Podcast: Play in new window | Download (Duration: 47:59 — 39.2MB)
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | Blubrry | RSS | More
Wil je boeken verkopen dan is zichtbaarheid op webwinkels een must. Alleen dan kan je ideale lezer ze vinden. Dit is uitdaging, maar zeker niet onmogelijk. Joris van Leeuwen vertelt ons over hoe je een goede basis legt met je cover, flaptekst en recensies, wat we kunnen leren van onze Engelstalige selfpubcollega’s en waarom investeren belangrijk is.
Links:
Wil je meer weten over hoe je recensies kunt krijgen, luister (of lees) dan naar podcastaflevering #27 – Hoe krijg ik recensies voor mijn boek?
Cutting Edge Studio is te vinden via: cutting-edge-studio.com
Joris’ boeken, onder zijn pseudoniem J. Sharpe, kun je vinden via Amazon.
In het nieuws van de maand september, een nieuwe boekhandel speciaal voor zelf uitgegeven boeken; KDP stelt een dag limiet in voor het publiceren van boeken; meld je aan voor het digitale Selfpub Con event in oktober 2023.
***
Joris van Leeuwen schrijft horror en andere spannende verhalen onder zijn pseudoniem J. Sharpe. Ook is hij de medeoprichter van het Cutting Edge Studio, een platform voor schrijvers die op zoek zijn naar diensten als coveronderwerp boektrailers flapteksten en redactie. Joris weet veel van het zichtbaar maken van je boeken en daar ga het over in deze aflevering.
Luister hierboven of via je favoriete podcast app. Hieronder staan de hoogtepunten en de volledig uitgetypte versie van het interview.
Hoogtepunten
- Doe goed je onderzoek voordat je gaat selfpubben
- Er is veel informatie te vinden via Engelstalige blogs en podcasts
- Hoe gaat AI de komende tijd het schrijven en uitgeven veranderen
- Met ebooks heb je meer marketingmogelijkheden
- Een mailinglist en nieuwsbrief zijn belangrijk voor je lange termijn marketingplan
- Zelfs als je een klein beetje geld met je boeken wilt gaan verdienen zul je moeten investeren
- Leg een goede basis met de cover, flaptekst, prijs en recensies
***
Volledig uitgetypte versie van het interview met Joris
Maria: Joris van Leeuwen schrijft horror en andere spannende verhalen onder zijn pseudoniem J. Sharpe. Ook is hij de medeoprichter van het Cutting Edge Studio, een platform voor schrijvers die op zoek zijn naar diensten als coveronderwerp, boektrailers, flapteksten en redactie. Joris weet ook veel van het zichtbaar maken van je boeken en daar ga ik het vandaag met hem over hebben.
Welkom bij de podcast, Joris!
Joris: Dank je wel. Leuk om er te zijn.
Maria: Wij hebben elkaar ontmoet op 20Books Holland, afgelopen… wanneer was dat? … april.
Joris: Zoiets, ja.
Maria: Daar gaf jij een lezing en toen dacht ik van: Hé, verrek. Er is nog iemand anders die er net zo over denkt als ik over bepaalde onderwerpen. Het selfpubben, marketing en promotie daarvan, dus ik dacht: leuk om jou een keer uit te nodigen voor de podcast.
Maar voor we er even gaan induiken in waar we het over gaan hebben, kun je even in het kort iets over jezelf vertellen en wat je schrijft?
Joris: Ja, sure. Zoals je het eigenlijk al zei: ik schrijf met name… Ik noem het suspense, dus Horror, Thriller, Fantasy. Ik vind het heel leuk om genres met elkaar te mixen en ik word nu een jaartje of, wat zal zijn, 15-16 uitgegeven door verschillende uitgeverijen. Mijn hoofduitgeverij in Nederland is Uitgeverij Zilverspoor, maar er zijn ook bij Letterijn en een paar andere uitgeverijen boeken van mij verschenen in de afgelopen jaren. Dus ik schrijf een beetje Steven King-achtige boeken, zo kan ik ook vaak het beste omschrijven.
En daarnaast schrijf ik ook non-fictie en dan met name inderdaad gericht op het helpen van auteurs. Dus ik heb twee boeken geschreven over hoe je je boek zelf moet uitgeven en ik vind het heel leuk om het allebei te doen. Dus in Nederland word ik uitgegeven en mijn vertalingen geef ik dus zelf uit. Daar ben ik een jaar of vijf, zes geleden mee begonnen. Toen heb ik echt gevraagd aan mijn uitgever van: Joh, is het goed als ik mijn boeken laat vertalen en dan wil ik dat graag zelf gaan doen en die selfpubkant een beetje ontdekken. Maar daar was ik al een beetje mee in aanraking gekomen en ik was heel nieuwsgierig van: Hé, maar hoe is die wereld dan en hoe werkt dat dan. Ik ben wel een klein beetje een ondernemer in hart en nieren, dus ik vond het wel leuk om die kant een beetje zelf te ontdekken. Zo zijn wij een beetje daarmee mee begonnen.
