#17 – 10 tips zodat je boek SUPER slecht verkoopt ;)

In deze speciale tussenaflevering van de podcast doen we het net even iets anders. We geven 10 tips over hoe je boek super slecht gaat verkopen. Maar we draaien het ook om. Wat wil je juist wél doen om te zorgen dat je boek gekocht gaat worden.

Luister hierboven of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van de aflevering.

Hoogtepunten

  • Geld besparen op je cover, redactiewerk en vertalingen
  • Kies een memorabele publicatiedag
  • Infodumps gebruiken in je verhaal
  • Laat je familie en vrienden je boek kopen én recenseren
  • Een persbericht sturen naar mediabedrijven

Wil je in contact komen met andere schrijvers en van elkaar leren, ga dan naar de Hangplek voor Nederlandstalige selfpubbers op Facebook.

***

Volledig uitgetypte versie van de aflevering

Maria: Hallo Petra.

Petra: Hallo Maria.

Maria: We zitten weer bij elkaar op de bank! Eindelijk!

Petra: Ja, het is eindelijk weer zo ver.

Maria: Gelukkig wel. We gaan vandaag een aflevering opnemen en die gaat zijn voor de vijfde dinsdag van de maand, want we hebben besloten dat we elke vijfde dinsdag van de maand een extra aflevering doen. En dat zijn dus vier extra afleveringen in een jaar.

Petra: Klopt, want anders is het zo’n overbrugging naar de volgende aflevering. Omdat we dan vijf weken in een maand hebben.

Maria: Ja, en dan zit er zoveel tijd tussen voordat er een nieuwe aflevering komt, dus…

Petra: Klopt.

Maria: Ik heb er zin in.

Petra: Ik ook!

Maria: We hebben een heel speciaal onderwerp vandaag bedacht voor deze speciale tussenaflevering, en dat is eigenlijk wel een beetje met een knipoog, gaan we dat doen. We gaan kijken naar… Tien tips gaan we geven over hoe je kunt zorgen dat je boek echt superslecht gaan verkopen.

Petra: Ja, en dat is natuurlijk hartstikke sarcastisch bedoeld, want we willen natuurlijk dat je boek gewoon goed verkoopt, maar we steken hem even in een ander jasje.

Maria: Precies, dat gaan we doen. Dus we gaan gewoon die tien tips geven en dan gaan we kijken hoe dat gaat. Nou, dan begin ik meteen maar met de eerste tip.

Wij zijn natuurlijk een superzuinig volkje en dus wij willen geen geld uitgeven, dus: maak vooral je eigen cover!

Dat is een heel goed idee om te doen. Dus download dan gewoon maar een foto van het internet en ga daarmee aan de slag via Paint. Dat is het beste. En dan ga je echt je boek slecht verkopen, denk ik.

Want natuurlijk, zo bedoelen we het niet. We bedoelen juist: de cover is heel belangrijk voor het aantrekken van je lezer, dus zorg juist dat je een goeie cover hebt en ga hem dan niet zelf maken. Want het maken van een cover is een speciaal iets. Je moet rekening houden met zo verschrikkelijk veel dingen en daar heb je gewoon zelf niet genoeg verstand van. Dus ga vooral sparen en huur een professional in daarvoor.

Petra: Ja, en uiteindelijk… Je mag dan misschien wel het blik hebben van wat zou goed kunnen verkopen. Alleen daar zitten zoveel haken en ogen aan bij covers, dat je eigenlijk daar altijd een professional naar wilt laten kijken.

Maria: Precies. Tip 2.

Petra: Tip 2.

Doe je eigen vertalingen.

Gewoon je tekst door Google translate halen, of het nou Engels is, Duits, Frans, Koreaans. Het maakt allemaal niet uit, Google Translate maakt de perfecte vertaling, dus je kan je boek direct op allerlei landen gaan verkopen. Klinkt als een droom. Was het maar waar.

Maria: Was het maar waar! Zou handig zijn.

Petra: Nee, vertalingen is echt een vak apart. En ik denk dat de mensen die luisteren die wel eens een Engelse vertaling, bijvoorbeeld, door Google Translate hebben gehaald en dan de Nederlandse vertaling lezen, dat ze dan wel zien: Nou, dit is niet helemaal hoe het hoort. De essentie komt niet helemaal over. Het wordt soms echt letterlijk vertaald. Dat is niet hoe je een boek naar buiten wilt brengen. Dus voor vertalingen: Ook al ben je heel erg goed in die taal, zorg gewoon ook daarvoor dat je een professional inhuurt.

Maria: Ja, zeker. Dat lijkt me een stuk beter.

Petra: Tip 3.

