#31 – Zo maak je van je fans SUPERfans!

Superfans zijn magisch, maar hoe maak je van een ‘gewone’ fan, een superfan? Het antwoord zal je misschien verrassen: door het hebben van een nieuwsbrief! We praten over waarom de nieuwsbrief juist je grootste marketinginstrument is en waarover je kunt schrijven zodat je fans superfans gaan worden.

Luister hierboven of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie ons gesprek.

Hoogtepunten

  • Wat is een nieuwsbrief?
  • Het verschil tussen een nieuwsbrief en mailinglist
  • Nieuwsbrief vs. Social media
  • Wat zijn superfans?
  • Wat zet je in een nieuwsbrief?
  • Verkopen via je nieuwsbrief

Wil je meer weten over hoe je mensen zover krijgt zich aan te melden voor je nieuwsbrief? Luister dan naar #26 van onze podcast: Q&A: vragen van luisteraars (2)

***

Volledig uitgetypte versie van het gesprek

Petra: Goedemorgen, Maria.

Maria: Hallo, Petra.

Petra: We hebben het vandaag over een onderwerp dat voor heel veel schrijvers best wel een soort controversieel iets is en dat zijn nieuwsbrieven. Niet iedereen ziet daar het nut van.

Maria: Klopt.

Petra: Maar laten we eerst eens beginnen met uitleggen: Wat is een nieuwsbrief precies?

Maria: Een nieuwsbrief is eigenlijk een email die je verstuurt naar lezers die lid zijn van je mailinglist. En dat is vaak op een specifieke dag, bijvoorbeeld, ik zeg maar wat, de tweede dinsdag in de maand of de vierde dinsdag in de maand, of de vierde donderdag in de maand.

Maar let op, wel, wat heel veel mensen hebben, is dat ze denken dat een mailinglist en een nieuwsbrief hetzelfde is. En dat is dus niet zo. Je kunt dus een mailinglist hebben… Een mailinglist is eigenlijk gewoon een lijst met emailadressen. Dus je verzamelt emailadressen van lezers, maar dan hoef je niet per se ook nog een nieuwsbrief te gaan versturen. Dus de mailinglist is dus gewoon dat. Een nieuwsbrief is gewoon een… Ja, dat heet in Nederland een nieuwsbrief, het kan ook gewoon een email. Het is gewoon een email die je verstuurt naar lezers die op je mailinglist staan. Om iets over jezelf te vertellen of over je boek, of wat dan ook.

Petra: Dat is dus ook waarom wij de titel van deze podcastaflevering hebben genoemd ‘hoe maak je fans superfans?’ Een mailinglist doet dat niet, de nieuwsbrief doet het wel.

Maria: De nieuwsbrief doet dat wel. Je kan niet een nieuwsbrief hebben zonder mailinglist. Dus het is nog wel een onderwerp waar we een keer op terug gaan komen: Hoe krijg je dan de mailinglist? Maar dat is een heel technisch onderwerp eigenlijk wel, wat nu eigenlijk niet… Dat is te veel om in een keer te doen. Dus dat gaan we nog een keer een andere aflevering over doen.

Petra: Het doel van deze aflevering is meer duidelijk te krijgen wat is die nieuwsbrief. Waarom is het handig om hem te hebben en wat zet je erin, want dat is ook zo’n typische vraag.

Maria: De belangrijkste vraag die iedere keer boven komt: Wat moet ik daar dan in zetten?

Petra: Laten we eens kijken naar het waarom.

Waarom is het hebben van een nieuwsbrief zo belangrijk?

Maria: Er zijn twee redenen waarom het belangrijk is. Het gaat met name om de kans om in contact te komen, altijd in contact te komen met je fans. Blijvend in contact te komen. Want je kan namelijk 1000 likes hebben op Facebook, of 10.000 volgers op Instagram, maar je bent echt afhankelijk van de grillen van dat social media platform. Want als zij zeggen van; We gaan een algoritme aan aanpassen en we laten dingen niet meer zien aan de mensen die volgen. Dan zien mensen je dingen niet meer. Bovendien ben jij niet de baas over dat platform. Jij bent niet de eigenaar van dat platform, dus jij hebt daar niks over te zeggen. Als zij het aanpassen, dan heb je pech. Maar als jij een mailinglist hebt die van jou is, dan kun je altijd in contact staan met je lezer. Omdat jij besluit wanneer je die nieuwsbrief gaat versturen, die email. Dus dat is het eerste reden, dat je altijd in contact kunt komen met je lezers.

