
Afgelopen juni was ik samen met ruim 100 andere selfpubbers op het 20BookHolland self-publishing event in Rotterdam. Het was voor het eerst in Nederland en België dat er zoveel selfpubbers bij elkaar waren. Superleuk en leerzaam. Vooral omdat ik daar doorkreeg hoeveel de Nederlandstalige selfpubber nog gefocust is op de traditionele manier van uitgeven.
Nu is er niks mis met de traditionele manier van uitgeven. Uitgevers doen dat al jaren en zijn er succesvol mee. Het is echter iets dat voor selfpubbers veel minder werkt, domweg omdat wij veelal het netwerk en het geld niet hebben om het tot een succes te maken.
Gelukkig hebben selfpubbers wereldwijd allang bewezen dat er een andere manier van uitgeven is die voor ons veel succesvoller is. Namelijk het uitgeven met de focus op de backlist. Maar waarom werkt het backlist uitgeven voor ons beter?
Het verschil tussen traditioneel en backlist uitgeven
Een traditionele uitgever werkt voornamelijk met hun ‘frontlist’. De frontlist zijn de nieuwste uitgegeven boeken. Deze worden veelal specifiek gepromoot richting de boekhandels en de lezers via grote reclamecampagnes. De traditionele uitgever geeft al zijn geld en energie uit aan het adverteren van de frontlist. Ik noem dit ook wel het traditionele uitgeven.
De ‘backlist’ is alles wat al eerder gepubliceerd was door een schrijver, behalve het nieuwste boek. Als een schrijver bekent is dan kan het zijn dat hun backlist boeken via een traditionele uitgever nog te koop zijn, maar over het algemeen gebeurt er niks meer mee. En dat is jammer, want in tegenstelling tot wat traditionele uitgevers denken is er wel degelijk geld te verdienen met de backlist.
Selfpubbers volgen het traditionele uitgeefmodel
Zoals ik al zei volgen veel selfpubbers in Nederland en België het traditionele frontlist uitgeefmodel. Ik noem dit ook wel het ‘bestseller model’.
Net als de traditionele uitgever focussen ze al hun hoop, geld en energie op hun nieuwste boek en ‘vergeten’ vaak hun eerder uitgegeven boeken. Of laten we het zo zeggen, ze maken voor de marketing en promotie van hun nieuwste boek niet of nauwelijks gebruikt van hun al eerder gepubliceerde boeken.
Ook focussen ze zich vaak op promotietechnieken die prima zijn voor traditionele uitgeverijen, maar voor selfpubbers niet werken, juist omdat wij het netwerk en het geld niet hebben om de promotie op die manier aan te pakken.
Ik bedoel hiermee niet te zeggen dat selfpubber dom zijn, of ouderwets. Verre van dat. Ik denk eerder dat selfpubbers de traditionele uitgeefmethoden volgen, omdat deze manier vaak wordt aangehaald als de juiste methode op websites, blogs, podcast en dergelijke. Er is namelijk maar weinig Nederlandstalige informatie te vinden over de backlist manier van uitgeven.
Als je hier meer over wilt weten dan kan ik je heel erg de podcastaflevering aanraden die Petra en ik hierover hebben gemaakt voor onze Schrijven & Uitgeven Podcast: #33 – De vernieuwende uitgeefstrategie die werkt! Deze is zowel te beluisteren als te lezen.
Je weet nooit wanneer een lezer je boeken ontdekt
Het traditionele bestsellermodel van uitgeven gaat ervan uit dat lezers dagelijks smachtend zitten te wachten op de nieuwste boeken (net als films, tv-series, muziek en dergelijke).
Maar heel veel lezers ontdekken je boek vaak per ongeluk, soms pas jaren nadat je het hebt uitgegeven. Bijvoorbeeld in hun lokale bibliotheek, of omdat ze een exemplaar tegenkomen in een tweedehandsboekwinkel. Op dat moment is je boek ‘nieuw-voor-hen’ en kan het maar zo zijn dat ze meer boeken van je gaan opsporen en lezen.
