
De cover van je boek is een van de belangrijkste marketingtools die je hebt. Als de cover van je boek de lezer niet aanspreekt, dan loop je gegarandeerd verkopen mis. Maar hoe kun je zorgen dat de cover van je nieuw uit te komen boek je lezers enthousiast gaat maken?
Tegenwoordig moet alles snel. We kunnen steeds minder lang de aandacht vasthouden en dat geldt vooral ook op het internet. We scrollen maar door op Facebook en Instagram zonder vaak te registreren wat er voorbijkomt.
Dat is een groot probleem voor ons schrijvers. Want hoe kunnen we zorgen dat lezers die op zoek zijn naar een nieuw boek, dusdanig de aandacht weten vast te houden dat ze doorklikken naar de verkooppagina voor het lezen van de flaptekst en uiteindelijk het kopen van ons boek.
Zorg dat je cover er juist niet uitspringt!
Je zou zeggen dat je daarvoor een cover nodig hebt die eruit springt. En dat klopt ook. Maar niet op de manier die je misschien denkt. Want als je cover niet lijkt op die andere covers in het genre, dan valt het juist niet op! Echt waar!
Voorbeeldje. Stel dat je een Feelgood roman hebt geschreven en alle covers in dat genre hebben twee verliefde mensen op de voorkant. Als jij dan, om eruit te springen, een auto op de cover zet, dan denkt de Feelgood lezer dat je boek niet thuishoort in het genre en scrollen ze er zo voorbij.
Dit is een wat extreem voorbeeld, maar zo werkt het wel. Door de verkorte aandacht spanne die we tegenwoordig hebben, krijgt je cover op Bol.com of Amazon nog maar 1 seconde de tijd om de lezer nieuwsgierig te maken.
Eén seconde.
Dus je moet zorgen dat je cover zó goed is dat het perfect aangeeft in welk genre je boek valt en wat de sfeer van het boek is. Bovendien moet dit alles zichtbaar zijn op het kleine postzegelformaat dat ze in webshops gebruiken. Want of je het nu leuk vindt of niet, veel lezers kopen boeken via het internet.
Over de noodzaak van het hebben van een goede cover heb ik het samen met mijn co-host Petra al eens uitgebreid gehad in een podcastaflevering van onze Schrijven & Uitgeven Podcast. Je kunt het luisteren (lezen kan ook) via deze link. #25 – 10 tips voor het maken van een perfecte cover.
Zorg dat je weet hoe de covers er in jouw genre uitzien
Lezers zoeken een nieuw boek niet alleen per genre, maar ook subgenre en zelfs subsubgenre. Hoe gedetailleerder je het genre van je boek kunt uitsplitsen, hoe beter het is voor de zichtbaarheid van je boek.
Het mooie is dat wij schrijvers goed gebruik kunnen maken van die splitsing in genres en subgenres. We kunnen daarmee uitstekend research doen naar hoe onze perfecte cover eruit moet komen te zien, zodat het succesvol wordt.
Nu weet ik dat in Nederland en België er veel minder aandacht is voor de uitsplitsing van genres. Daardoor zijn er bijvoorbeeld op Bol.com veel minder genre en subgenres te vinden dan op Amazon. Dat neemt echter niet weg dat de lezer op Bol.com toch op zoek gaat naar het boek dat ze leuk vinden en enthousiast wordt van een cover die zo dicht mogelijk komt bij het soort verhalen waarvan zij houden.
Om te ontdekken hoe onze perfecte cover eruit moet zien is het dus van belang dat we op zoek gaan naar voorbeelden. En wel heel specifiek naar voorbeelden van boeken die goed verkopen. Want je mag ervan uitgaan dat als een boek goed verkoopt, dat het dan ook een aantrekkelijke cover heeft.
We gaan dus research doen in de bestsellerlijsten van webwinkels. Niet die van Bol.com, want daar is de genre uitsplitsing niet groot genoeg, maar op Amazon.com. De Amerikaanse Amazon dus, want de genres op Amazon NL zijn ook nog niet gedetailleerd genoeg.
Ik laat je hieronder aan de hand van een reeks screencaps stap-voor-stap zien hoe je op zoek kunt gaan naar voorbeeldcovers in jouw genre.
Het vinden van de bestsellerlijsten op Amazon.com
Let op! Ik gebruik veelal het woord ‘genre’, maar op Amazon gebruiken ze het woord ‘categorie’. Dit betekent hetzelfde, dus laat je daardoor niet van de wijs brengen. 😉
- Ga naar: www.amazon.com.
- Vul in de search bar ‘Books’ in (rode pijl) en klik enter.
- Aan de linkerkant verschijnt een kolom met links naar de verschillende genres (rode pijl).
- Scrol naar beneden tot je bij Books komt. Onder Books staat een lijst met genres.
- Zoek in de lijst naar het hoofdgenre van je boek, bijvoorbeeld ‘Mystery, Thriller & Supspence’, of ‘Romance’.
- Klik hierop
- Ik heb Romance aangeklikt en in de kolom verschijnt dan een nieuwe lijst met alle subgenres die hieronder vallen. Trek je eerst nog niets aan van wat er aan de rechterkant komt te staan. Dat komt later.
- Klik op ‘Historical’ om eens te kijken wat er onder dat subgenre valt.
- Het Historical subgenre is nog weer onderverdeeld in verschillende subsubgenres.
- Klik op ‘Viking’ om in de bestsellerlijst van dat subsubgenre te komen.