De tweede reden is dat je via de email en nieuwsbrief een relatie kunt opbouwen met je lezers. En in dat geval daar komen die superfans om de hoek. Je lezers zijn eerst fans. Ze worden lid van je van je mailinglist en ze krijgen een nieuwsbrief. En als je dat goed doet, dat je goede nieuwsbrief of emails verstuurd, kunnen ze superfans worden. En met superfans, dat is dan de vraag:

Wat is dan een superfan?

Petra: Wat is dat inderdaad?

Maria: Superfans zijn heel belangrijk, want die kopen al je boeken. Zelfs als het niet in je genre is, ze kopen alles van je. Ze zijn zo superfan van jou, ze willen alles van je weten. Ze kopen al je boeken, ze laten altijd recensies achter, ze praten met andere mensen over je boeken. Ze zijn helemaal weg van je en van jouw boeken. Dat is het belangrijkste. En die mensen zorgen dus ook echt, die drijven dus ook echt de verkoop van je boeken naar voren toe, zeg maar.

Petra: Dus zonder dat je ze vraagt, gaan ze eigenlijk al reclame voor je maken.

Maria: Ja.

Petra: Dat is eigenlijk waar het om gaat.

Maria: En het is niet zo dat je ze gaat uitmelken, omdat je dat je ze op een marketingteam wilt hebben. Dat gaat namelijk vanzelf. Als je zorgt dat de superfans, als je een relatie met ze gaat opbouwen. Als je ze waarde geeft en als ze geïnteresseerd raken in jou. Dat ze geëntertaind worden door jou. Wat dingen van je kunnen leren of even ontsnappen uit de wereld en het gewoon leuk vinden om jouw nieuwsbrieven te ontvangen. En zien dat je dat oprecht mee bezig bent, dan worden ze superfan van je.

Petra: Oké, dus dat zijn de twee redenen waarom het hebben van nieuwsbrief dus eigenlijk belangrijk is. Dus de kans om in contact te komen met je fans en een relatie vervolgens met ze op te bouwen. Cool.

Wat voor soorten nieuwsbrieven zijn er eigenlijk? Zijn er meerdere verschillende soorten?

Maria: Er zijn verschillende soorten zijn nieuwsbrieven.

Petra: Kun je daar iets over zeggen?

Maria: Het woord nieuwsbrief dat impliceert eigenlijk dat er altijd nieuws moet staan in je nieuwsbrief en dat hoeft niet. Dat is wat veel schrijvers denken van: Ik heb helemaal geen nieuwtje. Wat moet ik dan zeggen? Dat hoeft dus niet. Het kan ook gewoon… Het is juist ook beter om heel veel andere dingen te doen. Natuurlijk kun je daar zo nu en dan eens een nieuwtje inzetten, als je een nieuwtje hebt, maar dat hoeft niet per se.

Het woord nieuwbrief is eigenlijk fout, of fout, nou ja in het Engels heet het newsletter, dus dat is hetzelfde. Op een of andere manier is dat een term geworden die normaal is.

Er zijn twee soorten nieuwsbrieven. Je hebt een klassieke nieuwsbrief. Dat is waar heel veel nieuwtjes in staan met meerdere links naar onderwerpen of boeken die voor sale zijn. Je kunt een beetje denken aan, bijvoorbeeld ik krijg wel eens van die nieuwsbrief van de Jumbo, omdat ik zo’n kaart van hen heb. En dan krijg je een nieuwsbrief en daar staat in van: Nou dit is in de aanbieding, klik hier. Dit is een aanbieding klik hier, dat soort dingen. Dus dat zijn er meerdere dingen worden gezegd met meerdere links die je kunt aanklikken. Dus eigenlijk een klassieke nieuwsbrief, waar echt nieuws in staat of dingen die je kunt weten zeg maar.

En dan heb je de tweede soort nieuwsbrief en dat is de email waar, wat maar een onderwerp heeft en maar een link. Het gaat over een onderwerp. Dat kan zowel voor non-fictie als fictie zijn. Dus dat zijn de twee verschillende nieuwsbrieven die je hebt.

