Mailinglist opzetten. Hoe doe ik dat?

Een nieuwsbrief versturen aan je fans is de beste manier om blijvend in contact met hen te komen. Maar wat kom er allemaal bij kijken voordat je zover bent? Zonder een mailinglist kun je geen nieuwsbrieven versturen, dus het opzetten daarvan is de eerste stap.

Ik val maar meteen met de deur in huis. Het opzetten van een mailinglist vergt tijd en er komt heel wat bij kijken. Als je echter een relatie wilt opbouwen met je fans en hen wilt omtoveren tot superfans, dan kun je niet zonder deze investering van tijd en energie.

Over waarom het belangrijk is om een relatie op te bouwen met je fans en hoe je dat kunt doen, heb ik een uitgebreide blogpost geschreven: Mailinglist en nieuwsbrief. Hoe doe ik dat? Heb je die blogpost nog niet gelezen, dan raad ik je ten zeerste aan dit eerst te doen voordat je verder gaat met deze blogpost.

Nog heel even terug naar de basis. Wat heb je ook alweer nodig om een mailinglist op te zetten?

  • Een account bij een mailinglistprovider bijvoorbeeld Laposta, Mailerlite of ConvertKit.
  • Een landing page, vanaf waar lezers zich kunnen aanmelden voor je lijst.
  • Een reader magnet, een exclusief cadeautje dat je gratis weggeeft aan iedereen die zich aanmeldt.

Over de reader magnet heb ik het al uitgebreid gehad in de eerdere blogpost. Hoe je de reader magnet gaat weggeven en wat je daarvoor moet opzetten komen in deze blogpost en deel twee daarvan aan bod.
Maar we beginnen bij het begin: de mailinglistprovider.

Wat is een mailinglistprovider?

Een mailinglistprovider is een bedrijf die je kunt gebruiken om emailadressen van fans te verzamelen en via welke je nieuwsbrieven of emails kunt versturen. Het verzamelen van emailadressen is gebonden aan (internationale) regels. Het is erg lastig om deze regels zelf allemaal bij te houden en uit te voeren. Een mailinglistprovider heeft dit allemaal al ingebouwd in hun systeem.
Ook levert het in bulk versturen (dus dezelfde email aan veel mensen) problemen op via een privé emailadres als gmail, xs4all en dergelijke. Deze kunnen je dan het label spammer geven bij Google. Geloof me, dat is niet een label dat je wilt hebben. Over het gebruik van een privé emailadres heb ik al eens een blogpost geschreven: Privé emailadres als mailinglist. Mag dat?

De mailinglistproviders, ook wel emailproviders genoemd, nemen je veel werk uit handen, wat het opzetten van een mailinglist een stuk makkelijker maakt.

  • Zo zorgen mailinglistproviders dat je emails automatisch aan de regelgeving voldoet.
  • Ze houden bij welke mensen zich hebben aangemeld voor je lijst.
  • Ze houden statistieken bij over hoeveel van je abonnees je emails openen en klikken op links.
  • Ook houden ze bij welke emails of nieuwsbrieven mensen van je hebben gekregen.
  • Je kun via hen automatische reeksen emails instellen, waardoor een nieuw lid bijvoorbeeld vanzelf een aantal emails van je krijgt.
  • Je kunt via hen een landigpage en pop-up formulier opzetten via welke mensen zich kunnen aanmelden.
  • En je kunt via hen emails of nieuwsbrieven versturen.
  • Mail dat is verstuurd via hen wordt minder snel aangemerkt als spam (reclame), maar daarvoor moet je zelf ook nog wel het enige doen.

Vooral het zorgen dat je aan de regelgeving voldoet en het feit dat je minder snel als spammer wordt aangemerkt zijn belangrijke voordelen van het hebben van een mailinglistprovider.

Waar moet je op letten bij het zoeken naar een mailinglistprovider?

Er zijn gratis en betaalde mailinglistproviders. Dat wil zeggen, sommige zijn gratis tot een bepaald aantal abonnees. Kom je daarboven dan kun je niet anders dan een abonnement nemen waar je maandelijks of jaarlijks voor betaalt.

Gelukkig kun je redelijk wat abonnees hebben voordat je moet gaan betalen. Bij sommige providers zijn de eerste 1000 abonnees gratis, bij anderen 500 of 2000. Sommige providers hebben naast het aantal gratis abonnees ook nog een limiet op het versturen van email. Maar als je net begint met het verzamelen van emailadressen, kom je veelal niet aan die limieten.