Maria: Tip 3.

Kies vooral een zeer memorabele publicatiedag.

Want een memorabele publicatiedag kunnen mensen goed onthouden, dus dan weten ze precies wanneer je boek uitkomt. Denk bijvoorbeeld aan: de Eerste Kerstdag.

Petra: Dat is wel hartstikke handig.

Maria: Hartstikke handig, ja. Eerste Kerstdag. Of Oudejaarsdag. Dat soort dingen. Of ook een dag dat een andere bekende auteur een boek uitgeeft, want iedereen die weet natuurlijk dat die auteur een boek uitgeeft. Dus als jij het dan ook doet, dan zijn alle ogen gericht op de auteur en dan gaan mensen ook automatisch denken aan jou!
Ik denk het niet!

Petra: Waarom is dat eigenlijk niet goed?

Maria: Nou, dat lijkt me niet. Het klinkt misschien wel heel leuk, maar mensen zijn gewoon met andere dingen bezig op Eerste Kerstdag en Oudejaarsdag en dan gaan ze niet nadenken over dat ze boeken gaan kopen. Daar staan ze gewoon helemaal niet bij stil. En als jij op een zelfde dag als een of andere bekende schrijver een boek uitgeeft, dan zijn alle ogen gericht op die schrijver en niet op jou. Zo simpel is het gewoon. Dus, doe dat vooral niet. Tenzij je wilt dat je boek slecht verkoopt.

Petra: Ja, want inderdaad zodra jij op dezelfde dag als een andere bekende auteur, dan ben je eigenlijk gelijk al een concurrentie aan het voeren op dat moment. En als die andere auteur veel bekender is dan jou… Wie denk je dat er gaat winnen? Dus je doet jezelf eigenlijk direct al te kort.

Maria: Klopt helemaal. Tip nummer 4, Petra.

Petra: Ja, dat gaat over world building. Want dat kost natuurlijk hartstikke veel tijd. Als jij een verhaal hebt waar heel veel world building in zit, een fantastisch verhaal over een bepaalde wereld, of wat dan ook.

Dan is het natuurlijk belangrijk dat al die informatie die je daarover hebt verzameld, dat je dat direct in het eerste hoofdstuk zet.

Je moet natuurlijk gelijk een goede basis leggen voor je verhaal, dat mensen ook gelijk weten hoe de politieke stand is, wat alles geregeld is, hoe die wereld eruit ziet, voordat je überhaupt al de karakters gaat introduceren. Heel belangrijk.

Maria: Heel belangrijk.

Petra: En vooral ook heel saai. Deze beroemde infodump wil je absoluut niet doen in je verhaal. Tuurlijk wil je duidelijk maken dat je world building heel groots is, dat je er echt genoeg aandacht aan hebt besteed. Alleen wat je wilt doen is het eigenlijk sprenkelen door je hele verhaal heel. En niet alles in je eerste hoofdstuk. Dat hebben we bij sommige boeken wel eens gezien en dat is echt gigantisch saai en je verliest er gewoon lezers mee.

Maria: Je verliest lezers. Klopt helemaal.

Petra: Nummer vijf.

Maria: Nummer vijf, ja.

Schrijf vooral in een genre dat populair is!

En dan maakt het bijvoorbeeld niet uit als je daar zelf niet in leest, of daar helemaal niet in geïnteresseerd bent. En research daarin is ook totaal niet belangrijk. Dus dat is het allerbeste als je gewoon een boek schrijft in een genre dat heel populair is.

Petra: Ja, want je wilt gewoon verkopen.

Maria: Je wilt gewoon verkopen.

Nou, dat lijkt me niet. Nee, dat gaat niet goedkomen, want het uitgeven van boeken überhaupt is iets waar je al niet snel rijk van wordt. Dus je kunt niet op die manier gaan kijken naar: Ik schrijf een boek over Romance, terwijl ikzelf altijd Thrillers schrijf, of zo. Zo werkt het gewoon niet. Punt twee is, lezers voelen gewoon heel goed aan of jij bekend bent met het verhaal, of je de genreconventies en alles goed hebt, de tropes, whatever. dat je weet wat er in een verhaal moet komen. En ze voelen aan of jij respect voor hen hebt gehad, voor de lezer of niet. Dat weten ze echt wel. Dus zo’n verhaal, dat gaat altijd floppen, want dat werkt gewoon niet.

