#41 – The Indie Awards, met Sanne Hillemans

Zelf uitgegeven boeken mogen lang niet altijd meedingen in literaire prijzen. Gelukkig zijn de The Indie Awards in het leven geroepen om deze boeken in het zonnetje te zetten. Sanne Hillemans vertelt ons meer over The Indie Awards en waarom ze zo belangrijk zijn voor zelf uitgevende schrijvers in Nederland en België.

Luister hierboven of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van het interview.

Hoogtepunten

  • Wat zijn The Indie Awards ?
  • Hoe werken The Indie Awards?
  • Hoeveel indies doen er per jaar mee?
  • Start van een database voor selfpubdienstverleners
  • Samenwerking met 20BooksHolland

Links:

***

Volledig uitgetypte versie van het interview

Maria: Sanne Hillemans is schrijfster, boekvertaler, redacteur en schrijfcoach. Ze geeft haar eigen boeken uit, maar is ook een samenwerking aangegaan met een traditionele uitgever. Ze is één van de oprichters van The Indie Awards en is actief op Instagram en Youtube met grappige en informatieve video’s. Welkom Sanne.

Sanne: Dankjewel.

Maria: Leuk dat je er bent.

Sanne: Leuk dat je me uitnodigde.

Maria: Petra kon er vandaag helaas niet bij zijn, dus ik ben even alleen. Maar we gaan er sowieso een leuke aflevering van maken.

Sanne: Ja.

Maria: Kun je in het kort vertellen wie je bent en hoe je bent begonnen met schrijven?

Sanne: Oeh ja, dus je hebt het eigenlijk al vrij goed samengevat in je intro. Dat is zo’n beetje wie ik op dit moment ben en wat ik doe. En hoe ik begonnen ben met schrijven. Ja, dat is echt al van kinds af aan begonnen met barbies vroeger. Ik heb op de theaterschool gezeten en was altijd wel bezig met verhalen. En het schrijven zelf was echt vroeger gewoon op een zolderkamertje in het geheim een soort van… Toen ik ging studeren ging dat eigenlijk door en op een gegeven moment kwam er pas een punt waarop ik dacht: Oké, nu doe ik zo veel eigenlijk dat ik wel iets zou willen uitbrengen naar buiten. En dat begon toen ooit met een gratis verhaal online om gewoon even bekend te maken dat ik eigenlijk altijd stiekem schrijf.

Maria: Ja precies. Zo werkt het meestal dat je gewoon vroeg begint en dan op een gegeven moment breng je wat dingen naar buiten toe.

Sanne: Inderdaad en toen daarna is het balletje gaan rollen. Ging ik superveel onderzoek doen naar zelf uitgeven, dat soort dingen. En toen heb ik een paar boeken zelf uitgegeven om mee te beginnen.

Maria: Ja, leuk. Ik interview je om een speciale reden en dat is namelijk The Indie Awards. Want op 15 april 2023 dan zijn er weer de uitreikingen van The Indie Awards. Deze keer is het tijdens de 20BooksHollands Event. Hartstikke leuk dat dat daar kon.

Sanne: Ja, vond ik ook heel leuk.

Maria: Ja, dat is echt heel leuk. Ik weet niet of alle luisteraars bekend zijn met The Indie Awards.

Kun jij een beetje uitleggen wat The Indie Awards zijn?

Sanne: Ja, absoluut. The Indie Awards zijn eigenlijk een prijsuitreiking voor auteurs die een boek in eigen beheer uitgeven. Dus die niet gelinieerd zijn aan een traditionele uitgeverij en die eigenlijk nog alle rechten van het boek in eigen hand hebben. Ik ben dat in 2017 begonnen samen met Simone Lucchesi, die deed dat samen met mij. Na een paar jaar is zij er uiteindelijk uitgestapt en nu doe ik het alleen nog. En we zijn het eigenlijk begonnen, omdat we zoiets hadden van: Die auteurs die het allemaal zelf moeten doen, die werken zo hard en je zou zelfs wel kunnen zeggen, zo veel harder dan auteurs die een heel team van een uitgeverij achter zich hebben staan. Maar er waren eigenlijk niet heel veel dingen om die auteurs te belonen of daar erkenning aan te geven. Dus vonden wij dat dat er moest komen en hebben we The Indie Awards opgericht.