Bij sommige providers is hun gratis abonnement minder uitgebreid. Het is goed hier rekening mee te houden als je op zoek gaat naar een mailinglistprovider. Kijk naar wat jij nodig hebt en kijk dan welke provider dat kan leveren.

Er zijn heel veel verschillende mailinglistproviders. Ik noemde al Laposta, Mailerlite en Convertkit.

  • Laposta is een Nederlands bedrijf. Dit heeft als voordeel dat hun website in het Nederlands is. Je abonnement bij Laposta is gratis tot 2000 abonnees.
  • Mailierlite is in het Engels. Bij hen zijn de eerste 1000 gratis.
  • Convertkit is ook in het Engels. Zij hebben een gratis versie, maar die is behoorlijk uitgekleed. Zo kun je bijvoorbeeld in hun gratis versie geen automatische emails versturen.

Er zijn nog veel meer mailinglistproviders, maar ik ga ze niet allemaal noemen. Ik kan je aanraden eens te gaan praten met andere schrijvers over welke provider zij gebruiken en wat de voor- en nadelen zijn.

Hoe vind je een mailinglistprovider?

Zoals gezegd is het belangrijk dat je zelf kijkt naar wat jij nodig denkt te hebben. Zorg dat je een mailinglistprovider vindt die aanbiedt wat jij nodig hebt, maar ook eentje waar jij je prettig bij voelt. Vooral als het gaat om het opzetten van de landingpage (hierover later meer) en het versturen van emails. Als je hun systemen te ingewikkeld en technisch vindt, dan gaat het je veel energie kosten om dingen op te zetten en te versturen. In dat geval kun je beter een provider kiezen die werkt op een manier waar je minder gestrest van wordt.

Het is trouwens prima mogelijk om van mailinglistprovider te wisselen, mocht eentje je niet bevallen.

Ikzelf heb een betaalt abonnement bij Convertkit. De mogelijkheden die zij hebben voor landingpages en het automatisch versturen van emails zijn fantastisch. Tegelijkertijd is hun abonnement er eentje in het duurdere segment, maar dat heb ik over voor het gemak.

Welke mailinglistprovider je ook kiest, het is wel heel belangrijk dat ze de mogelijkheid hebben om een reeks automatische emails op te zetten. Een goede bookfunnel met reader magnet kan niet zonder een goede welkomreeks. Over het schrijven en versturen daarvan meer in het tweede deel van deze blogpost reeks.

Waarom noem ik Mailchimp niet als mogelijke mailinglistprovider?

Mailchimp is een zeer bekende mailinglistprovider. Niet alleen maken veel Nederlandstalige selfpubbers gebruik van hen, maar ze worden ook vaak nog aangeprezen door uitgeefdiensten en zelfuitgeefplatformen.

Ik kan echter aanraden niet meer met Mailchimp in zee te gaan. In 2019 hebben ze namelijk dusdanig grote veranderingen doorgevoerd in hun abonnementen dat het voor schrijvers zeer ongunstig wordt om via hen een mailinglist op te zetten.

  • Zo hebben ze in juni 2019 grote prijsverhogingen doorgevoerd.
  • Ze blijven uitgeschreven abonnees meetellen in het gratis pakket.
  • Als abonnees op meerdere van je lijsten staan binnen Mailchimp, worden ze dubbel meegeteld.
  • Er zitten haast geen features meer in hun gratis pakket, onder andere het versturen van automatische emails.
  • Het versturen van automatische emails zit zelfs niet in hun goedkoopste basispakket.
  • Je kunt niet meer terugschalen naar een goedkoper pakket als je eenmaal in een duurder pakket zit.

Over de verandering bij Mailchimp heb ik in 2019 een blogpost geschreven met een uitleg wat die veranderingen betekenen voor Nederlandstalige schrijvers.
Wil je nog meer weten over de voor- en nadelen van Mailchimp én weten welke andere mailinglistproviders het beter voor hebben met schrijvers en selfpubbers, dan kan ik je ten zeerste aanraden deze blogpost van David Gaughran daarover te lezen: Time to Ditch Mailchimp?

De regelgeving van de AGV. Welke gevolgen heeft dat voor je mailinglist?

Ik weet niet hoe het met de Belgen onder ons zit, maar Nederlanders hebben een hekel aan regels. Helaas kom je bij het opzetten van een mailinglist en het versturen van nieuwsbrieven en emails niet onder een aantal belangrijke Europese regels uit. Ik heb het over de AVG-regelgeving die in 2018 in werking is getreden.