Alleen ik kwam er al heel snel achter dat in Nederland ben je gewoon zo gewend, tenminste ik was gewend om gewoon een boek te schrijven en dan had ik het geluk natuurlijk dat ik mijn uitgever had waar ik het naartoe kon sturen, en zij regelden eigenlijk alles. Dus ik stuurde het boek toe en zij deden de redactie en het uitgeven van het boek en de marketing. Dus toen kwam ik erachter toen ik zelf een boek moest uit gaan geven, dat ik al die dingen zelf moest doen. Ik had bedrijfje A nodig om een kaft te laten maken en bedrijfje B om het binnenwerk te doen en bedrijfje C voor de marketing. En ik was heel erg gefrustreerd. Ik dacht: is er nou niet gewoon één bedrijf die al deze dingen voor mij kan doen. En die waren er wel hoor. Er waren wel een paar bedrijven die meerdere diensten aanleverden, maar vaak waren die ook niet compleet, dus had je alsnog wel twee of drie of vier verschillende bedrijven nodig om uiteindelijk hetzelfde te kunnen verwezenlijken als wat ik in Nederland deed bij mijn uitgeverij.
Dus zo zijn we eigenlijk een beetje begonnen met Cutting Edge Studio. Dus eigenlijk is dat een, zoals je als zei, het is een bedrijf. Wij helpen andere auteurs om zelf een boek uit te geven. We zijn met name gericht op de Amerikaanse of in ieder geval de Engelstalige markt. Dus we werken met heel veel Amerikanen, Engelsen, Australiërs. Niet exclusief hoor, dat is gewoon puur omdat… Ja, daar is het selfpubben gewoon veel groter dan in Nederland, bijvoorbeeld, of in andere delen in Europa.
Wij doen op dit moment alles wat een auteur nodig heeft, dus inderdaad van kaft tot binnenwerk tot marketing, eigenlijk alles, noem het maar op. We hebben ook een community, een online school, waar we eigenlijk alles leren of aanleren en dat is op deze manier eigenlijk ontstaan. Eigenlijk out of frustration, zoals ik altijd zeg.
Maria: Het is eigenlijk wel grappig dat je zegt van: Ik ben eigenlijk begonnen als traditioneel gepubliceerde auteur. En toen dacht je van: Nou, ik wil ook eigenlijk wel dingen zelf gaan doen.
Was daar een speciale reden voor dat je zegt van: Ik wil toch het selfpubben proberen voor mijn Engelstalige boeken?
Of had je zo iets van: Het lijkt me moeilijker om daar een traditionele uitgever te vinden, dus ga ik het maar zelf doen. Wat was de reden dat je het zelf bent gaan doen?
Joris: Een beetje van beide. Ik ben wel iemand die eerst goed onderzoek doet voordat ik ergens aan begin en ik kwam er wel snel achter, toen ik me een beetje aan het inlezen was, dat het heel erg moeilijk zou gaan zijn om, inderdaad, in buitenland ook een uitgeverij te vinden. En wat ik inderdaad ook al zeg, ik ben een beetje een ondernemer, dus ik kwam erachter van: Als je het zelf doet… Ik bedoel, in Nederland houd ik, wat is het? 10 – 12% over aan een boek, onder mijn contract bij de uitgeverij en in het buitenland, als je het zelf doet kan je tot 70% verdienen. Dus dat is een hele andere tak van sport, alleen dan moet je wel natuurlijk zelf investeren in een kaft, in het binnenwerk en dat soort dingen allemaal. Dus het heeft allebei voor- en zijn nadelen.
Maar ik vond het wel leuk om die kant eens te proberen en te kijken of dat wat voor mij zou gaan zijn.
Maria: En het bevalt dus allebei? Je bent nou niet zo dat je nu zegt van: Oké, ik wil eigenlijk mijn Nederlandstalige boeken nu ook zelf gaan uitgeven, want je blijft gewoon bij je uitgever?