Maria: Super. Ik kan me nog herinneren dat het begon inderdaad en het is leuk, omdat er dan zo’n initiatief komt voor selfpubbers eigenlijk hé, want volgens mij was dat er verder nog niet echt toen in die tijd.

Sanne: Nee, er was nog heel weinig eigenlijk en dat is ook inderdaad ook echt de reden dat we vonden dat het moest komen, omdat we allebei er zelf zo gepassioneerd mee bezig waren en daardoor steeds weer mensen ontmoeten die dat ook deden. En dat we dachten: Waarom kijkt niemand naar deze mensen? Er gebeuren hier zoveel mooie dingen.

Maria: Precies. En het kan misschien ook wel helpen om het stigma wat selfpubben toch heeft – dat alle zelf uitgegeven boeken slecht zijn – om dat wat op te heffen.

Sanne: Ja, zeker. Dat was ook wel één van de dingen die we in begin al een beetje er in meenamen is dat we ook wel wilden dat het een soort van keurmerk was en dan niet een officieel keurmerk, maar toch van: Kijk, dit zijn de boeken die de lezers echt goed vinden, dit heeft de jury beoordeeld dat echt goed was. Dus dat het je ook wel echt iets zegt als je dan de winnaar bent van zo’n Indie Award.

Maria: Precies, want dat is denk ik wel belangrijk dat je… Want je hebt natuurlijk ook publieksdingen, dat is natuurlijk ook leuk, maar dat je echt een jury hebt dat is natuurlijk… Nou ja, dat zijn mensen die kijken, die mensen die hebben er verstand van die kijken er echt naar.

Sanne: Inderdaad, dat is heel leuk dat we die twee – eigenlijk dat we die beide dingen – vind ik heel fijn dat dat er allebei in zit. Omdat de jury, dat is inderdaad meer een deskundigheidsblik. Maar het is ook heel belangrijk wat de lezers vinden, omdat dat gewoon de mensen zijn die uiteindelijk kiezen welke boeken ze willen oppakken. Dus dat zegt ook zeker weer wat. Dus ik denk dat het belangrijk is dat die twee componenten er inderdaad in zitten.

Maria: Inderdaad.

Hoe werken The Indie Awards precies?

Wie kan er allemaal mee doen? En hoe werkt dat? Stel ik ben een selfpubber… Nou ja, ik ben een selfpubber en ik wil meedoen. Hoe werkt dat?

Sanne: Moeilijk me in te beelden, Maria, dat jij…

Maria: Raar he?

Sanne: Oké dus het eigenlijk al vanaf het begin hebben we al een soortgelijk proces. Dus we beginnen eigenlijk altijd in november. Dat is de nominatiemaand. Dus dan kan eigenlijk iedereen die een boek in eigen beheer heeft uitgegeven, het aan ons laten weten. Want ik hou natuurlijk wel wat in de gaten, maar ik weet niet van elk boek dat er uit is gekomen dat jaar. Dus dat moeten wij horen van de auteurs en de lezers zelf. En dat kunnen ze in november doen. Dus dan de hele maand kunnen ze boeken nomineren. Ze mogen zichzelf nomineren of anderen, dat maakt allemaal niet echt uit. En het maakt ook niet uit hoe vaak een boek genomineerd wordt, als het maar op die lijst komt, zodat ik er naar kan gaan kijken of ze op de longlist behoren.

En de volgende stap is dan dus ook om van de boeken die ingestuurd zijn, te kijken welke er allemaal voldoen aan de voorwaarden. Dus, zijn ze inderdaad in dat jaar uitgegeven voor het eerst, is het origineel Nederlandstalig werk en zijn ze inderdaad in eigen beheer uitgegeven. En als dat zo is, dan belanden die boeken op de longlist. En dat is dus eigenlijk de lijst met alle boeken van dat jaar die voldoen aan die voorwaarden. En die boeken worden dan gelezen door de jury en daar kan op gestemd worden door de lezers in februari van dat jaar erna.