Petra: Nee. En je kan dat ook merken op het moment dat je het verhaal aan het lezen bent, dat bepaalde dingen niet overkomen, dat het gewoon niet aanvoelt als zijnde de schrijver heeft ook veel plezier gehad in het schrijven van dit verhaal. Dat merk je direct. Als ik ineens in een heel ander genre ga gebruiken om mijn verhaal in te schrijven. Ja, dat… Niet alleen de onwetendheid over het genre komt duidelijk, maar er zal ook blijken dat ik eigenlijk mijzelf hebt gepusht om dat verhaal naar buiten te drukken. En dat gaat niet verkopen.

Maria: Dat gaat niet verkopen. Helemaal niet. Nou, dan zijn we bij tip nummer 6 alweer. Petra.

Petra: Dit is een van de belangrijkste die je kan doen en dat is gewoon zodra je boek uitkomt, zorg dat al je familie en vrienden naar Bol.com gaan om daar het boek te kopen.

Want, je wilt natuurlijk gelijk verkoopcijfers hebben. Dus als jouw familie en vrienden direct naar Bol gaan, man, sta je gelijk in de bestsellerlijst. Dat wil je gewoon.

Ja, waarom dat eigenlijk geen goed plan is, is jouw familie en vrienden zijn niet jouw doelgroep. Met andere woorden, als zij jouw boek allemaal gaan kopen op Bol.com, dat kan natuurlijk je verkoopcijfers positief beïnvloeden, alleen het nadeel is, zodra andere mensen bij jouw boek gaan kijken zullen ze bij dat kopje ‘Andere lezers kopen ook’, zullen ze dan allemaal de genres zien die jouw familie en vrienden kopen. Dat is dus niet het genre waarin jouw boek zit. Dus je algoritmes worden gelijk in de war gegooid. En om dat weer recht te zetten is gigantisch veel werk.

Maria: Is heel lastig.

Petra: Dus dat wil je niet. Je kan beter zeggen: Familie en vrienden, jullie willen mijn boek kopen. Maak er een voorverkoop van, zorg dat jijzelf die boeken koopt en ga op die manier het verkopen aan familie en vrienden. En zorg dat je de verkoop via de officiële kanalen zo organisch mogelijk laat doen, dus ook echt door de lezers van jouw genre.

Maria: Van jouw genre. Zo doelgericht mogelijk op jouw doelgroep de marketing opzetten. Zodat je juist meteen de algoritmes juist goed weten te leren dat het gaat om jouw genre. En dat jouw boek aan het juiste doelgroep wordt laten zien.

Petra: De zichtbaarheid is daar… De belangrijkste tip die je kan geven over zichtbaarheid is dat je familie en vrienden niét gaan kopen via Bol.

Maria: Tenzij er natuurlijk iemand volledig fan is van jouw genre, dan is het wat anders. Maar als ze dat niet zijn, niet doen.

Petra: Niet doen, precies.
Nou die sluit eigenlijk heel erg mooi aan op tip nummer 7, Maria.

Maria: Tip nummer 7, ja dat klopt.

En als je dan al je familie en vrienden je boek hebt gegeven, dan is het natuurlijk ook heel goed – ook al zouden ze het niet lezen – om te vragen of ze meteen een recensie gaan schrijven.

Want dan hebt je meteen… recensies zijn belangrijk, dan heb je meteen wat recensies. Ook al hebben ze je boek niet gelezen. En wat je misschien nog beter kunt doen, is dat je natuurlijk zélf een recensie schrijft op je eigen boek. Want jij weet precies waar je boek over gaat.

Petra: Maar jij kan ook toch de beste recensie schrijven, natuurlijk.

Maria: Ja, want jij vindt je boek natuurlijk leuk. Dus dat is heel slim om dat te doen. Tenminste, nou ja…

Petra: Als je je boek niet wilt verkopen.

Maria: Als je je boek niet wilt verkopen. Precies.

Maar goed, het probleem is: Mensen die boeken zoeken, kijken naar de recensies en die kunnen echt wel zien of een recensie oprecht is geschreven of niet. Die weten dat gewoon. Als jouw familie en vrienden gewoon zeggen van: Nou ja, ik heb het boek eigenlijk niet gelezen, maar dit is geschreven door mijn buurvrouw, of wat dan ook. Heel leuk boek. Nee, doe dat niet, want dat is gewoon niet oprecht. En zeker als je zelf een recensie schrijft van je eigen boek, never nooit niet doen. Gewoon niet.

Petra: Nee, want elke lezer weet heus wel dat de schrijver natuurlijk de eerste fan is van het verhaal. Daar hoeft helemaal geen recensie van te komen.