Joris: Ja, ik heb helaas op dit moment niet heel veel meer tijd om zelf te schrijven. Voorheen kwamen er per jaar wel een of twee boeken van mij uit en nu in de afgelopen drie jaar is er geen fictieboek meer verschenen van mij en die zit voorlopig ook niet in pijplijn. Ik heb er gewoon geen tijd voor. Ik heb wel die andere twee non-fictie boeken geschreven tussendoor, maar dat neemt iets minder tijd in beslag. Maar, nee. Ik heb niet dat de een meer een voorkeur heeft dan de ander. Ik vind het heel fijn om het allebei te kunnen.
Maria: En dat Cutting Edge Studio doe je dat in je eentje of huur je mensen in die jou kunnen helpen met allerlei dingen daarbij?
Joris: Ik heb eigenlijk een team van 35 mensen wereldwijd. En allemaal zijn ze experts in hun eigen field. Sorry, ik gebruik heel veel Engelse termen, omdat ik heel veel van dit soort online dingen vaak in het Engels doe, dus dat slipt er nog wel eens tussendoor.
Maria: Maakt niet uit.
Joris: Ik probeer zoveel mogelijk het Nederlands te denken.
Maar ik heb inderdaad 35 mensen in mijn team. Van cover designers tot mensen die het binnenwerk kunnen doen, die gespecialiseerd zijn in marketing, ik heb eigenlijk van alles wel wat. Een aantal dingen doen wij zelf ook. Ik doe zelf bijvoorbeeld heel veel coaching. Mijn vrouw is een cover designer, dus we doen ook een aantal dingen zelf. Dus we hebben in principe een team en dingen die we moeten uitbesteden dat zet ik naar mijn team door en anders doe we het zelf.
Maria: Leuk. En dat is ook voor Nederlanders, dus niet alleen voor Amerikanen en Australiërs?
Joris: Zeker ook voor Nederlanders. Wij werken met name met Amerikaanse of Engelstalige mensen, omdat die markt daar gewoon het grootste is. Maar we hebben inderdaad ook klanten gehad in Nederland, in Duitsland, Frankrijk, dus het kan zeker.
Maria: En je hebt dus nu die ervaring in voor zowel het Nederlandstalige en Engelstalige selfpubben en traditioneel uitgeven.
Zijn er dingen die Nederlandstalige selfpubbers kunnen leren van hun Engelstalige collega’s?
Joris: Het ding is een beetje dat, omdat in Nederland het selfpubben zo nog in de kinderschoenen staat, is dat de, en dat is wel eens jammer, dat de opties die je hebt in het buitenland om je boek te marketen bijvoorbeeld, die zijn er in Nederland niet of een heel stuk minder.
Mijn eerste advies zou eigenlijk altijd zijn, ga eerst eens onderzoek doen wat ze in dit geval buitenland, en dan zou ik met name even focussen op de Amerikaanse markt, hoe mensen daar hun boeken marketen. Want toen ik dat een beetje ging doen, kwam ik er ook achter van: Hé, wacht even, we kunnen misschien niet alles overnemen, omdat die opties in Nederland gewoon niet bestaan, maar een groot gedeelte wel.
Bijvoorbeeld emailmarketing. Ik had er wel eens van gehoord, ik had een heel klein lijstje en zo, maar echt hoe je dat het beste aan kan pakken, hoe je nieuwe mensen op je lijst kan krijgen, dat soort dingen allemaal, dat heb ik eigenlijk daarna pas geleerd. En dat kan je prima ook naar de Nederlandse markt toe halen, natuurlijk.
Maar andere dingen bijvoorbeeld, wat ze in Amerika, of op de Amerikaanse markt veel doen om een boek te promoten, is het gebruik van emaillijsten van andere partijen. Dat noemen ze book promolists. Dat houdt eigenlijk in dat, er zijn bedrijven die hebben gewoon lijsten, lijsten en lijsten met lezers. En stel je voor jij houdt van Horror boeken en jij schrijft je in bij zo’n bedrijf van: Joh, ik ben geïnteresseerd om een email te krijgen als bepaalde auteurs hun nieuwe boek tegen een leuke prijs zegt: 99 cent is dat meestal, we hebben het over het ebook hier, willen promoten. En als jij dat dan leuk vindt dan kan zo’n bedrijf zeggen: Nou prima, zet ik je op de lijst en steeds als wij een actie hebben dan krijg jij een mailtje en dan kan jij dus kiezen om op een goedkope manier leuke nieuwe boeken te krijgen. Dus dat is een winst voor jou, want jij hoeft vaak maar 99 cent te betalen voor een nieuw ebook in plaats van een normale prijs. En doordat jij dan hun boek misschien koopt, kan die auteur dus weer een beetje geld verdienen, meer exposure, meer reviews. Maar in Nederland heb je dat dus eigenlijk niet dat soort lijsten, dus het heeft allemaal weer zijn voor- en zijn nadelen.
