Hoezo is familie de afzetmarkt voor je boek?

Er moet me even iets van het hart. De laatste paar weken kom ik regelmatig op websites van grotere en kleinere uitgeefdiensten de bewering tegen dat je familie en vrienden de belangrijkste afzetmarkt zijn voor je boeken. Dit is niet alleen grote onzin, maar ook nog eens slecht marketingadvies!

Zeker een paar keer per week ben ik te vinden op websites van uitgevers en uitgeefdiensten. Veelal naar aanleiding van een vraag van een selfpubber, check ik sites om te kijken of ze betrouwbaar zijn. Het eerste wat ik dan doe is kijken of ze ook geld vragen voor het publiceren. Als tweede kijk ik naar het advies dat ze geven aan de schrijvers die met hen in zee gaan.

Meestal wordt ik niet vrolijk van mijn bevindingen. Vooral het marketingadvies is vaak summier en bijna altijd achterhaalt. En als ik dan voor de zoveelste keer ergens lees dat het advies gegeven wordt om vooral zoveel mogelijk familie, vrienden en kennissen aan te schrijven over het nieuwe boek, dan wil ik wel gillend alle bijltjes erbij neergooien en me alleen nog maar gaan richten op mijn fictieboeken.

Ik val dus meteen maar even met de deur in huis.

Je familie en vrienden zijn NIET je doelgroep en afzetmarkt van je boeken!

Laat me uitleggen waarom.

Je eerste boek is speciaal

Ik begrijp het. Ik begrijp écht waar de redenering vandaan komt dat je de meeste boeken aan je familie en vrienden verkoopt. Voor veel schrijvers zal dit ook het geval zijn. Vooral bij hun eerste boek.

De uitgave van je eerste boek is een bijzondere gebeurtenis. Je hebt lang gewerkt aan het boek en eindelijk is het daar. Niet alleen jij bent trots, maar je familie en vrienden zijn dat ook. Helemaal logisch. Uiteraard zullen een groot aantal van je familie en vrienden je boek willen kopen. Het hebben van een schrijver in de familie is speciaal.

Maar stel nu dat je van plan bent om meerdere boeken te gaan schrijven. Een serie thrillers bijvoorbeeld, of een reeks non-fictie boeken om anderen te helpen meer productief te worden in hun werk.
Op dat moment kan het advies om vooral je familie en vrienden te zien als afzetmarkt averechts gaan werken. Want wie zegt dat je familie graag thrillers leest, of meer productief wil worden? Als ze toch je boek willen komen is dat prima, maar ga ze niet als klanten zien, want dan kom je bedrogen uit.

Je familie is je doelgroep niet!

Boeken verkopen werkt het beste als je de mensen kunt vinden die écht houden van het genre waarin jij schrijft of het onderwerp waarover je boeken gaan. Je doelgroep.
Als je mazzel hebt zijn er misschien een paar familieleden of vrienden die in je doelgroep vallen. Over hen hebben we het hier niet, want dat zullen er niet veel zijn. Misschien stel ik je hiermee teleurstel, maar zo is het nu eenmaal.

Je eerste boek willen je familie en vrienden nog wel van je kopen, omdat ze trots zijn. Voor je tweede boek zal echter al een stuk minder animo zijn. De kans is groot dat ze denken, ‘Wat..? Alweer een boek..?’ en zich verplicht voelen het te kopen. Of ze gaan je negeren; dat is ook een mogelijkheid.

Er is nog een andere reden dat je de focus voor de verkoop niet bij je familie en vrienden moet leggen. Het weerhoudt je er namelijk van op zoek te gaan naar je échte doelgroep. Dié lezers die heel graag boeken in je genre lezen of geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp. Geloof me, deze onbekenden zijn veel belangrijker voor je dan je familie en vrienden.

Maar er is nog een veel belangrijker reden om niet eerst je boeken te verkopen aan je familie en vrienden!

Webwinkels promoten vergelijkbare boeken

Veel schrijvers denken nog in papieren boeken en fysieke boekwinkels. Helaas worden de meeste boeken niet meer op deze manier verkocht. Door de pandemie zijn lezers nog meer gewend geraakt om hun leesvoer over het internet te kopen. Met onze marketingstrategieën moeten we daar wel echt rekening mee gaan houden.

