillers onder de naam Pietje Puk. Dan kun je heel goed de domeinnaam www.pietjepuk.nl te kiezen.
Schrijf je echter in het Engels, dan kun je beter een ‘.com’-domein kiezen, zodat je Engelstalige fans niet worden afgeschrikt door de ‘.nl’ in je domein. Dit lijkt een pietluttigheid, maar dat is het niet. Ook krijgt je website (en daarmee je merk) een internationale uitstraling met een ‘.com’.

Kies een thema dat bij je merk en genre past

Het design van je website is belangrijk. Het moet passen bij je merk, maar bovenal makkelijk te navigeren zijn. Voor een WordPress site kun je kiezen uit honderden zogenoemde themas.

Een thema geeft je website een bepaalde indeling en kleur. Het bepaald daarmee hoe deze er voor de bezoeker uit komt te zien. Zeker voor mensen die niet zoveel ervaring hebben met webdesign is het hebben van een thema een uitkomst. Niet dat het daardoor geen uitdaging is om je site op te zetten, maar het wordt er wel makkelijke van dan wanneer je er eentje van de grond gaat opbouwen.

Je kunt er ook voor kiezen een webdesigner in de arm te nemen die een site voor je gaat opzetten. Zorg in dat geval wel dat je weet hoe het ‘aan de achterkant’ werkt, zodat je zelf controle houdt en veranderingen kunt aanbrengen.

Houd bij de design van je website rekening met je genre en de uitstraling die daarbij past. Het is belangrijk dat je doelgroep zich thuis voelt op je site en zich er tot op zekere hoogte in herkent. Lukt je dat, dan blijven ze langer hangen en heb je een grotere kans dat ze zich via de aanmeldknop voor je mailinglist zullen inschrijven.

Maak een schemaatje van de pagina’s die je wilt hebben

Voordat je een website gaat opzetten is het goed even na te denken over welke pagina’s je allemaal wilt hebben. Zelf maak ik op papier een schemaatje met vakjes voor de hoofdpagina’s, zoals de homepage, de ‘over’ pagina en de contact pagina. Daaronder maak ik dan vakjes voor de verschillende sub-pagina’s die ik daar eventueel onder wil hebben. Bijvoorbeeld een pagina per geschreven boek onder de hoofdpagina ‘boeken’.

De teksten voor deze pagina’s schrijf ik van te voren in een Word doc. Net als bij de tekst van je boek is het belangrijk dat deze teksten perfect in elkaar zitten. Ze zijn tenslotte je visitekaartje. Laat de teksten eventueel nalezen door je redacteur.

Als je de website hebt opgezet, dan kun je met het schema en de teksten in de hand, je website snel vullen door via de achterkant van je website, de pagina’s aan te maken en teksten toe te voegen.
Via WordPress kun je eerst je website ongepubliceerd in elkaar zetten. Als alles je naar de zin is, kun je het publiceren. Vanaf dat moment is je site live en kunnen bezoekers het vinden.

Uiteraard kun je later altijd nog dingen veranderen of toevoegen. Sterker nog het is goed om je site zo nu en dan een facelift te geven. Zij het met een nieuw thema, of met een andere indeling of geüpdatete teksten. Ga er niet vanuit dat als je eenmaal een website hebt, je er nooit weer naar om hoeft te kijken.

Regels omtrent privacy

In mei 2018 is de Europese privacywetgeving ingegaan. Deze wordt de AVG genoemd. Door deze regelgeving zijn websites en mailinglists gebonden aan strengere regels. Sinds die tijd moet iedere website een privacy- en cookieverklaring hebben. Dat laatste houdt in dat je ook een pop-up moet hebben waar bezoekers kunnen aangeven of ze het al dan niet eens zijn met de cookies op je website.

Om deze pop-up te krijgen kun je kiezen uit verschillende plugins. Kies er eentje die past bij de stijl van je website. De tekst voor de privacy- en cookieverklaringen kun je vinden door ze te googelen. Of je kunt bij websites van anderen kijken hoe zij dit geregeld hebben. Ook zijn er veel blogposts over geschreven.
Meer informatie vind je op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens, autoriteitpersoonsgegevens.nl.

Bezoekers trekken naar je website

Als je website klaar is wil je uiteraard graag bezoekers hebben. Zorg daarom dat je webadres overal te vinden is. Op die manier kunnen je fans je goed vinden en drijf je bezoekers naar je site.

Vermeld je webadres daarom op je socialmediapagina’s, zoals Facebook en Twitter, maar ook op eventuele forumaccounts waar je actief bent. Vaak kun je daar een handtekening toevoegen die onder al je reacties komt te staan. Zet daar de link naar je website op.
Vergeet niet je webadres toe te voegen aan je ‘handtekening’ van je e-mail, aan je visitekaartjes en eventueel op briefpapier of facturen die je maakt.

Een laatste belangrijke plaats om de link te vermelden is achter in je boeken. Dit kan zowel bij ebooks en papieren boeken (met als voordeel dat bij het ebook je webadres een klikbare link kan zijn).
Als je bovendien een blog toevoegt aan je website kun je wanneer je nieuwe blogpost uitbrengt de link hiernaar toe plaatsen op je social media pagina’s en, als het is toegestaan, in groepen. Hiermee leidt je ook bezoekers naar je site.

Hopelijk voelen de bezoekers zich thuis op je website. Zo vinden ze de verkooplinks van je boeken en het meest belangrijke, melden ze zich aan voor je mailinglist. Zichtbaarheid is alles in deze business!

Het opzetten van een website kost tijd, energie en een investering. Wil je echter een naam opbouwen als schrijver, dan kun je er niet zonder. Een eenvoudige website is al voldoende, zolang je fans maar een plek hebben om meer over jou te lezen en zich aan te melden voor je mailinglist!

Verder lezen:

  • Het hebben van een eigen merk staat aan de wieg van al je marketing activiteiten. Maar je eigen merk vinden is niet zo ingewikkeld of eng als het lijkt! Lees meer via: Ik schrijf boeken. Hoezo ben ik dan een merk?
  • De goeroes hebben gelijk! Het hebben van een platform is belangrijk voor je marketingstrategie. Maar wat is dat eigenlijk en wat kun je er als schrijver mee? Meer info via: Help! Ik moet een platform, maar wat is dat?
  • Wat is een mailinglist en hoe zorg je dat mensen zich aanmelden? Met een reader magnet kun je lezers overhalen lid te worden en je schrijfsels uit te proberen. Lees er alles over via: Mailinglist en nieuwsbrief. Hoe doe ik dat?

 

About Maria Staal 215 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

2 Comments

  1. Weer een uitstekend artikel Maria. Dit geeft een beginnende starter een prima tool om een website te starten.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.