Maria: Dat is inderdaad een beetje jammer. Je hebt het dan over Bookbub en Fussy Librarian en er zijn wel een aantal meer.
Joris: Er zijn er echt een hoop.
Maria: In Nederland is dat gewoon niet en dat is eigenlijk wel heel erg jammer inderdaad, dat je die… Dat is een belangrijke mogelijkheid, die je hier niet hebt.
Joris: We zijn wel met zoiets bezig trouwens. Misschien wel leuk. Er zit iets in de pijpleiding, waar we zoiets ook willen gaan maken voor de Nederlandse markt.
Maria: Vanuit jullie? Vanuit Cutting Edge Studio?
Joris: Ja, in combinatie met een goede vriend van ons, die heeft ook een eigen bedrijf. Het plan is daar, dus hopelijk kunnen we binnen niet al te lange tijd, kunnen we daar een mooi opzetje mee maken, maar goed dat zit nog in de pijpleiding.
Maria: Heel interessant. Dat zal erg interessant zijn inderdaad voor Nederlandstalige selfpubbers. Mocht dat ooit uitkomen dan moet je me even een belletje geven en dan doen we daar nog een keer een podcastaflevering over.
Joris: Komt goed.
Maria: Hartstikke leuk.
Je hebt het over ebooks. Denk je dat de Amerikaanse of de Engelstalige markt meer gericht is op ebooks dan op papieren boeken?
Joris: Ik denk niet per se de Engelse markt is dat is gewoon een beetje waar de wereld naartoe gaat natuurlijk. Ik bedoel mensen lezen veel meer, in Nederland ook, veel meer ebooks in plaats van paperbacks. Luisterboeken is ook een heel groot ding aan het worden. Het is gewoon een nieuwe manier van boeken consumeren, denk ik.
Heeft er ook mee te maken, de prijzen van papier schiet ook omhoog. Als je tegenwoordig een paperback wil kopen waar je vijf jaar geleden misschien een gemiddelde prijs € 18,- € 19,- is, is dat nu iets van € 24,-, € 25,- voor hetzelfde boek. En een ebook is natuurlijk veel goedkoper. Plus het voordeel van ebooks natuurlijk ook als je op vakantie gaat, je neemt je tabletje mee en daar kunnen misschien wel 20-30 boeken op. Als je die allemaal mee moet nemen in je handbagage wordt het een beetje lastiger.
Dus het heeft ook een aantal voordelen en mensen die houden van die voordelen. Er zijn gelukkig ook genoeg mensen die echt nog echt houden van een boek in hun handen, ik ben er zelf ook één van. Ik lees met name alleen maar paperbacks. Maar ik denk online, of tenminste over het algemeen genomen… Ik heb die cijfers wel eens gezien. Volgens mij was het iets van 70% of zo, van mensen die lezen, die lezen ebooks en de overige procent is een beetje verdeeld in luisterboek, paperbacks, hardcovers. En luisterboeken is echt een flinke vlucht aan het maken, dus waarschijnlijk volgend jaar zien die getallen er weer heel anders uit.
Maria: Dat denk ik ook, zeker als je kijkt naar dat je luisterboeken, audioboeken noem ik dat dan, in laat spreken door de AI’s, wat gewoon steeds beter wat zelfs voor fictie, komen er natuurlijk steeds meer audioboeken op de markt. Het kan gewoon veel sneller en goedkoper om audioboeken uit te brengen. Ik persoonlijk denk dat dat een goede ontwikkeling is.
Je hebt een stemacteur die zijn baan kwijtraakt, maar dat denk ik niet want er zijn domweg niet genoeg stemacteurs om al die boeken in te spreken die er in de wereld worden uitgegeven. Dus je kunt een premium audioboek laten inspreken door een stemacteur en dan van datzelfde boek een AI ingesproken versie doen, een digitaal ingesproken versie doen, die je goedkoper verkoopt en dat je ook duidelijk aan het lezer maakt van: Oké, dit is een premium, daar betaal je meer voor, maar dan krijg je wel de stemacteur, en deze is goedkoper.
Dus er zijn meerdere mogelijkheden. Dat is wel iets dat rap gaat veranderen de komende jaar, anderhalf, als ik dat zo zie.