Tuurlijk gebeurt het ook dat je als lezer zit te wachten op een nieuw uitgegeven boek. Ik heb jaren met smart zitten wachten op ieder nieuw Harry Potter boek, tot de serie compleet was. Maar over het algemeen gaat het dan over bekende schrijvers. Bovendien zullen er nu in de wereld nog steeds lezers zijn die de Harry Potter serie voor het eerst ontdekken en gaan lezen.
Helaas zal iets als J.K. Rowling overkomen is, niet snel gebeuren met ons selfpubbers in de Lage Landen. Uiteraard mag je die droom hebben, maar realistisch gezien is die kans klein.
Daarom is het voor ons goed onze creativiteit, energie en geld te richten op onze backlist en op een meer digitale manier van marketing en promotie. (Serieus, ga de podcastaflevering luisteren. Daarin leggen we het allemaal haarfijn uit.)
Je backlist kan je helpen bij je marketing en promotie
Traditionele uitgevers maken dus niet of nauwelijks gebruik van de backlist van hun schrijvers. Om voor mij totaal onduidelijke redenen denken ze dat daar niets meer mee te verdienen valt. Dit is mij letterlijk een keer vertelt door iemand met 20 jaar ervaring in de Nederlandse traditionele uitgeefwereld. Hij zei: ‘Er zit geen geld in de backlist’. 🤨
De Engelstalige selfpubbers bewijzen echter al sinds 2009 dat er wel degelijk (heel veel) geld zit in de backlist. Maar dat vergt een omdenken en veranderingen zijn eng.
Gelukkig zijn in mijn ervaring selfpubbers wel in voor veranderingen en kunnen ze dus zelf zorgen dat hun boeken succesvol worden. En dat doen ze door met veel aandacht gebruik te maken van hun backlist. Zelfs als je nog maar één boek hebt uitgegeven en dus nog geen backlist hebt, kun je al gebruik maken van de backlist uitgeefmethode.
Maar hoe doe je dat dan? Via een magisch iets genaamd ‘read through’.
Read through, oftewel doorlezen, is het geheim van de backlist uitgeefmethode
Iedere lezer weet dat als je eenmaal met een serie begint, dat je dan door wilt lezen tot je serie uit hebt. Je begint bij boek 1 en leest helemaal tot boek 9. Dit fenomeen heet in het Engels ‘read through’. (Via de read through kun je zelfs de ‘life-time value’ van een boek uitrekenen: de hoeveelheid geld die je over kunt houden van de verkoop van boek 1 als de lezer doorleest naar vervolgboeken. Maar dat is een onderwerp voor een andere blogpost.)
Of je nu een bekende schrijver bent of niet, op het moment dat de lezer je boek leuk vindt, zullen ze op zoek gaan naar meer van je boeken. Als deze dan niet meer te koop zijn (omdat de frontlist gefocuste traditionele uitgever er niets mee doet), dan loop je niet alleen verkopen mis, maar ook nieuwe fans. Fans die je boek misschien pas jaren na publicatie ontdekken en graag willen doorlezen.
Read through wordt tegenwoordig steeds normaler. Niet alleen met boeken, maar bijvoorbeeld ook met tv-series. Je neemt een abonnement op Netflix en kunt een serie in één weekend lekker ‘bingen’. Helemaal in 1x zien, zonder telkens een week te moeten wachten op de volgende aflevering.
Als selfpubber kun je zorgen dat niet alleen je backlist volledig beschikbaar is, maar ook in zoveel mogelijk soorten (papier, ebook, audio), die te koop staan op zoveel mogelijk verschillende plekken. Als dan een nieuw boek in bijvoorbeeld een serie uitkomt, kun je een eerder deel goedkoper maken en specifiek daar reclame voor gaan maken. Dit trekt nieuwe lezers die je serie voor het eerst ontdekken en vervolgens door gaan lezen naar het nieuwste boek.
Marketing met de backlist methode werkt vooral voor ebooks
Nu hebben wij in Nederland en België last van vaste boekenprijzen. In Nederland gelukkig alleen voor Nederlandstalige papieren boeken, maar in België ook voor ebooks.
