Niet genoeg papier voor boeken een probleem?

1

Het speelt al een jaar. De wereld kampt met een tekort aan papier. Dat komt voornamelijk omdat we steeds meer producten via het internet zijn gaan kopen, waardoor er meer karton nodig is voor dozen. Dit heeft nu zijn weerslag op de uitgeefwereld, want door het tekort aan papier is er een vertraging ontstaan in het drukken van boeken.

De NOS berichtte gister over het papier tekort. Wat mij vooral verbaasde was het feit dat er in het artikel met geen woord werd gerept over ebooks en het digitale uitgeven. Zou een meer gerichte focus op de verkoop van ebooks en audioboeken het probleem niet kunnen oplossen?

Het is een bekend gegeven dat de traditionele uitgeefwereld weinig interesse lijkt te hebben in de digitale mogelijkheden die er tegenwoordig zijn voor het uitgeven van boeken. Dat is niet alleen in Nederland en België zo, maar ook in de internationale uitgeefwereld.

Digitale mogelijkheden zijn de oplossing

Dit maakt het voor de selfpubbers makkelijker om het gat in de markt te vullen die is ontstaan door de vraag van de lezer naar ebooks en audioboeken. Het Uitgeven 2.0, met zijn focus op de digitale mogelijkheden en lange termijnstrategie, is iets waar de traditioneel uitgeefwereld nauwelijks bekend mee is. Daar ligt de focus op de korte termijn en het creëren van bestsellers. Heeft een boek drie maanden na de lancering nog niet bewezen dat het gaat lopen, wordt het eigenlijk al afgeschreven.

Dit korte termijn denken komt door de aanname dat lezers nog steeds liever van papier lezen en het feit dat er aan een ebook nu eenmaal minder te verdienen lijkt te zijn.

Soms gebeuren er echter dingen waardoor er verschuivingen ontstaan in datgene wat normaal was. Dit kan een goed moment zijn om eens te kijken of een aanpassing van de strategie wenselijk is.

Er is steeds meer vertrouwen in online producten kopen, óók bij kleine en onbekende webwinkels

Neem nu de corona pandemie. Wereldwijd is daardoor de verkoop van digitale boeken omhoog geschoten, om nog maar niet te spreken van de massale overstap op abonnementsdiensten. Niet alleen kijken we nu vaak naar Netflix in plaats van de ‘reguliere TV’, maar ook het abonnementslezen via Kobo Plus, Kindle Unlimited en Storytel zijn populair geworden. En dan heb ik het nog niet over de digitale uitleen van ebooks en audioboeken via de bibliotheken.

Daarnaast hebben jongere en oudere consumenten steeds meer vertrouwen gekregen in het online kopen van producten. Waar ze eerder kozen voor grote online winkels, draaien ze nu hun hand niet meer om voor het bestellen van een product via een kleine of onbekende webwinkel.
Selfpub goeroe Kristine Katryn Rusch schreef er vorige week nog een fascinerende blogpost over.

De veranderingen waar Kristine het over heeft in haar artikel, zijn teweeg gebracht door de pandemie, maar zullen ook nadat alles weer ‘normaal’ is geworden, doorzetten. De consument heeft de kloof naar het digitale toch wel echt overbrugt in 2020. Daardoor is de digitale verkoop, uitleen en het streamen van boeken de gewoonste zaak van de wereld geworden.

Ebooks lezen, betekent niet dat er niet meer van papier gelezen wordt!

Ik heb geprobeerd wat verkoopcijfers te vinden die bewijzen dat ook in Nederland en België de veranderingen snel doorzetten. Helaas is het lastig om de juiste statistieken te vinden over de verkoop van ebooks en het abonnementslezen. Dit komt omdat in Nederland de verkoopcijfers lopen via het CB. Boeken die niet via het CB worden uitgegeven worden niet meegeteld in de cijfers.

Het zijn vooral de ebookcijfers die daar onder te lijden hebben, want papieren boeken worden vaak sowieso via het CB uitgegeven. Zelfs als deze worden gepubliceerd via zelfuitgeefplatformen als Pumbo.

Het NOS artikel haalde aan dat de verwachting is dat het papier tekort de prijs van papieren boeken de komende tijd omhoog zal stuwen. Hierdoor is de kans groot dat lezers ebooks zullen blijven lezen en dat nóg meer van hen de weg zullen vinden naar de abonnementsdiensten.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen papieren boeken meer gelezen gaan worden. Het is een en-en, niet een of-of.

Pas je strategie aan: publiceer papieren boeken én ebooks

Als er een moment is voor uitgevers om eens serieus na te gaan denken over hun lange termijn strategieën dan is dat nu. En met uitgevers bedoel ik in dit geval niet alleen de traditionele uitgevers, maar óók de selfpubbers.

Zorg dat je boek in zoveel mogelijk soorten (paperback, hardcover, ebook, audioboek en dergelijke) en op zoveel mogelijk plaatsen te koop te staat. Inclusief je eigen website, want het wantrouwen om rechtstreeks bij de schrijver te kopen is een stuk verminderd. En als lezers rechtstreeks bij ons kopen, dan betekent dat hogere inkomsten.

Ga dus naast papieren boeken ook vooral ebooks uitgeven! Plaats deze bij abonnementsdiensten als Kobo Plus, zodat je ook daar de vruchten van kunt plukken. De inkomstenbronnen zullen de komende jaren steeds meer bestaan uit kleinere bedragen van verschillende webwinkels en uitgeefplatformen. Gelukkig maken veel kleinere bultjes vanzelf een grote bult. ;)

Een boek is tegenwoordig niet meer per se van papier. Je kunt boeken op veel verschillende manieren verkopen en lezen. Is het zorgelijk dat er een papier tekort is? Misschien. Maar dat hoeft niet te betekenen dat we in paniek hoeven te raken. Een focus op het digitale uitgeven is de enige manier waarop wij kunnen zorgen dat we de lezers tevreden houden en zelf snel kunnen meebewegen met de markt.

Verder lezen:

 

About Maria Staal 266 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en coaching, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.