Webwinkels als Bol.com en Kobo houden bij wat hun klanten doen als deze nieuwe producten aan het zoeken zijn. Het zoekgedrag, kliks en aankopen die klanten doen worden verzameld en gebruikt om de klant nog beter te kunnen helpen in het zoeken naar nieuwe producten.

Een van de manieren waarop Bol.com en Kobo klanten nieuwe producten laten zien is via de zogenoemde boekpagina van een boek dat te koop staat. Op deze pagina heeft Bol.com een ‘Anderen bekeken ook’ sectie en Kobo een ‘Boeken die vergelijkbaar zijn met…’ sectie gemaakt.

Voorbeeld van de ‘Anderen bekeken ook’ op Bol.com. Deze sectie is te vinden op de boekpagina van mijn boek ‘Zelf boeken uitgeven’. Je ziet dat er boeken op staan die over hetzelfde onderwerp gaan als mijn boek, waaronder een ander boek van mijzelf
Dit is een voorbeeld van de ‘Boeken die vergelijkbaar zijn met…’ sectie op Kobo. In dit geval degene die bij mijn Cosy Mystery boek ‘Don’t Feed the Rat!’ hoort. De boeken in dit voorbeeld zijn andere Cosy Mysteries, maar helaas niet het tweede deel in mijn serie

Veel klanten die op zoek zijn naar nieuwe boeken bestuderen de boeken in deze secties en klikken erop om te kijken of deze boeken iets voor hen zijn. Deze secties verhogen dus de zichtbaarheid van je boeken. Want niet alleen komen boeken van andere schrijvers in dit gedeelte bij jouw boek te staan, maar andersom ook. Daarom zijn de ‘Vergelijkbare boeken’ secties een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie.

Tenminste… als het je lukt om de juiste boeken in deze secties getoond te krijgen. Daar zit hem nu net het probleem.

Vergelijkbare boeken secties zijn te beïnvloeden, maar het is lastig

Van het tonen van de juiste boeken in de Vergelijkbare boeken secties, ben je volledig afhankelijk van wat klanten op de webwinkels doen op het moment dat ze jouw boek voorbij zien komen. Daarom is het superbelangrijk dat de juiste klant jouw boek ziet.

Een klant die valt in jouw doelgroep, zal ook naar andere boeken in jouw genre zoeken en daarmee beïnvloeden wat er in de Vergelijkbare boeken sectie komt te staan. Zij het andere boeken in een serie die jezelf hebt geschreven, of boeken van anderen die in jouw genre vallen.

Het is lastig dit gedrag te beïnvloeden, maar je kunt het wel proberen. Dit kan door de metadata die je gebruikt voor je boek echt spot-on te laten zijn voor jouw genre. Denk daarbij vooral aan je cover, maar ook de titel en flaptekst. Zelfs je auteursnaam kan hierop van invloed zijn.

Als je daarmee de lezers in jouw doelgroep aanspreekt, zijn ze sneller geneigd op je boek te klikken. Die klik wordt geregistreerd als interesse door de webwinkel. Zelfs als ze je boek niet kopen en doorgaan naar een ander boek in je genre is de connectie gemaakt.

Familie en vrienden hebben een ander klik- en zoekgedrag

Je voelt hem al wel aankomen, denk ik.

Als je familie niet je doelgroep is, dan zullen zij hele andere dingen zoeken op Bol.com of Kobo dan boeken in jouw genre. Dit beïnvloed de Vergelijkbare boeken sectie op de verkeerde manier, vooral als je boek nog maar net is uitgekomen en je nog niet veel andere lezers, die wél in je doelgroep zitten, je boek vinden.

Stel je moeder zoekt vooral naar kookboeken, of boeken over tuinieren. En je neef is geïnteresseerd in militaire geschiedenis. Dan komen er door hun zoekgedrag dus boeken over deze onderwerpen te staan in de Vergelijkbare boeken sectie op de boekpagina van jouw boek, dat heel ergens anders over gaat.
Of je tante leest graag Feelgood boeken en je baas graag horror. Dan heb je een probleem als jouw boek thrillers zijn.

Nu kun je je afvragen of dit alles werkelijk zo belangrijk is. Wat nu als je moeder nooit iets op Bol.com koopt? En gaan de boeken in de Vergelijkbare boeken secties zich niet vanzelf settelen op het moment dat de juiste lezers jouw boek ontdekken?