Dus als je als schrijver meer die specifieke relatie wil opbouwen met je lezer – dus iets voor de lange termijn – dan is het eigenlijk beter om hiervoor de email te gebruiken met een onderwerp en een link. Dus als ze die link gaan klikken… Je moet eigenlijk gaan zorgen dat ze die link gaan klikken en ook dat je ze een vraag stelt die ze dan beantwoorden. Een call to action, heet dat. Dus dat je een vraag stelt die ze dan beantwoorden. En op moment dat ze jou antwoorden, kun jij ze weer terugmailen en dan kan je eventueel een dialoog opstarten. Als je dat wil. Het hoeft niet. Je hoeft niet per se een dialoog op te gaan starten, maar geef ze in elk geval iets waar ze geïnteresseerd in zijn.

Petra: Ja, en zo leer je je lezer natuurlijk ook beter kennen. Dus dat helpt ook de relatie weer die je wil opbouwen met je lezer.

Maria: De relatie. En bovendien kun je erachter komen of ze in jouw doelgroep passen en hoe je doelgroep er dan precies uitziet. Dus je kan het voor meer dingen gebruiken als alleen dat. Goed, dat zegt natuurlijk niet tegen de lezer. Dat komt meer op de achtergrond speelt dat mee.

Petra: En je zei het net al even, verkoop doe je in principe niet in de nieuwsbrief, dus maar stel je nou voor dat je zegt van: Nou ik wil eigenlijk wel die afwisseling maken tussen een email met een onderwerp en een link en die klassieke nieuwsbrief. Zou je dat aanraden? Of zou je zeggen van: Nee, kies een soort.

Maria: Kies een soort. Dat is beter, want degene die op je lijst staat die moet eigenlijk iets kunnen verwachten. En als je de ene keer doet en de andere keer dat, en de ene keer heb je heel veel dingen, dan komen ze in een war. Ze willen graag dat het zo gebruikelijk mogelijk is, zeg maar. Dat is iets kunnen verwachten wat ze leuk vinden en waar ze ook echt naar uit gaan zien. En dat ze ook echt weten van: Oh, op die tweede dinsdag, het is de tweede dinsdag van de maand. Ik krijg een email. Oh, wat gaat erin staan? Waar gaan ze het deze keer over hebben? Wat ga ik deze keer leren? Dat.

Petra: Dan ben je eigenlijk al wel een superfan, als je echt op mailtjes gaat zitten wachten.

Maria: Dan ben je al een superfan. Daarom is het ook belangrijk dat je die regelmaat erin hebt. Dat je dat altijd op een bepaalde dag doet. Maar goed, daar komen we later nog even op terug.

Petra: Oké. Nou dan zijn we eigenlijk nu aangekomen bij die ene vraag waar mensen eigenlijk altijd over vallen:

Wat zet je eigenlijk in die nieuwsbrief?

Maria: Dat is de grote vraag. Helaas is er geen stappenplan of lijstje voor om te zeggen van: Oké, ik schrijf horror, dit moet je in je nieuwsbrief zetten. Dat is heel erg jammer, dat is…

Petra: Zou zo handig zijn geweest, maar…

Maria: Het zou zo handig zijn geweest. Want iedere schrijver heeft namelijk unieke fans maar ook unieke onderwerpen en brengt dingen op zijn eigen manier. Iedereen is anders, dus je moet het uitproberen om te kijken wat gaat werken. Als ik iets heb waar ik over wil schrijven, gaat dat resoneren bij mijn lezer? Gaan ze daarop reageren? Bijvoorbeeld door een link te klikken of je email te beantwoorden. Vinden ze het leuk, krijg ik reacties, dan kan ik dat nog een keer gaan doen. Weet je, op die manier.

Maar wat vinden jouw fans nou eigenlijk leuk? Hoe kom je daarachter? Dat is een uitdaging niet alleen in Nederland en België, maar wereldwijd. Als je ook op Engelstalige schrijversgroepen gaat zitten, dan is altijd de vraag: Wat moet ik in mijn nieuwsbrief zetten? Dat blijft gewoon. Dat is een uitdaging.

Petra: Ik denk dat je hem zelfs nog verder kan doortrekken, dat niet alleen schrijvers er last van hebben, maar eigenlijk elke ondernemer. Elke ondernemer zal met een nieuwsbrief denken van: Wat moet ik hierin zetten? Wat gaan mijn kopers, fans, wat gaan die leuk vinden? Waardoor blijven ze lid? Al dat soort, dus ik denk dat je hem heel erg breed kunt trekken.