En vervolgens komt er een shortlist na die stemronde en nadat de jury, voor een groot gedeelte klaar is met lezen, of eigenlijk helemaal klaar met lezen. En in april is altijd dan de uitreiking. Dus als we de shortlist bekend maken, weet ik eigenlijk al wie er gaat winnen. Maar ja, we houden natuurlijk de spanning er een beetje in, dus dan een maand later wordt dan echt pas bekend gemaakt wie de winnaars zijn.

Maria: Precies, en dan hebben de juryleden onderling, hebben daar contact over, om te zeggen wie er op de shortlist komt te staan en uiteindelijk wie de winnaar is.

Sanne: Ja, dus we hebben inderdaad – volgens mij heb ik nu over twee weken jury overleg, dat is ook altijd ergens halverwege maart – dus de shortlist voor de publieksprijs is ook altijd wat eerder dan die van de juryprijzen, omdat de jury natuurlijk iets langer nodig heeft. Zo bekijken we dan wie er op de shortlist komen en dat is eigenlijk een top drie in elke categorie van alle prijzen.

Maria: En je hebt nogal wat categorieën, best wel veel waar je als selfpubber uit kunt kiezen om voor genomineerd te worden.

Sanne: Ja. En over het algemeen nomineert iedereen zichzelf nog gewoon voor elke categorie waarin het kan. Dus als je een fictieboek hebt geschreven dan kom je in de fictie categorieën. En als je non-fictie hebt geschreven… Want we hebben na één of twee jaar hebben we nog categorieën toegevoegd van non-fictie en kinderboeken. Omdat we merkten dat daar zoveel van binnen kwam, maar de prijs was eerst vooral gericht op fictieboeken. Dus dan wilden we die toch ook een aparte categorie meegeven. En daardoor zijn ook uiteindelijk de inzendingen ook heel erg veel hoger geworden. Dus er zijn nu vrij veel categorieën, dat klopt. Zeven in totaal.

Maria: Dat is juist leuk, denk ik.

Sanne: Ja, vind ik ook.

Maria: Je zegt van: Er zijn, toen je meer categorieën bent gaan toevoegen, zijn er meer mensen bijgekomen, meer nominaties bijgekomen.

Heb je enig idee hoeveel Indies er per jaar meedoen? Of verschilt dat heel erg?

Sanne: Ik heb van tevoren toevallig even naar de cijfers gekeken – heel toevallig – want ik was ook wel even benieuwd. Want in het eerste jaar hadden we een longlist van 26 boeken. Dus dat is helemaal niet heel erg veel.

Maria: Nee.

Sanne: En dat waren dus alleen fictieboeken. En dit jaar bijvoorbeeld hebben we een fictie-longlist van tachtig, dus dat alleen is al heel erg verdubbeld.

Maria: Wauw.

Sanne: Maar als je daar ook nog eens non-fictie en kinderenboeken bij pakt, dan zitten we op 125. Dus dat is echt wel enorm gegroeid.
En ook qua stemmen. Meestal zitten we, hoeveel mensen er stemmen in februari, meestal zitten we tussen de 4000 en 6000 mensen. Dus dat is ook best wel een enorm bereik eigenlijk wat we met al die auteurs bij elkaar hebben.

Maria: Ja, leuk. Dat geeft ook wel aan dat het wel bekender is geworden en op prijs wordt gesteld, denk ik, The Indie Awards, door de schrijvers.

Sanne: Ja, dat was ook echt heel erg leuk toen we ermee begonnen, vond ik. En ik weet dat Simone dat ook vond, want we kregen meteen zoveel positieve feedback erop en zoveel mensen die zo enthousiast erover waren. En elk jaar als dan de winnaars weer bekend zijn en ik zie dan foto’s voorbij komen op social media dat ze een prijs hebben gekregen. Dan zit ik daar echt zo te glunderen achter mijn scherm, dus dat is wel superleuk.

Maria: Ja, dat is leuk inderdaad dat mensen dat allemaal gaan delen. Die zie ik ook regelmatig voorbij komen.

Ik ben helaas zelf… Ik schrijf zelf in het Engels dus ik kom niet per se in aanmerking. Dus dat is jammer, maar dat geeft verder niks. Je moet ergens een grens leggen denk ik, anders wordt het wel heel ingewikkeld.

