Blijkbaar houden lezers niet van ebooks!

Eens in de zoveel tijd komen er weer eens resultaten van een enquête bovendrijven, waarin bij hoog en bij laag wordt beweerd dat lezers niet van ebooks houden. Hieruit wordt dan steevast de conclusie getrokken dat ebooks hun langste tijd hebben gehad en dat het geen zin meer heeft om ze te publiceren. Onzin natuurlijk!

Ik ben echt niet de enige die weer eens diep zucht als berichten over de aversie tegen ebooks weer langskomen. Afgelopen weekend plaatste Nate Hoffelder in zijn nieuwsbrief een link naar een enquête uit Engeland, waaruit maar weer eens naar voren kwam dat lezers ebooks haten. 🙄 De titel van de blogpost met uitleg over de enquête liet weinig aan de verbeelding over ‘It’s official: nobody likes reading ebooks.’.

De enquête werd gehouden door Oxfam, dat blijkbaar de grootste verkoper is van tweedehands boeken in Europa. Hier in de Lage Landen kennen we Oxfam niet zo, maar in Engeland heeft iedere stad of dorp wel één of meerdere Oxfam ‘charity shops’. Daar worden naast boeken ook veel andere tweedehands spullen verkocht, zoals kleding. Allemaal voor het goede doel. Toen ik in Engeland woonde mocht ik altijd graag even rondneuzen bij de lokale ‘Oxfam’.

Uit de enquête kwam naar voren dat 66% van de 2000 deelnemers liever een papieren boek leest dan een ebook. Maar om daar nu meteen de conclusie uit te trekken dat ‘niemand het leuk vindt om ebooks te lezen’ gaat wel heel erg ver.

Natuurlijk zijn er mensen die liever een papieren boek lezen

Net als met alle ‘nieuwigheden’ zullen er altijd mensen blijven die liever papieren boeken lezen dan digitale. In de enquête gaven lezers de volgende redenen voor hun voorkeur voor papieren boeken:

  • Het is prettig om fysiek de pagina’s in een boek om te kunnen slaan
  • Het is makkelijker om in het verhaal te komen bij het lezen van een papieren boek
  • Een papieren boek doet de lezer denken aan de bibliotheek
  • Een papieren boek staat zo mooi op de boekenplank van de lezer

Ik begrijp dat wel. Ik vind het ook leuk om de pagina’s van een papieren boek om te kunnen slaan. En natuurlijk staat een hele serie boeken mooi op de boekenplank. Om nog maar niet te spreken van de geur van een papieren boek!
Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet óók leuk vind om ebooks te lezen. Waarom kan het niet allebei?

Pandemie heeft ervoor gezorgd dat meer lezers kennis maken met digitale boeken

In Nederland en België zijn de verkopen en uitleningen van ebooks explosief gestegen sinds maart 2020, toen we voor het eerst in lockdown gingen. Lezers hebben hierdoor kennis kunnen maken met digitale boeken, zoals ebooks en audioboeken. Waar ze eerst huiverig waren om iets nieuws te proberen, hebben ze nu – min of meer gedwongen – ontdekt, dat ebooks nog zo eng en slecht niet zijn.

Dat beantwoord voor ons schrijvers en selfpubbers ook meteen de vraag of je nieuwe boek uit moet komen als papieren boeken of als ebook.

Publiceer altijd zowel papieren boeken als ebooks

Normaal gesproken ben ik de eerste die zegt dat wat de lezer vindt belangrijker is dan wat jij, de schrijver, vindt. Je kunt bijvoorbeeld de cover van je nieuwe boek nóg zo mooi vinden, als het de lezer niet aanspreekt verkoop je niets.

Maar als het gaat om de vraag of je je manuscript als papieren boek of ebook uit moet geven is het antwoord simpel. Allebei, natuurlijk!
Het is namelijk niet belangrijk of de lezers liever papieren boeken of ebooks lezen. Het is belangrijk dat hun voorkeur formaat boek sowieso te krijgen is, zei het als papieren boek, zei het als ebook.

In hoe meer verschillende formaten je boek te verkrijgen is, hoe meer je ervan gaat verkopen. Dat geldt ook voor de soorten winkels waar het verkrijgbaar gaat zijn.
Zorg dat je boek overal verkrijgbaar is. Via de grote webwinkels, bestelbaar in de fysieke boekhandel, te leen via de fysieke en online bieb en te lezen als onderdeel van abonnementsmodellen als Kobo Plus.

Alleen op die manier krijgen zoveel mogelijk lezers het onder ogen en kunnen ze zelf de keuze maken hoe ze je boek gaan lezen en waar ze het gaan kopen.

Ebooks hebben niet hun langste tijd gehad. Ze zijn onderdeel geworden van het uitgeeflandschap en gaan niet meer weg. Tuurlijk blijven er altijd lezers die papieren boeken lezen. Dat is ook geen probleem. Zolang je hen de keuze laat zullen ze tevreden zijn. Daarom maakt de uitslag van de genoemde enquête helemaal niets uit. 😉

Verder lezen:

About Maria Staal 211 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

2 Comments

  1. Helemaal mee eens, Maria! Als je een papieren boek uitgeeft, is het een kleine moeite om ook een digitale versie toe te voegen en je lezer ruim de keuze te geven. Ook is het rendement natuurlijk veel hoger, want zelfs al zou je je ebook in verhouding redelijk laag prijzen, de kosten zijn te verwaarlozen vergeleken met het maken en uitgeven van een paperback. Daarnaast kijk ik dus ook al jaren met verbazing naar ‘traditionele’ uitgevers die wel ebooks beschikbaar maken, maar tegen dezelfde prijs als de papieren versie! (En, kun je het geloven, soms zelfs nog duurder!!) De volgende stap is dan meestal dat diezelfde uitgevers krokodillentranen huilen over het feit dat ‘ebooks niet werken’. Goh. Wat vreemd.

    • Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen, Eva! :) Het is inderdaad van de gekke dat traditionele uitgevers wereldwijd nog altijd hun ebooks veel te hoog prijzen. Hun focus ligt veel te veel op de traditionele papieren ‘bestseller’ methode. Ze hebben alleen niet door dat de lezer wel vooruit aan het bewegen is en ebooks en het abonnementslezen heeft omarmt. Gelukkig kunnen selfpubbers wel makkelijk meebewegen met de markt! ;)

Leave a Reply to Eva Cancel reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.