Ja en nee. Het kan zijn dat je moeder nooit iets koopt op Bol.com, maar heel veel andere mensen doen dat wel. En in je enthousiasme zul je de link naar je boekpagina toch veel delen. Vooral als je boek nog maar net is uitgekomen. Er is niet veel voor nodig om je Vergelijkbare boeken secties in de war te schoppen.

Daar bovenop kost het veel tijd en moeite om te zorgen dat genoeg lezers uit je doelgroep je boek vinden voordat de Vergelijkbare boeken sectie wordt zoals het eigenlijk vanaf het begin geweest zou moeten zijn.

Zorg dat je twee verschillende ‘boekpresentaties’ gaat doen

Kun je voorkomen dat er in de Vergelijkbare boeken secties verkeerde boeken komen te staan? Ja, gelukkig wel!

Als het je doel is om toch wat meer mensen dan alleen je familie en vrienden zover te krijgen dat ze je boeken kopen en lezen, dan kun je beter goed van te voren plannen hoe je de boek lancering wilt gaan doen.

Voor je eerste boek is het uiteraard leuk om een soort boekpresentatie te doen! Vieren dat je boek is uitgekomen met familie en vrienden is leuk en belangrijk.
Zorg in dat geval dat je een stapel papieren boeken hebt gekocht die je kunt weggeven of verkopen aan je familie. Of als ze graag een ebook willen hebben, stuur hen dan de Epub file zelf door, of maak een webwinkel op je website, vanwaar mensen het kunnen kopen of downloaden.

Houd in elk geval je familie en vrienden weg van de boekpagina op Bol.com en Kobo, tenzij je zeker weet dat ze in je doelgroep vallen!

Voor je doelgroep heb je dan een tweede lancering, specifiek gericht op de webwinkels. Op die manier kun je een beetje sturen dat de boeken op de Vergelijkbare boeken sectie gaan passen binnen jouw genre of onderwerp. Vooral als je een perfecte cover, flaptekst en titel hebt.

Voor je tweede boek zou je kunnen overwegen om helemaal geen fysieke boekpresentatie meer te doen. Persoonlijk doe ik dit allang niet meer. Sterker nog, meestal vertel ik familie en vrienden niet eens dat ik een nieuw boek heb uitgebracht. Het is niet dat het hen niet interesseert, maar ze hebben genoeg andere dingen aan het hoofd.

Laat de boel niet in het honderd lopen!

Ik begrijp heel goed dat het bovenstaande iets is waar je het bestaan nog niet van wist, of het belang niet van hebt ingezien. Geen probleem.

Hopelijk begrijp je nu wel waarom ik me er zo vreselijk aan erger als ik weer eens een tip van een uitgever of uitgeefdienst tegenkom die zegt dat je toch vooral je familie en vrienden als afzetmarkt moet zien. Dit is echt zo’n achterhaalde gedachte, die helemaal geen rekening houd met de manier waarop lezers tegenwoordig boeken kopen.

Zelfs als je alleen maar papieren boeken hebt uitgegeven, dan is de kans groot dat ze via de uitgeefdienst of het zelfuitgeefplatform die je gebruikt, op Bol.com en andere webwinkels zijn terechtgekomen.
Of als je een oplage hebt laten drukken en deze via het CB laat distribueren, krijg je een boekpagina op webwinkels als Bol.com, Management boek en Bruna.

Alles is tegenwoordig verbonden. Lezers zoeken en kopen boeken via het internet. Zorg dus dat alleen het zoekgedrag van je daadwerkelijke doelgroep de Vergelijkbare boeken secties beïnvloeden. Uitgevers en uitgeefdiensten met achterhaalde marketingtips weten niet waar ze het over hebben.

Zorg dat jouw boek het beste wordt dat jij het kunt maken. Zorg voor een perfecte cover, titel en flaptekst en houd vooral je familie en vrienden weg van je boekpagina’s op Bol.com en Kobo. Marketing is al lastig genoeg zonder dat zij roet in het eten gooien. ;)

Als je meer wilt weten over hoe zoekgedrag de zichtbaarheid van je boeken en de Vergelijkbare boeken secties op webwinkels beïnvloed, dan kan ik je deze blogpost van David Gaughran aanraden. Hij heeft het weliswaar over Amazon, maar het werkt hetzelfde voor Bol.com en Kobo.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 208 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.