Sanne: Ja, en ik denk ook dat er in het Engelstalig gebied zijn er ook veel meer initiatieven dan voor Indies, dus daar zullen vast ook wel iets van prijzen zijn waar Engelstalige boeken dan aan mee kunnen doen.

Maria: Ja, die zijn er zeker. Die zijn er, absoluut.

The Indie Awards die worden sinds vorig jaar gesponsord door Kobo Writing Life. Dat is natuurlijk superleuk. En ook dit jaar konden er partners mee gaan doen. En is er een specifieke reden dat jullie dat zijn gaan doen?

Sanne: Het is eigenlijk tweeledig – of in ieder geval de partners zijn tweeledig – maar toen we begonnen met sponsoring, dat kwam eigenlijk voort uit het feit dat er toch kosten mee gepaard gaan en ik wilde niet… Kijk, je hebt heel veel prijsuitreikingen waarbij auteurs moeten betalen om überhaupt mee te mogen doen. Dus dat je dan een behoorlijke fee moet betalen van weet ik veel, 20-25 euro en daarmee wordt dan die hele prijsuitreiking bekostigd. Want bijvoorbeeld de Awards zelf kosten geld, de website, hosting en dat soort dingen en ik heb dat eigenlijk tot die tijd altijd gewoon zelf betaald, want ik vond dat dat er moest zijn. En ik wilde niet dat auteurs moesten betalen om mee te doen. Ik vond dat eigenlijk een raar concept.

Maria: Vind ik ook inderdaad.

Sanne: Dus toen was ik eigenlijk op zoek naar een partner die wat dat betreft kon ondersteunen bij het financiële, maar wat ook echt een partij was waar Indies iets aan hebben. En de eerste waar ik aan moest denken was eigenlijk Kobo Writing Life, want zij zijn… Zij hebben de ebook markt van Nederland in handen.

Maria: Klopt.

Sanne: En het is een partij waarvan ik denk als je als Indie auteur bezig bent, dan wil je daar van weten. Dus dat was een hele goede keuze vond en vind ik nog steeds. Dus dat was eigenlijk de grootste reden om op zoek te gaan naar een partner die dan vervolgens ook nog iets nuttigs in te brengen had natuurlijk.

Maria: Precies.

Sanne: Niet alleen een geldschieter is. Dus dat is dan echt de sponsor. En de partners, daar zijn we dit jaar mee begonnen. En dat kwam voor mij eigenlijk voort uit, enerzijds merkte ik dat ik steeds meer dingen erbij wilde halen, waardoor de kosten ook hoger werden. Dus was ook een manier om ook de kas van The Indie Awards nog iets meer te spekken.

Maar belangrijker wilde ik eigenlijk iets meer doen met het platform van The Indie Awards. Want het hele jaar door is daar niet altijd heel veel te vinden, omdat het vooral gaat over de uitreiking. En met de partners wilde ik eigenlijk zorgen voor een soort van database aan informatie en kennis voor Indie auteurs, zodat ze ook naar de website kunnen en de blog kunnen lezen of de posts kunnen lezen en meer leren over het selfpubben. Want dat was er op dat moment in heel mindere mate eigenlijk. Dus ook eigenlijk het verlangen om zo’n databank te creëren en dus vervolgens ook de partijen waarmee Indie samen te kunnen werken op één plek te gaan verzamelen. Dat allemaal samen vond ik toen zelf het geniale idee van: Oh, we moeten partners hebben.

Maria: Ik vind het een goed idee.

Sanne: Ja, ik was er heel blij mee toen dat begon inderdaad.

Maria: Want het is altijd wel een grote stap denk ik. Je gaat eigenlijk een soort van… Je bent gewoon begonnen in het wilde weg om het zo maar even te zeggen. En dan ga je opeens toch een soort van geld vragen van mensen. Dan is het wel goed dat je er meer een filosofie achter hebt. Dat het eigenlijk tweeërlei is eigenlijk.