Maria: Dat klopt. Het is iets wat voor iedereen een uitdaging is en niet alleen voor schrijvers.

Voor non-fictie schrijvers is het wellicht wel iets makkelijker, want non-fictie schrijvers die hebben vaak… Die hebben een oplossing voor een probleem. Je wilt bijvoorbeeld afvallen. Of je wil, ik zeg maar wat, wandelen in de Ardennen.

Petra: Of vegan gaan eten.

Maria: Vegan gaan eten, whatever. Die lezers die hebben dat probleem en jij hebt het antwoord. Dus vaak hebben mensen die non-fictie schrijven daar ook al een blog over, of een podcast. Wat wij eigenlijk hebben. Die doen al iets en die kunnen dat met de nieuwsbrief die ze versturen, kunnen ze daar een onderwerp uitpikken om daar eens iets met meer diepgang over te gaan hebben. Dat wil nog niet zeggen dat het makkelijker is, want het blijft lastig. Met name om ook reacties te krijgen. Hoe krijg je dan reacties? Hoe zorg je dat mensen op de link klikken, want dat is wel belangrijk. Maar het is een makkelijker iets dan fictie schrijvers. Dat lijkt wel het geval te zijn.

Petra: je hebt in ieder geval heel helder waarover je kunt gaan schrijven en een fictieschrijver heeft dat wat minder helder voor zich. Dus dat is een groot verschil.

Maria: Dat is een groot verschil, maar dan nog… Ik spreek uit ervaring dat… Ik heb een non-fictie mailinglist en ik heb een fictie mailinglist, en ik zit soms ook dat ik denk van: Ik heb geen idee wat ik er nou weer in de nieuwsbrief moet zetten. Zelfs voor non-fictie, dus ja dat blijft gewoon een uitdaging voor altijd eigenlijk wel.

Fictie schrijvers, je moet dus je fan gaan vermaken, zodat je fans, wat ik al zei, met smart gaan wachten op je email van: Wat gaan we nu weer krijgen? Waar gaan we nu weer over hebben?

Petra: Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig. Heb jij ook een voorbeeld van… Want je hebt zelf ook een nieuwsbrief voor jouw fictie. Heb jij voorbeelden hoe jij bijvoorbeeld dan een nieuwsbrief in elkaar hebt geflanst?

Maria: Ik kan me wel voorbeeld geven. Ik schrijf cosy mysteries. Cosy mysteries die gaan over een kleinschalige dorpje, of een Miss Marple achtergrond moet je zien. En het leek me dus wel leuk om iets te gaan schrijven over een zomerfair. Dus een soort van kermis… het is niet een kermis, maar je noemt het een fair. Volgens mij is het ook wel een Nederlands woord. Want omdat het over cosy mystery gaat, fairs en zomerfairs met name zijn vaak settings voor moorden in cosy mysteries. Dus leek het mij wel leuk om een lijst te maken met manieren waarop de fan zou kunnen proberen om juist niet te worden vermoord tijdens de zomerfair.

Petra: Wat leuk.

Maria: Dus dat heb ik bedacht en ik heb 10 punten of zo bedacht van: Hoe zorg je dat je niet… Ga niet voor het boogschieten staan, ofzo. Ik weet niet meer precies wat het was. Die heb ik verstuurd. Die email werd goed gelezen. Ik kon aan de statistieken zien dat ie goed gelezen werd, maar helaas er werd niet geklikt op de link en ik had ook geen reacties gekregen. Dus dat was wel jammer, maar ondanks dat vond ik het wel een wat luchtiger onderwerp. Ik denk van: Dat vinden mensen misschien wel leuk.

Een andere email die ik wel eens heb verstuurd, ging over een moordhuis. En een moordhuis is dus een pand waar een moord is gepleegd en dat kan heel veel fascinatie opleveren bij lezers, maar ook mensen in het algemeen. Dus ik dacht, ik ga het schrijven over een moordhuis. Het lijkt me wel interessant. Ik had dus informatie gevonden uit over een moordhuis in York. Want York is de setting van mijn boeken. In dat huis was een dubbele moord gepleegd in 1904. En ik had het helemaal uitgezocht, ik dook in krantenberichten en ik schreef artikelen over de moord, wat er was gebeurd, of het artikel, de nieuwsbrief. En ook hoe de moordenaar werd vrijgesproken omdat er geen bewijs was. Dat leek me dus een superleuk onderwerp waar mijn fans in geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Dus ik heb die email verstuurd, maar nee. De emails werden eigenlijk nauwelijks geopend. Ik kreeg ook helemaal geen reacties. Nou kan het ook zijn dat ik het onderwerp, of de aanhef… wat je dus ziet…

Petra: De onderwerpsregel.