Maria: Daar hoeft helemaal geen recensie van te komen, precies. Dus dat is absoluut niet. Dus ga op een andere manier proberen om recensies te krijgen, door bijvoorbeeld als je een mailinglist hebt om de mensen die je nieuwsbrief krijgen, die te vragen. Of achterin je boek te zetten van: Heb je het boek gelezen, vind je het een leuk boek, laat een recensie achter daar en daar. Dat het door mensen gebeurt die daadwerkelijk je boek gelezen hebben en fan zijn van jouw genre. Dat is het belangrijkste.

Petra: Precies. Dat is de beste manier inderdaad.

Maria: Dat is de beste manier. Nou we komen al aardig aan het eind van de tips. We hebben nog drie tips over om te zorgen dat je boek slecht verkoopt. Nummer 8, Petra.

Petra: Het is wel heel erg toepasselijk voor mij, want ik had vroeger op school alleen naar tienen op Nederlands.

Maria: O ja? Wauw.

Petra: Is niet helemaal maar, trouwens, maar ik deed het wel heel erg goed met Nederlands. Dus de taal was nooit een probleem.

Dus op basis daarvan vind ik eigenlijk niet dat ik proeflezers of een redacteur nodig heb voor mijn verhaal.

Ik kan het heel goed zelf doen. Ik bedoel, als je naar mijn diploma’s kijkt. Ik stond altijd bovenaan…

Maria: Geen probleem.

Petra: Dus misschien dat ik mijn boeken aan een paar vrienden laat lezen. Misschien, maar ik verwacht daar niet heel veel feedback van, dus.

Maria: Nee, hoeft ook niet, toch?

Petra: Dus ik denk dat dat wel goed zit.

Dus de reden dat mijn boek niet goed gaat verkopen, is als ik dit ga aanhouden. Het probleem een beetje met zo’n houding is: Ja, je kan misschien heel goed zijn in Nederlands en fouten spotten. Alleen, fouten spotten in je eigen tekst is een heel ander verhaal.

Maria: Is heel anders.

Petra: Jij kan geen afstand nemen van je eigen tekst. Het idee heeft zich in jouw hoofd gevormd. Jij hebt vervolgens het idee op papier gezet, dan ben jij sowieso al gekleurd met de manier hoe je het hebt geschreven. En dus ga je fouten niet zien. Dit heeft onder andere met… Je kan zeggen: Tekstuele fouten, oké. De d’s en de t’s, maar ook met plotgaten. Je brein vult het zelf in, omdat het verhaal al zich in je hoofd heeft afgespeeld.

Maria: Jij weet al waar je verhaal over gaat.

Petra: Precies. Dus dat… Alleen op basis daarvan wil je al proeflezers en een redacteur hebben. Want je wil naar dat next level. Je wil vanuit het hoofd, het op papier en vervolgens het publiceerbaar maken. Dat zijn de stappen die je doet. Dus daar wil je niet op gaan bezuinigen.

Maria: Nee, zeker niet.

Petra: Tip nummer 9.

Maria: Tip nummer 9, ja.

Dat is een voor Nederlanders, denk ik, van die zeggen: tuurlijk moet je boek in elke boekhandel liggen.

Petra: Maar dat is toch ook zo!

Maria: Ja, dat is zo. Ja, want zo verkoop je toch het meest.

Petra: Precies!

Maria: Nou ja, helaas is het op dit moment zo, en dat is best wel helaas, dat er steeds minder boekhandels komen. Want steeds meer mensen kopen hun boeken online, dat is een feit. En dat is aan een kant jammer, maar op de andere kant opent het ook gigantische mogelijkheden voor ons als selfpubbers om te zorgen dat wij onze boeken onder een groter publiek krijgen. Onder de ogen van een groot publiek krijgen. Dat is gewoon zo veel makkelijker geworden.

Dus als je alleen in de boekhandel wil liggen, dat gaat niet werken. Omdat het gewoon… Niet genoeg mensen zien je boek dan.

Petra: Nee, en als je überhaupt dan kijkt naar de laatste twee jaar, met corona, de winkels gingen op een gegeven moment dicht. Boekhandels zijn dan ook dicht.

Maria: Die zijn ook dicht.

Petra: En als je dan al een boek wilt kopen, mensen zaten op het internet. Eigenlijk wil je een boekhandel zien… Mensen die bij een boekhandel komen. Stel, dat er honderd mensen zijn die naar een boekhandel gaan. Die mensen zien jouw boek. Op het internet ziet iedereen het.

Maria: Ziet iedereen hem.

Petra: Dus daarin is al het verschil, dat een boekhandel niet de eerste focus zou moeten zijn.