Sanne: Ja, zeker. En ik merkte ook, want dit was ook weer zoiets. Toen we The Indie Awards begonnen, wat ik net al even zei, is dat iedereen meteen enthousiast werd en meteen positieve feedback en iedereen wilde meteen meedoen. En dat merkte ik bij de partners eigenlijk weer. Ik had een paar mensen zelf al benaderd van: Hé, wil je partner worden, want ik denk dat je goed past tussen de lijst waar mensen bij terecht kunnen. En dat je interessante inhoud te delen hebt. En er zijn ook heel veel mensen die zich daar gewoon zelf voor hebben aangemeld. Dus ook dat zegt me dan wel weer van: Oké, hier is ook een behoefte naar. Mensen vinden het fijn dat ik eigenlijk een soort van platform heb gebouwd waarmee zij hun doelgroep kunnen bereiken. En de doelgroep vindt het vervolgens fijn om dan die informatie te krijgen. Dus het is eigenlijk win-win wat dat betreft.

Maria: Precies.

Wat zijn de toekomstplannen van The Indie Awards?

Je hebt het erover dat je een platform wilt voor… waar mensen dus informatie kunnen vinden. Heb je daarnaast nog andere ideeën over de toekomst van: Wil je misschien toch eens een keer gaan kijken om Engelstalige boeken of nog meer juryprijzen, ik zeg maar wat, dat je anders gaat kijken naar… Heb je nog toekomstplannen?

Sanne: De toekomstplannen die er een beetje zijn, zijn vooral gericht op – inderdaad wat ik zei al – een beetje die database en dat het echt een plek wordt voor Indies waar ze ook een start kunnen vinden waar ze informatie kunnen krijgen.

Qua prijzen zelf denk ik dat het op dit moment een vrij goeie soort van sweet spot is met inderdaad een aantal prijzen voor de jury, een aantal prijzen voor het publiek, een goeie mix qua genres.

Ik denk niet dat we Engelstalige daarbij pakken. Er zijn ongetwijfeld veel Nederlandse auteurs en Vlaamse auteurs die ook Engelstalig schrijven, maar dat is niet de focus. Ik denk ook niet dat dat de focus zal worden, helaas.

Maria: Nee, dat geeft niet.

Sanne: En verder… Ik moet zeggen dat ik eigenlijk per seizoen een beetje kijk. Dus nu ben ik vooral nog bezig met wat zit er dit jaar nog op de planning. En dat ik dan meestal in de zomer ga ik dan weer eens nadenken van: Oké, moet er het komend seizoen nog iets veranderen, moet er nog iets bij of wat gaan we dan ermee doen? Maar de basis staat nu. Vind ik eigenlijk wel fijn hoe die staat en ik ben niet van plan om daar op korte termijn heel erg aan te sleutelen.

Maria: Maar je bent natuurlijk wel van plan om The Indie Awards nog jaren lang door te gaan zetten natuurlijk.

Sanne: Ja, ik wil sowieso dat de uitreiking blijft bestaan, want dat is gewoon iets wat er hoort te zijn. Ik denk dat het echt een beetje een gemis zou zijn als het weg zou vallen. Dat is ook de reden dat ik het na zoveel jaar nog steeds doe, want ik vind het gewoon belangrijk dat het bestaat.

Maria: Precies. En jij bent niet de enige. Ik denk dat heel veel Indies daar zeer dankbaar voor zijn dat The Indie Awards bestaan in Nederland en België.

Sanne: Ja, dat denk ik ook.

Maria: Het geeft een soort van… Het heeft ook te maken met dat stigma wat wij hebben – zelf uitgegeven boeken zijn slecht – maar dit is tóch een extra iets en dat geeft ook een steuntje in de rug voor de schrijvers zelf. Niet alleen naar buiten toe, dat je een soort van kwaliteitskeurmerk zou kunnen hebben, maar dat ook naar de schrijvers zelf van: Wij worden serieus genomen.

Sanne: Ja, fijn hoe je dat zegt inderdaad. Ik denk dat dat wel waar is. En het is gewoon… Ik merk gewoon aan mensen dat het zo’n een momentje in de agenda is van: Oh, The Indie Awards komt er weer aan. En dat het toch echt een soort van spanning genereert bij auteurs die meedoen natuurlijk. Dus dat is helemaal waar.

Maria: Ik kijk in elk geval uit naar de uitreiking. Dat lijkt me leuk.