Maria: De onderwerpsregel dat die niet goed was. Maar blijkbaar vond men het niet interessant. Dat was mijn gevoel en ik was erg teleurgesteld, want ik had er veel meer van verwacht. Ik vond het hartstikke leuk om het allemaal uit te zoeken. Misschien was ook… Het ging over 1904 en mijn boeken zijn in het nu. Dus misschien dat het historisch was, nou ja. Dus ik was daar teleurgesteld over, terwijl ik dacht van: Dit zou mijn lezer wel kunnen interesseren. Dus dan kan je zien hoe lastig het kan zijn om een onderwerp te vinden.

Petra: En tegelijkertijd laat je ook zien door het gewoon uit te proberen van: Oké, werkt het wel, werkt het niet. Dat weet je van tevoren niet. Je kan een verwachting erbij leggen van: Volgens mij gaat het interessant worden, volgens mij gaat het de goede click rate en dergelijke krijgen en dan valt het je tegen. Of je hebt een onderwerp waarbij je denkt, nou dat zal vast niemand aanspreken en je hebt vervolgens wel heel veel dat mensen het gaan openen. Dus dat is ook gewoon het uitproberen.

Maria: Dat klopt.
Dus wat kun je sturen? Eigenlijk zijn we nog steeds niet eraan toe.

Wat kun je dan sturen?

Je moet gewoon, wat je zegt, gewoon uit te proberen wat fictie lezers, wat specifiek jouw fictie lezers vermakelijk vinden.

Je kunt een lijst proberen te maken met dingen die jij leuk vindt als lezer van het genre. Daar ga ik vanuit, dat je leest in je eigen genre. De meeste schrijvers zullen dat wel doen. Google de dingen die op je lijst hebt. Google die gewoon eens om te kijken of je… Dat heb ik ook gedaan. Google gewoon iets wat je hebt ontdekt en kijk of je daar inspiratie… Kijk wat naar voren komt in de Google zoekresultaten en klik daarop en kijk of je daar gewoon inspiratie van kunt krijgen.

Afwisseling is ook goed. Je kunt bijvoorbeeld een kort verhaal of flash fiction – volgens mij is dat duizend woorden ofzo, flash fiction – speciaal schrijven voor je abonnees en die dus meesturen.

Je kan een keertje iets vertellen over de inspiratie van waar… Waarom je schrijft of hoe je aan je je onderwerp bent gekomen, je setting.

Achtergrond van bepaalde personages uitdiepen, dat kan natuurlijk ook.

Meer vertellen over de wereld van je boeken of schrijf een keer een email uit naam van de hoofdpersoon. Misschien is dat ook wel een leuk idee.

Petra: Als jij een hele goede schurk hebt en die schrijft dan even een nieuwsbrief, dat zou wel heel interessant kunnen zijn.

Maria: Dat zou interessant kunnen zijn.

Het blijft uitproberen, maar zorg dat het ook verrassend blijft. Niet elke keer zeg van: Oké, ik ga elke keer een flash fiction verhaal schrijven. Persoonlijk heb ik dan zoiets van: Hmm… Als lezer zou ik ook wel eens iets anders willen horen van deze persoon.

Dus gaat dat afwisselen. Ga kijken wat werkt en probeer verschillende dingen uit. Zorg dat je dus de statistieken bijhoudt om te kijken… Dat je kunt zien wat de reacties zijn. En natuurlijk een van de reacties die kunt krijgen is natuurlijk van: Als jij een email hebt verstuurd en je hebt een vraag gesteld, of wat dan ook en iemand stuurt je een email terug van: Goh, ik vond het zo leuk om te lezen, bla bla. Dat is ook een reactie. Dat is een positief iets waarvan je kunt zeggen: Oké, ik heb een reactie gekregen. Tik, weet je wel. En als je vijf reacties krijgt, is natuurlijk nog beter. Als je helemaal geen reacties krijgt, dan weet je: Oké, de volgende keer moet ik misschien mijn vraag anders stellen. Of misschien moet ik een ander onderwerp. Het is gewoon uitproberen.