Maria: Nee, en stel dat je zegt van: Ik wil toch een boekhandel ondersteunen, dan kijk je eerst op Bol.com. Dat doe ik ook wel eens. Dan kijk je eerst op Bol.com, welke boeken zijn er allemaal. En dan ga je naar de boekhandel en dat zeggen van: Kun je dit boek voor mij bestellen? Dat kan natuurlijk ook prima. Dus dat is… Denk eerst digitaal, dat is het belangrijkste. Zeker voor selfpubbers, want… En ook trouwens als je traditioneel uitgegeven bent, dat wil ook niet zeggen dat je boek zomaar in de boekhandel terechtkomt. Want niet alle boeken komen zomaar in de boekhandel. Dan moet je al een hele grote naam zijn, wil iedere boekhandel jouw boek zomaar nemen. De meeste schrijvers komen niet in alle boekhandels te liggen. Überhaupt al niet.

Petra: Het is of een grote naam hebben, of over een onderwerp schrijven die op dat moment heel erg populair is. Daarmee maak je de meeste kans om in een boekhandel te komen, en anders is het over het algemeen inderdaad bestelbaar zijn in de boekhandels, en niet zozeer het letterlijk liggen in boekhandels.

Maria: Nee, precies. Nou, dan hebben we laatste tip alweer om te zorgen dat je boek slecht verkoopt.

Petra: Ja, en dit is een die ikzelf ook heb gedaan.

Maria: O ja?

Petra: Maar met een andere insteek, trouwens. De belangrijkste tip die je daarmee kunt geven is:

Wil je goed verkopen? Dan stuur je naar elke grote mediabedrijf een persbericht.

Want zodra een mediabedrijf ziet dat er een nieuw boek komt, natuurlijk gaan ze daarover posten. Dus je wordt genoemd in de krant, of op een internet artikel en zo krijgt je boek de aandacht die het verdient.

En waarom dat niet werkt is omdat jij maar gewoon een boekje hebt geschreven. Het wordt gewoon niet gezien.

En ik heb het toentertijd ook gedaan, maar ik deed het alleen naar een lokale en daarmee heb ik natuurlijk al gelijk de voorsprong gehad. Omdat ik een lokale schrijver was, is de kans groter dat je mediabericht wordt aangenomen, je persbericht. Maar een persbericht an sich versturen als een promotiemiddel, het zet niet heel veel voeten in de aarde zeg maar. Dus je stopt er wel heel veel tijd in, want je wil zorgen dat het qua tekst en alles goed aansluit, maar de kans dat er wat mee gedaan wordt is vrijwel nihil.

Maria: Is klein en ik denk wat het tweede wat het ook doet, het schept verwachtingen bij jou. Dat je denkt van: Dit gaat echt werken en vervolgens gebeurt er helemaal niks. Dus dan wordt je teleurgesteld. Dat is ook nog weer een ding.

Petra: Ja, dus in die zin kun je beter je energie stoppen in zaken waar je écht goed invloed op kunt uitoefenen. En een persbericht heeft dat gewoonweg niet.

Maria: Dat wil niet zeggen dat je nooit een persbericht moet versturen, maar kijk eerst naar andere dingen die, wat wel een groter publiek kan bereiken. Waar je meer op de lange termijn iets mee kan doen. Om op de lange termijn een strategie te hebben daarvoor. Dat is beter.

Petra: Een betere manier, als jij zegt: Ik wil toch iets van naar buiten brengen, dan zou ik – want dat heb ik namelijk toen ook voor mijn eerste ook gedaan – organisaties benaderen die recensie schrijven. Dat zou een betere optie kunnen zijn. Dan benader je ook organisaties die jou kunnen helpen promoten, maar dat is niet gebaseerd op een mediabedrijf in de vorm van een persbericht. Dus dat is anders. En dan heb je ook gelijk het inhoudelijke, want met een persbericht, als het al wordt gepost in de krant, wordt het niet: We hebben het boek gelezen en het is fantastisch. Dat wordt er allemaal niet bij gezet.

Dus dat waren onze tien tips.

Maria: Ik denk dat onze boeken ontzettend slecht gaan verkopen hiermee.

Petra: Ik denk het ook.

Maria: Nou, dat was precies de bedoeling, toch?

Petra: Ja. :)

Het was natuurlijk hartstikke sarcastisch bedoeld. Dus ik hoop dat dat in ieder geval duidelijk naar buiten kwam en we hebben er gewoon lol mee om dit soort dingen ook af en toe op deze manier naar buiten te brengen.

Maria: Precies, dat moet kunnen. Nou ja, ik zou zeggen tot de volgende aflevering.

Petra: En dat wordt het weer een serieus onderwerp.

Maria: Dan wordt het weer een serieus onderwerp. Bedankt voor dit gesprek.

Petra: Tot de volgende keer.

About Maria Staal 239 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.