Zo mag je bijvoorbeeld volgens de AVG alleen nog emails versturen aan mensen die hier expliciet toestemming voor hebben gegeven. Dit houdt in dat je tijdens het aanmeldproces moet aangeven wat de lezer kan verwachten als hij lid wordt van je lijst. Zo kan hij een keuze maken om door te gaan met de aanmelding.

Het daadwerkelijk vragen om toestemming kan op twee manieren. Via een zogenoemde double opt-in of via het zetten van een verplicht vinkje.

Hoe werkt een double opt-in?

Een double opt-in houdt in dat iemand die zich opgeeft voor jouw lijst, dit zal moeten bevestigen door in de welkom email een link aan te klikken. Hiermee geven ze je toestemming om hen zo nu en dan een email of nieuwsbrief te sturen.
Zelf geef ik voorkeur aan het gebruiken van een double opt-in, omdat je dan als schrijver meer kans hebt om uit te leggen wat men van je kan verwachten.

Bovendien is het ook meteen een goed moment voor interactie met je nieuwe abonnee. Interactie is heel erg belangrijk om voorkomen dat je wordt gezien als spam door Google. Hierover meer in deel II van deze blogpost reeks.
Een ander voordeel van een double opt-in is dat je meer verzekerd bent van abonnees die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw boeken. De double opt-in is extra werk voor hen, maar de echte fan heeft dat er wel voor over. Degene die namelijk niet écht ervoor kiezen om mails van jou te willen ontvangen, zullen de link niet aanklikken en dus geen lid worden.
Ongeïnteresseerde abonnees ben je liever kwijt dan rijk en met een double opt-in kun je makkelijker die schifting alvast maken.

Hieronder een voorbeeld van een double opt-in email. Dit is de email die lezers van mijn site krijgen als ze zich aanmelden. Ik geef aan waarom ze de mail krijgen en dat het om een bevestiging gaat. Dit is de eerste keer dat lezers van mij horen, dus ik heb de email aangepast en zo persoonlijk mogelijk proberen te maken. Het is ook mijn eerste kans om de lezer te vertellen hoe ze kunnen voorkomen dat mijn email als spam (reclame) wordt gezien . Helemaal onderaan staan de verplichte afmeldlink en mijn adres.

Het hebben van een double opt-in is niet verplicht. Je kun dus volstaan met het laten zetten van een vinkje op je landingpage. Dit raad ik echter niet aan. Vooral omdat een vinkje veel zakelijker staat en het je minder de kans geeft uit te leggen wat abonnees kunnen gaan verwachten.

Wat wel verplicht is om te hebben is een zogenoemde opt-out. Dit is een link die onderaan elke email komt te staan die je verstuurt en via welke de abonnee zich makkelijk kan afmelden.

Een adres op de email is ook verplicht

Een hekel punt van de AVG is dat het ook verplicht is een (bedrijfs)adres toe te voegen onderaan de emails en nieuwsbrieven die je verstuurt.

Ik kan je ten zeerste afraden hier je huisadres voor te gebruiken. Je weet nooit hoe fans zich gaan gedragen en je wilt niet opeens iemand op de stoep hebben staan, die gewoon maar naar je huis gekomen is.
Dit maakt het wel lastig voor schrijvers, aangezien wij veelal schrijven vanuit huis. Het hebben van een postbus kost geld en het neerzetten van een vals adres, kan grote gevolgen hebben als het wordt ontdekt.

Ikzelf maak gebruik van een virtuele postbus. Er zijn verschillende bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het aanbieden van deze goedkopere postbusadressen. Via zo’n bedrijf krijg je een postbusadres dat je niet alleen kunt gebruiken voor je mailinglist, maar ook voor je website, facturen en dergelijke.
Het is goedkoper dan een fysieke postbus bij de plaatselijke Bruna. Ook kunnen deze bedrijven eventuele post voor je verzamelen, scannen en als PDF naar je doorsturen.

Een account aanmaken bij een mailinglistprovider

Het opzetten van een account bij een mailinglistprovider vergt een aantal stappen. Omdat elke provider weer anders in elkaar zit, ga ik hier geen stap-voor-stap instructies geven. Ik kan je aanraden de help-functie van de provider te gebruiken om te leren hoe je het beste een account kunt opzetten.