Wat mij wel opgevallen is, ik zit al heel lang in deze selfpubwereld, en al jaren volg ik mensen zoals Joanna Pen en David Gaughran en Tammi Labrecque, die dus de Newsletter Ninja boeken heeft geschreven. En zelfs die mensen zeggen, geven nooit een lijst met dingen van: Oké, je hebt dit geschreven, dit is jouw genre, dan kan je hier je nieuwsbrief over maken. Dat geven ze gewoon niet. Gewoon omdat iedere schrijver dat zelf moet uitproberen. En wat ook voor zijn of haar genre geldt, voor dé doelgroep. Wat vinden jouw specifieke lezers leuk? Wat vind jij? Jij bent een unieke persoon. Wat kan jij erin leggen? Wees creatief zeker als de schrijver van fictie. Wij zijn creatief. Dan zullen we ook toch wel iets creatiefs moeten bedenken, kunnen moeten kunnen bedenken om te sturen naar ons naar onze lezers, zou je zeggen. En toch blijft het een uitdaging, dat is altijd het feit.

Petra: En ik denk ook dat als jij… Je hebt net een nieuw boek geschreven en je wil daar toch wat aandacht aan geven. Je zei net al eerder, zei je:

Verkoopt doe je eigenlijk niet, tenminste dat doe je niet echt in je nieuwsbrief. Zou je daar dan wel een uitzondering kunnen maken? Door het wel eens een keer te benoemen in je nieuwsbrief? Of heb je daar dan een nieuwe soort werkwijze voor?

Maria: Uiteraard ga je dat wel een keer… Het doel van je nieuwsbrief, van je mailinglist, is uiteraard dat je lezers hebt die je boeken gaan kopen. Uiteraard wil je die mensen kunnen bereiken op moment dat je een nieuw boek gaat uitgeven.

Het is wel belangrijk dat je daar niet je reguliere nieuwsbrief-tijd voor gebruikt. Dus stel dat je, ik zeg maar wat, elke tweede dinsdag in de maand een nieuwsbrief verstuurt, ga dan niet dat moment gebruiken om reclame te maken. Want op dat moment verwacht men vermaak.

Het is eigenlijk geef geef geef. Je geeft hen, je geeft hen, je geeft hen en dan kan je een keer iets nemen. En dat nemen is: Ik heb een nieuw boek gekocht, koop het. Dat is het nemen, want dan vraag je iets van hun. En anders je geeft altijd wat. Je geeft een vermaak. Je geeft dingen die ze leuk van, maar je verwacht eigenlijk niks terug. Dat is het belangrijkste. Je verwacht niks terug. Maar uiteraard zijn er momenten dat je wél wat terugverwacht, want jij wil natuurlijk dat boek verkopen. Dat is logisch. Doe dat dus niet op het moment dat je een reguliere nieuwsbrief verstuurt op dat moment, maar doe het op een ander moment.

Maak er een specifieke nieuwsbrief van of een email, specifiek voor dat. Dus als je altijd op dinsdag verstuurd, doe het dan eens een keer op een donderdag, ik zeg maar wat. Dan hebben zij ook door van: Oké, hè dit is niet een normale dag. Hier is iets mee. En dan vinden ze dat minder erg.

Petra: Zou je wel in jouw dinsdag nieuwsbrief wel iets kunnen zeggen over je proces dat je aan het schrijven bent bijvoorbeeld met een nieuw boek. Dat zou dan bijvoorbeeld wel kunnen.

Maria: Uiteraard.

Petra: Maar niet de letterlijke link: koop hier mijn boek. Dat zou je dus op een ander moment doen.

Maria: Dat zou ik op een ander moment doen. Je kunt er wel naar naartoe bouwen met een soort van launch mailing, of zoiets. Dat je twee of drie emails achter elkaar doet, of vaker, maar doe dat niet op de dag dat lezers je gewone reguliere nieuwsbrief verwachten. Want dan ga je dat door elkaar halen. Dan hebben ze zoiets van: Nou ja, dit wil ik niet. Oké, uitschrijven. En dat wil je dus niet.