Sanne: Ja, ik vind het ook superleuk dat we dat ook weer een keertje live kunnen doen. Want ik heb natuurlijk heel veel digitale uitreikingen gehad. We hebben nog maar één keer echt live gehad, dus ik ben heel blij dat dat dit jaar weer kan.

Maria: Precies. Vanwege Corona natuurlijk was het een aantal keren dat het allemaal niet door ging natuurlijk. Dat is wel jammer.

Sanne: Ja. En ik moet ook zeggen hoor, het is voor mij natuurlijk een stuk makkelijker om het digitaal te doen dan om het echt een heel evenement in mijn eentje te gaan organiseren. Dus dat speelde in die jaren waarin Corona geen rol speelde ook wel een beetje mee. Zeker toen Simone uiteindelijk besloot om er mee te stoppen. Dus ik ben blij dat dat nu eigenlijk kan onder de paraplu van 20Books. Dat ik niet alles helemaal zelf hoef te organiseren, maar wel dat er weer gewoon een feestje kan komen voor de auteurs.

Maria: Precies, en waar beter dan bij 20BooksHolland, want daar komen alle selfpubbers toch al bij elkaar dus

Sanne: Precies!

Maria: The Indie Awards horen daar gewoon bij.

Sanne: 100 procent!

Maria: Een soort van match made in heaven eigenlijk. Dus dat is eigenlijk heel erg leuk. Ik kijk er naar uit. Ik ben bij 20Books, dan ben ik daar, dus … En ik ben nog nooit bij een uitreiking geweest. Nog nooit, überhaupt niet bij een uitreiking van iets geweest dus… dat wordt de allereerste keer. Dus dat is wel leuk. Ik heb er zin in, in elk geval.

Sanne: Ja, ik ook.

Maria: Is het ook trouwens – dat bedenk ik me nu zo nog – stel dat je als indie…

Moet je worden uitgenodigd voor de uitreiking of mag iedereen daar gewoon heen gaan?

Sanne: Nou, het evenement zelf is natuurlijk betaald. Wat ik met de organisatoren heb afgesproken is eigenlijk dat – want The Indie Awards vindt echt aan het eind van de dag plaats – vanaf dat moment mag iedereen aanhaken, dus je mag gewoon langs komen. Dat geldt natuurlijk voor de genomineerden, maar ook voor mensen die gewoon willen komen kijken dus die uitreiking is verder helemaal open.

Maria: Hartstikke leuk. Dus mensen die toevallig niet naar 20Books gaan, mogen wel alsnog naar The Indie Awards komen. Super. Leuk. Volgens mij waren dat ook alle vragen die ik had voor jou.

Heb je zelf nog iets toe te voegen? Dat je denkt van: Dat hebben we nog niet gehad?

Sanne: Hmm… goeie vraag. Het enige wat ik nog wel graag zou willen meegeven… En op een gegeven moment zijn we dit ook gestart en dat is eigenlijk de handigste manier om op de hoogte te blijven, is dat we ook een mailinglijst hebben nu. De enige mails die daar echt heen gaan zijn gewoon puur: Je kan weer stemmen, dit is de shortlist, dit is de longlist, dus puur die hoogtepunten. Maar dat is wel echt de beste manier om op de hoogte te blijven, want via social media mis je toch soms dingen door het algoritme of omdat je een paar dagen niet online bent geweest. Dus ik zou mensen vooral aanraden om zich in te schrijven via onze website voor de mailinglijst, want dan ben je gewoon altijd als eerste op de hoogte.

Maria: Ja, dat is een goede tip.

Waar kunnen luisteraars meer informatie vinden over jouzelf maar ook natuurlijk over The Indie Awards?

Sanne: Alles van The Indie Awards heet ook gewoon overal The Indie Awards. En dan met ‘the’ als in het Engels ‘the’. Dus de website is www.theindieawards.nl. Op social media is het overal The Indie Awards. En ikzelf: Ik heet Sanne Hillemans, mijn website is sannehillemans.nl en ik ben Sanne Hillemans op alle platforms.

Maria: Lekker makkelijk.

Sanne: Inderdaad.

Maria: Hartstikke mooi.

Bedankt voor je tijd, Sanne. Het was erg informatief.

Sanne: Ja, heel graag gedaan.

About Maria Staal 273 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en podcast. Ze heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.