Waar je wel al over na kunt denken is het emailadres dat je gaat gebruiken als afzender van de nieuwsbrief. Je kunt daar het beste een emailadres voor gebruiken dat bij je website hoort, bijvoorbeeld pietje@pietjepuk.nl. Ondanks dat het wellicht mogelijk om een privé emailadres te gebruiken, zoals gmail, kan ik je afraden dit te doen. Je wilt als schrijver een zekere professionaliteit uitstralen en dat doe je door een emailadres te gebruiken dat is gekoppeld aan je website.

Na het opzetten van het account is belangrijk om deze geverifieerd te krijgen en een zogenoemde ‘authentication’ te doen. Dit is om Google te laten zien dat de emails die je verstuurt legitiem zijn en geen spam. De helpfunctie van de provider kan je helpen deze stappen uit te voeren. Helaas is dit nog geen garantie dat je niet als spam wordt geflagd.

Met een account bij een mailinglistprovider ben je er nog niet. Nu moet je een plek creëren vanaf waar lezers zich kunnen aanmelden. Dit wordt een landingpage, of ook wel aanmeldformulier, genoemd.

Twee manier voor de lezer om zich aan te melden: landingpage en pop-up formulier

Er zijn twee manieren om abonnees te krijgen voor je mailinglist. Een uitgebreider landingpage of een pop-up formulier op je website.

De landingpage is een speciale webpagina met een eigen link. De landingpage bevat wat korte informatie over je gratis reader magnet en een vakje voor het invullen van het emailadres. De unieke link van de landingpage kun je gebruiken om deze onder de ogen van zoveel mogelijk lezers te krijgen, bijvoorbeeld achter in je boek, je social media en in de handtekening van je email.

Het pop-up formulier kun je alleen gebruiken op je website. Het is een verkorte versie van je landingpage. Als iemand je website bezoekt dan kun je het pop-up formulier aan hen laten zien als ze bijvoorbeeld een bepaald aantal minuten op je website zijn geweest, of een bepaalde hoeveelheid tekst gelezen hebben.

Zelf gebruik ik geen pop-up formulier, omdat ik het altijd vervelend vind dat het ding opeens tevoorschijn komt, terwijl ik net lekker een blogpost aan het lezen ben.
Bovendien ben je op je website al verplicht een cookie-formulier te hebben, iets dat ook al verschijnt. Je wilt je lezer niet te veel frustreren met dingen die ze moeten aanklikken of wegklikken.

Maar de keus is uiteraard aan jezelf. Kies je echter voor een pop-up formulier, zorg dan dat je óók een landingpage hebt, want die heeft de unieke link die je overal kunt plaatsen. En ook zonder pop-up formulier kun je zorgen dat de lezer de link naar de landingpage op je website vindt en zich aanmeld.

Omdat een landingpage sowieso altijd gebruikt wordt ga ik daar nu eerst mee verder.

Hoe maak je een landingpage?

Er zijn verschillende manieren om een landigpage te maken, maar het makkelijkste is via een vooropgezette template via de mailinglistprovider. De provider zal verschillende templates hebben waaruit je kunt kiezen. Een template kun je zelf aanpassen met teksten, kleuren en achtergronden, zodat je kunt zorgen dat het bij je website past.

Zelf vind ik het gebruik van een template superhandig. Niet alleen om dat ik dan zelf niet iets technisch in elkaar hoef te zetten, maar ook omdat een template landingpage al geïntegreerd is met de site van de provider, wat voor minder problemen zorgt.
Wil je toch zelf aan de slag met het maken van een landingpage dan kan dit via Elementor of Optimize Press.

Hieronder een aantal van de landingpage templates die je via Convertkit kunt kiezen. Deze zijn helemaal aan te passen naar je eigen wensen.

Maar wat zet je op de landingpage om lezers zover te krijgen dat ze zich gaan aanmelden?

Wat zet je op een landingpage?

De landing page mag niet te veel informatie bevatten. Je wilt niet dat lezers afgeleid raken van het doel van de landingpage (aanmelding voor je mailinglist) en vergeten zich aan te melden. Dus wat zet je op je landingpage?

  • Het mag geen links bevatten naar andere sites. Het doel van de landingpage is het aanmelden, niet het doorsturen naar andere pagina’s.
  • Geef je een ebook of verhaal weg, laat dan de cover zien (alleen de voorkant, niet ook nog de achterkant).
  • Vermeld een mini-flaptekst om aan te geven waar het verhaal over gaat. Het is van belang dat je het kort en overzichtelijk houdt
  • Een vakje voor het invullen van het emailadres.
  • De ‘kleine lettertjes’ tekst over wat men kan verwachten bij aanmelding, maar ook hoe men zich weer af kan melden.