Uitschrijvingen zijn niet erg trouwens, die komen… Je hebt altijd uitschrijvingen. Als je een nieuwsbrief verstuurt krijg je altijd iemand die zich uitschrijft. Dat moet je niet zien als een failure, als iets wat fout is gegaan. Dat moet je gewoon zien van: Oké, ik ben jou liever kwijt dan rijk. Want als jij niet geïnteresseerd bent dan ga jij mijn nieuwsbrieven niet meer openen en je gaat nergens op klikken. Dan haal je alleen maar mijn statistieken negatief naar beneden. En als je statistieken negatief naar beneden gaan, gaat Google jou zien als spam.

Dus die mensen wil je… Je bent ze liever kwijt dan rijk. Dat is heel lastig, want ik heb altijd nog als ik een nieuwsbrief verstuur en ik krijg weer uitschrijvingen, dan denk ik van: Grrr… Waarom schrijven ze zich uit? Maar dan denk ik van: Nee, die mensen zijn dus blijkbaar niet mijn doelgroep. Klaar. Dus dat kun je in de gaten houden. Als je zorgt dat je die twee dingen uit elkaar houdt. is het geen probleem.

Petra: Hartstikke goed. Dan nog een vraag:

Hoe vaak verstuur jij je nieuwsbrief?

Maria: Dat het hangt ervan af. Regelmatig, zou ik zeggen. Wat is regelmatig? Elke dag is regelmatig. Doe dat niet. Ik zou zelf zeggen voor fictie… Wat ik doe, is doe 1x in de maand. Voor mijn non-fictie ook 1x in de maand. Maar als jij denkt van: Ik heb zoveel onderwerpen, ik heb zoveel leuke dingen. Mijn doelgroep, mijn lezers reageren zo goed op mijn emails, probeer het eens uit om het 1x in de veertien dagen te doen. Kijk wat werkt. En als mensen zeggen van: Ik krijg veel te veel mail, dat je dat een keer hoort. Oké, dan ga je terug naar 1x in de maand. Er zijn er zullen altijd mensen zijn die zeggen van: Ik krijg te veel mail. Trek je daar dus niet te veel van aan. Doe het niet minder vaak. Ga niet zeggen 1x in de zes maand. Dat is te weinig, want mensen moeten wel weten dat je bestaat.

Petra: Ja en dan is 1x per maand is dan eigenlijk best wel een goede richtlijn.

Maria: 1x per maand is een goede richtlijn.

Petra: Nou bedenk ik me net, wij hebben vrij recentelijk een aflevering opgenomen waarin we ook over nieuwsbrieven hadden, waarin ook de vraag werd gesteld aan ons van: Hoe krijg je mensen op de nieuwsbrief? Dat is eigenlijk, haakt het op deze aflevering, maar daarvoor zullen we dan even een link plaatsen in onze shownotes, want daar hebben we heel uitgebreid op gereageerd.

Maria: Precies. En ik denk dat het goed is dat we ook, de daadwerkelijke technische dingen over een mailinglist – Hoe krijg je een mailinglist? Wat doe je? Wat is daar belangrijk voor? – dat we daar een keer een aparte aflevering over maken, sowieso.

Maar we hebben het er al een keer over gehad, inderdaad. Dat was de Q&A aflevering van vragen van luisteraars nummer twee.

Petra: We zullen de link…

Maria: Volgens mij was dat aflevering nummer 26? Volgens mij aflevering nummer 26.

Petra: Ik weet even het niet, maar laten we die gewoon even linken in de shownotes, dan kunnen mensen daar gewoon heel makkelijk even op gaan klikken.

Maria: Precies. We gaan het sowieso nog een keer hebben over mailinglijst. Hoe je dat dan doet, want dat is ook wel belangrijk.

Petra: Wat dat betreft kunnen we niet alle informatie in een podcastaflevering gooien.

Maria: Dat is veel te veel.

Er zijn nog een paar dagen die je kan proberen. Er zijn dagen en tijden goed zijn voor het versturen. In het weekend moet je geen nieuwsbrief gaan versturen. Wat ik zelf heb gemerkt, op maandag en vrijdag zijn ook geen goeie dagen. Op maandag dan is men zo van: Bleh… het is maandag. En vrijdag is men al bezig met het over nadenken over het weekend, dus dan gaat men de emails niet openen. Dus dinsdag tot en met donderdag is het beste om nieuwsbrieven te versturen. Tenminste dat is mijn ervaring, laat ik het zo stellen. En ik stuur ze altijd rond kwart voor 12, dus net voor de lunch, zal ik maar zeggen. Want heel veel mensen gaan in de lunchtijd gaan ze even op hun telefoon en dan zien ze een nieuwe email, klikken ze hem open. Dat is een goede periode.