Daardoor wordt het spelen met de prijs iets lastiger, maar dat wil niet zeggen dat daarom de backlistmethode niet werkt.
Voor papieren boeken is het sowieso, ongeacht de vaste boekenprijzen, niet goed haalbaar om de prijzen telkens te verhogen of verlagen.
Het is daarom goed om voor de marketing en promotie via de backlist te focussen op ebooks. De verkoop van de papieren boeken zal daar dan als vanzelf uit voortrollen. (Voor wie dat niet gelooft: nogmaals, ga de podcastaflevering luisteren!)
Het uitgeven van ebooks is een belangrijk onderdeel van de backlist uitgeefmethode die zo goed werkt voor ons selfpubbers. Ik weet dat dit zal afhangen van of je fictie of non-fictie schrijft, of het genre waarin je schrijft. Maar over het algemeen is het voor selfpubbers goed om ebooks uit te geven, zowel als papieren boeken, en wel op hetzelfde moment. (Dus niet zoals de traditioneel uitgevers doen, het ebook pas maanden later publiceren).
Verder gaat de backlistmethode uit van het hebben van een eigen platform, via welke je lezers altijd weer kunt bereiken. Dit houdt in een website met een mailinglist (nieuwsbrief) en tenminste een soort social media. Persberichten, flyers en folders werken voor ons niet goed. De promotie die je daarmee kan doen is niet gericht genoeg.
De backlistmethode van marketing en promotie draait om het heel gericht vinden van de doelgroep van je boeken.
Hoe nu verder?
Er is nog veel meer te vertellen over de backlistmethode van uitgeven en hoe je het kunt inzetten voor de marketing en promotie van je boek. Maar er staat al heel veel informatie in deze blogpost. Onder ‘verder lezen’ vind je vervolgblogposts en podcastafleveringen via welke je meer kunt leren.
Voor wie er nog verder in wil duiken is er in de Engelstalige uitgeefwereld een gigantische bult informatie te vinden over de backlistmethode.
Ik kan je hier specifiek de gratis online cursus aanraden van David Gaughran, Starting From Zero. In deze cursus legt hij stap-voor-stap uit hoe de backlistmethode werkt. Deze cursus is niet alleen voor beginners. Ook gevorderde selfpubbers met tig gepubliceerde boeken kunnen veel hebben aan de informatie die David gratis weggeeft.
De komende tijd zal ik proberen regelmatig blogposts te maken over deze voor ons veelal nieuwe manier van uitgeven. De Engelstalige selfpubbers hebben bewezen dat het werkt en het gaat hier ook werken! Daarmee nemen wij als schrijvers zelf het heft in handen dat we succesvol kunnen worden met onze boeken. Of we er nu van willen gaan leven, of een zakcentje willen verdienen.
Overstappen op een nieuwe manier van uitgeven is best eng. Vooral als er nog niet zoveel informatie over te vinden is in het Nederlands. Toch kan ik je aanraden er eens serieus in te duiken. Als je wilt dat je boeken zichtbaarder worden en meer verkopen, dan is de backlistmethode de enige manier vooruit. Hoe anders en eng dat ook mag lijken. Keep an open mind en er gaat een wereld voor je open!
***
Verder lezen:
- Wat werkt beter voor selfpubbers? Het uitgeven zoals traditionele uitgevers dat doen, of de ‘out of the box’ uitgeefmethode van de Engelstalige indies? Lees of luister voor meer informatie naar deze podcastaflevering: #33 – De vernieuwende uitgeefstrategie die werkt!
- Wat is een mailinglist en hoe zorg je dat mensen zich aanmelden? Met een reader magnet kun je lezers overhalen lid te worden en je schrijfsels uit te proberen. Meer informatie via: Mailinglist en nieuwsbrief. Hoe doe ik dat?
- De goeroes hebben gelijk! Het hebben van een platform is belangrijk voor je marketingstrategie. Maar wat is dat eigenlijk en wat kun je er als schrijver mee? Lees meer via: Help! Ik moet een platform, maar wat is dat?
Be the first to comment