Zorg dat de lezer alle info krijgt die ze nodig hebben en dat ze ook vooral nieuwsgierig worden gemaakt naar je reader magnet. Want met het aanbod van een gratis product haal je ze over om jou hun kostbare emailadres te geven.

Hieronder een voorbeeld van de landingpage op mijn website.

De tekst die je op de bevestigingsknop zet is ook nog van belang. Deze kan het beste de tekst ‘Download je gratis ebook’, ‘Ja, ik wil mijn gratis ebook’, ‘Stuur het gratis verhaal’ of iets dergelijks bevatten. De zinnen ‘Meld je hier aan’ of ‘Word nu lid’ werken meestal averechts.

Wat zet je op een pop-up formulier?

Ook een pop-up formulier kun je via een template opzetten. Je kunt vaak kiezen hoe het verschijnt op je site, dus of het opeens in het midden opent, van onder omhoog schuift, of van de zijkant tevoorschijn komt

Een pop-up formulier is veel kleiner dan een landingpage. Er komt dan ook minder op te staan. Vaak staat er alleen een slogan of tagline op, maar soms is er ook ruimte voor een afbeelding van de cover.

Wat er uiteraard op een pop-up staat is het vakje voor het invullen van het emailadres en de bevestigingsknop. En ook op een pop-up moet komen te staan wat de lezer kan verwachten als ze zich aanmelden en hoe zich kunnen afmelden. Dit kan dan wel in een beknoptere vorm zijn, zolang ze maar weten wat hen te wachten staat.

Wel of geen naam vragen?

Er is enige discussie of je op een landingpage of pop-up om de naam van een lezer moet vragen of niet. Er zijn voor- en nadelen van het vragen naar een naam.

Een voordeel van het niet vragen is dat hoe minder de lezer moet invullen, de groter de kans is dat hij niet wordt afgeleid en het aanmeldproces afmaakt.
Tegelijkertijd helpt het invullen van een naam bij het meer persoonlijk maken van verstuurde emails, waardoor deze weer minder snel worden geflagd als spam.

Ook helpt het hebben van een naam in de aanhef van een email bij het persoonlijker maken daarvan. De ontvanger kan dan het gevoel krijgen dat jij speciaal hem aanspreekt en niet tegelijkertijd iedereen die zich heeft aangemeld voor je lijst.

Een nadeel van het vragen om een naam is dat sommige lezers er expres een rare naam invullen en deze komt dan in de aanhef te staan.

Persoonlijk vraag ik wel voor een naam in het aanmeldproces, juist omdat mijn emails er persoonlijker van worden. Hierdoor is de lezer eerder geneigd om te antwoorden op mijn emails. En die interactie is juist zo belangrijk. Niet alleen om te voorkomen dat je wordt geflagd als spam, maar ook omdat een interactie van gewone lezers uiteindelijk fans maakt.

Wat gebeurd er nadat iemand zich heeft aangemeld?

Tot nu toe heb ik het in deze blogpost gehad over hoe je een mailinglist kunt opzetten en wat daar nog meer bij komt kijken.
De volgende stappen gaan over hoe je kunt zorgen dat je lezers naar je landingpage worden gelokt en hoe je de abonnee de beloofde reader magnet kunt toesturen. De laatste stap is hoe je al vanaf de eerste email een interactie met de lezer kunt aanzwengelen.

Hier ga ik het deel II van deze blogpost reeks verder over hebben, want het opzetten van een goede eerste email en aansluitende welkomreeks is net zo belangrijk als zorgen dat je landingpage goed in elkaar zit.

Het opzetten van een mailinglist is niet iets dat je zo even doet. Om een lezer zover te krijgen dat ze hun emailadres aan je afstaan, moet je hen het vertrouwen geven dat hun emailadres veilig is bij jou. Ook zijn er Europese regels voor het verzamelen van emailadressen en het versturen van nieuwsbrieven of email. Heb je echter de tijd genomen om alles goed op te zetten, dan kun je daarna achterover leunen en toekijken hoe abonnees zich als vanzelf aanmelden.

Wil je meer weten over het schrijven van het opzetten van een mailingslist en het versturen van nieuwsbrieven, dan kan ik je het boek Newsletter Ninja van Tammi Labrecque ten zeerste aanraden.

Verder lezen:

About Maria Staal 211 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.