Petra: Het is ook een soort tijdverdrijf op zo’n moment.

Maria: Dat is het. Maar probeer ook dat uit. Kijk gewoon wat werkt.

Petra: Want uiteindelijk kan het voor jouw doelgroep inderdaad deze tijden zijn, maar voor… Ik kan me zo voorstellen dat een horrorschrijver misschien juist meer richting de avond gaat, dat mensen willen griezelen in het donker. Dus dat is ook weer een kwestie van uitproberen.

Als we dit allemaal eens gaan samenvatten. Heb jij een conclusie voor ons?

Maria: Ja. Weet in elk geval dat het schrijven van een nieuwsbrief, dat is niet verplicht. Het is wel heel erg aan te raden, want men is fan van je en men wil van je horen. Als je denkt van: Nou, ik weet nog niet of ik een nieuwsbrief ga versturen, begin in elk geval wel met het verzamelen van emailadressen. Want op het moment dat je zegt van: Ik wil een nieuwsbrief gaan versturen. Als je dan nog emailadressen moet gaan verzamelen, dan ben je drie maanden verder voordat je daar genoeg hebt. Voordat het een beetje gaat lopen.

Dus begin alvast met email adressen verzamelen, via een mailinglist. Zodat je, als je een nieuwsbrief wilt versturen dat het ook gewoon klaar staat, dat het gewoon kan.

En heb niet te hoge verwachtingen van alles, want dingen… Je zult misschien teleurgesteld zoals ik was met mijn nieuwsbrief over het moordhuis. Soms lopen dingen niet zoals gaat. En dat geeft ook niks, daar kun je dan van leren en je kunt andere dingen gaan proberen.

Petra: Het is heel vaak. Het is ook heel menselijk als jij heel veel tijd stopt in iets, dan gaan je verwachtingen automatisch omhoog. Dat kan haast niet anders, dat is heel menselijk. Alleen je wil het zien als een testfase. Je wil kijken van: Gaat dit onderwerp aanspreken? En dus probeer die verwachtingen daarin te temperen. Dat je niet verwacht dat ze dus 100% geopend worden, 100% op een link… Wat zijn een beetje de normale cijfers?

Maria: Normale open rate, als je een goede open rate is 25 procent.

Petra: Ah… kun je nagaan. Een op de vier. Dan doe je het dus goed.

Maria: Dan doe je het goed. Dat klinkt heel weinig, maar dan doe je het goed.

Petra: Oké, verwachtingen bijtemperen en verder nog iets?

Maria: Ik weet er zijn heel veel schrijvers die wel degelijk succes hebben met het… een goede schrijfcarrière, al dan niet fulltime, hebben opgebouwd door een nieuwsbrief te hebben, met hun fans en de relatie met hun fans. Dus het kan! Hou het in de gaten, het kan. Er zijn mensen die in ons voor zijn gegaan en die het echt is gelukt. Dus waarom zou jij dat dan niet kunnen?
Ga gewoon veel uitproberen en probeer te ontdekken wat werkt voor jou fans.

Petra: En ook hierin, met heel veel verschillende onderwerpen kun je dit aanhouden, is, ga het wiel niet opnieuw uitvinden. Ga gewoon zelf ook lid worden van nieuwsbrieven van andere schrijvers. En put inspiratie uit hun nieuwsbrieven. Waar hebben zij het over? Wat vind ik zelf interessant als lezer van die nieuwsbrief en kan ik dat ook inzetten voor mijn eigen nieuwsbrief?

Maria: Precies. Ga gewoon kijken… afkijken is het verkeerde woord… Inspiratie. Haal inspiratie uit andere nieuwsbrieven die in jouw genre zijn en ga die gewoon lezen. Word gewoon lid van, misschien ben je dat al wel, maar kijk daar gewoon naar. Dit vind ik leuk wat deze persoon… Dit is leuk wat deze persoon heeft gemaakt. Dit vind ik helemaal niks. Nou, dan weet je dat ook.

Petra: Ja, nou mooie afsluiting dacht ik zo.

Maria: Prima.

Petra: Dank je voor het gesprek.

Maria: Graag gedaan.

About Maria Staal 245 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en cursussen, en heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houd van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.