- Je zit nu in het subsubgenre Viking. In de linkerkolom kun je blijven zien waar je bent.
- De bestsellerlijsten staan soms bovenaan, maar soms moet je wat naar beneden scrollen, zoals in dit geval.
- Dus scroll naar beneden als dat nodig is tot je bij de bestsellerlijst komt.
- Klik ‘See more’.
- Je zit nu in de bestsellerlijst van alle boeken in dit subsubgenre, van meest verkocht tot minst verkocht.
- Door de scrollen door de eerste pagina’s van de bestsellerlijst krijg je een idee hoe de covers eruitzien die op dit moment goed verkopen. Daaruit kun je dan een idee krijgen over hoe jouw cover er het beste uit kan zien.
- Ga kijken of je een lijn kan ontdekken in de bestverkochte covers. Wat voor illustraties hebben ze? Stralen ze een bepaalde sfeer uit? Maken ze je nieuwsgierig? Wat voor titels zijn er gebruikt? Zijn er bepaalde lettertypes? Hoe is de auteursnaam aangegeven?
- De bestsellerlijsten worden elk uur aangepast, dus het kan zijn dat er morgen andere boeken bovenaan staan als vandaag.
- Links kun je weer ‘Books’ of ‘Romance’ aanklikken om in andere genres en subgenres te komen (groene pijl).
Denk er wel om dat als je vanuit de bestsellerlijst pagina in de linker kolom een ander genre aanklikt, je dan meteen in de bestsellerlijst van dat genre komt. Zorg er daarna altijd voor dat je weer doorklikt naar een sub- of subsubgenre, zodat je altijd research doet naar een zo gedetailleerd mogelijke genre. Alleen dan krijg je de juiste indruk van de bestverkopende covers in jouw genre!
Soms moet je even zoeken om de juiste bestsellerlijst te vinden
Het is niet altijd even makkelijk om het juiste subsubgenre te vinden. Als je bijvoorbeeld Fantasy schrijft over weerwolven. Dan zou je verwachten dat dit subgenre te vinden is onder Fantasy. Maar op Amazon.com is het te vinden via Books > Romance > Werewolves & Shifters.
Schrijf je echter over Vampieren dan heb je de keuze uit een aantal soorten subsubgenres.
- Ten eerste Books > Romance > Vampires.
- Ten tweede Books > Literature & Fiction > Genre Fiction > Horror > Vampires.
Nog een extra tip! Het subgenre ‘Genre Fiction’ (onder Literature & Fiction, dus) is sowieso een goede plek om te zoeken naar de meest uiteenlopende genre fictie subgenres. Daar staan subgenres onder die niet per se in de grotere genres vallen en dus soms haast niet vindbaar zijn.
Hoe weet ik wat mijn genre en subgenre is?
Ik kan me voorstellen dat het je wat duizelt na het bovenstaande. Vooral als je misschien nog helemaal niet weet in wat voor genre (en subgenre) je schrijft. Hoe kun je dan weten of je in de juiste bestsellerlijsten zit te kijken naar geschikte voorbeeldcovers?
In veel gevallen zul je boeken lezen in de genres en subgenres die je zelf leuk vindt. Als je een specifieke schrijver of een titel van een boek hebt, kun je deze opzoeken op Amazon.com.
- Zorg dat je op de boekpagina terechtkomt (de pagina vanaf waar je het boek kunt kopen).
- Scrol naar beneden tot je bij ‘Product Details’ uitkomt. Daar vind je onder ‘Best Seller Rank’ een lijst met subgenre waar het boek onder valt.
- Klik de subgenre aan om in de bestsellerlijst van dat subgenre te komen en kijk dan of jouw boek inderdaad onder dit genre valt.
Deze research kost tijd, maar is zeker de moeite waard!
Je zou je kunnen afvragen of het nu zo belangrijk is om de research op deze manier te doen. Het kost veel tijd, maar levert het ook daadwerkelijk wat op? Ja dus!
Je leert welke genres, subgenres en subsubgenres er allemaal zijn en waar je boek onder zou kunnen vallen. Dit is belangrijk voor de zichtbaarheid van je boek.
Je leert ook wat voor soort covers veel verkopen en hoe je je eigen cover daaropaan kunt passen.
Bovendien kun je door research doen in de bestsellerlijsten nog op andere dingen letten. Wat voor titels zijn er bijvoorbeeld gebruikelijk in jouw genre? Het is namelijk niet alleen de cover die de lezer nieuwsgierig maakt, maar ook de titel.
Door deze manier van research kun je ook kijken naar de flapteksten van de bestsellers in jouw genre. Hoe zitten deze in elkaar? Wat kun je ervan leren voor je eigen flaptekst?
De research is dus niet alleen goed voor covers, maar voor nog veel meer dingen. 😉
Het hebben van een perfecte cover is erg belangrijk voor de zichtbaarheid en verkoop van je boek. Door de tijd te nemen voor gedegen research krijgt je boek de beste kans die het verdient!
Verder lezen:
- Hoe krijg ik een boekcover die verkoopt? Hierbij 10 tips waarmee je een perfecte cover krijgt. Maar wat heeft een postzegel ermee te maken? Luister (of lees) naar deze podcastaflevering van de Schrijven & Uitgeven Podcast: #25 – 10 tips voor het maken van een perfecte cover
- Het genre waarin we schrijven nemen we meestal voor lief. Maar wist je dat het een belangrijk onderdeel is van je marketing- en promotiecampagne? Lees meer via: Met je genre meer boeken verkopen, kan dat? Jazeker!
Be the first to comment