Joris: Ja en ik denk ook, of je het nou leuk vindt of niet, het is niet tegen te houden. En wat je zegt, de AI’s worden gewoon steeds beter, dus… Op dit moment vind ik nog wel dat ze de, de stemmen worden wel beter maar de intonaties kunnen ze nog niet echt goed doen vind ik. En daar is een stemacteur echt nog wel een groot voordeel daarin. Maar goed, dat gaat ook niet heel lang meer duren. Geef dat ook nog een jaartje of twee en dat is bijna niet meer van echt te onderscheiden. Dus doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. Ook dat heeft zijn voor- en zijn nadelen. Sommige mensen raken hun baan kwijt. Ja, dat is dan maar zo.
En dat vind ik ook met wat wij met Cutting Edge Studio doen, een aantal dingen, een aantal diensten die wij nu aanbieden, zullen wij over een jaar of twee, drie waarschijnlijk niet meer aanbieden, of anders moeten aanbieden, omdat mensen dat zelf kunnen AI’s. Dat is dan maar zo.
Maria: Dan heb je het misschien over redactie, alhoewel op dit moment, ik denk dat je toch altijd nog een human touch nodig hebt voor redactie, op dit moment in elk geval wel. Misschien later niet, maar…
Joris: Ik denk in eerste instantie meer kaften. Je ziet heel veel auteurs die hun kaften gaan maken met AI en daar zitten echt wel pareltjes tussen. En nogmaals, en ik zeg het heel vaak in dit interview, maar ook dat is weer voor- en nadelen. Ik bedoel, als je met een cover designer werkt, heb je meer mogelijkheden om dingen aan te passen. Met AI is het meer van: Je typt iets in en je krijgt iets en je kan misschien kleine aanpassinkjes doen, maar je kan het niet 100% zo krijgen als je zelf wilt. Maar goed daarentegen is het misschien wel weer een stuk goedkoper. Dus ik denk het in eerste instantie met de kaft te maken gaat krijgen, maar daarna wordt het ook zoiets als flapteksten, redactie komt er uiteindelijk ook aan, dus ja dat gaat al best wel snel.
Maria: Die ontwikkelingen gaan echt razendsnel en ik denk dat wij aan de vooravond staan van gigantische veranderingen, ook creatieve veranderingen, binnen ons vakgebied, het schrijfvakgebied en uitgeven, waar wij als selfpubbers enorme voordelen mee gaan hebben.
Dat is wat ik denk, maar ik ben – zoals ik dat noem, en zoals Joanna Penn dat ook noemt – AI-positief, dus ik kijk daar op een positieve manier tegenaan. Ik weet ook zeker dat AI ook negatieve effecten heeft en daar maak ik me zeker ook wel zorgen om. Maar ik denk voor ons dat er ook heel veel dingen… Ik denk dat het voor ons veel voordelen kan gaan opleveren, waardoor wij misschien meer geld kunnen gaan verdienen en misschien zelfstandig kunnen worden als schrijvers, zelfstandig schrijven, of hoe noem je dat… fulltime schrijven.
Joris: Daar ben ik wel mee eens, aan de andere kant vind ik de grenzen wel heel erg moeilijk. Want toevallig recentelijk was er ook een auteur, best wel een relatief bekende auteur – nou kom ik even niet op de naam – dat was een relatief bekende auteur, die had ook best wat boeken gepubliceerd op Amazon. En die logt een keer in op haar account, of die ging een keer naar Amazon en die typte haar naam in en die kwam erachter dat er van haar iets van 13 of 14 boeken waren verschenen, die stonden ook op haar Amazon pagina, waar zij niks mee te maken had en iemand heeft dat gewoon met AI gemaakt en geüpload. En het heeft heel lang geduurd tot Amazon dat er afhaalde. In eerste instantie zei Amazon van: Nee, dat halen we niet eraf, want je naam is niet gecopyright dus dat laten we gewoon staan, en pas toen het in het nieuws was geweest in Amerika, zei Amazon: Oh, wacht effe, dat is negatieve publiciteit dat willen we niet hebben en toen is het er afgehaald.
Dus ik merk wel van die grenzen zijn nog heel moeilijk.
Maria: Die zijn moeilijk. Ik denk dat je het hebt over Jane Friedman. Dat was de laatste twee, drie weken was dit in het nieuws – wij nemen dit op, wanneer is het… eind augustus – dus ja, dat klopt.
Wat ik wel denk is… Ik zit wel op andere AI-positieve forums, en die zeggen van: Oké, het kan wel zijn dat AI die boeken heeft gemaakt, maar eerder waren ook al wel andere scammers, die ook gewoon boeken… plagiaat pleegden en teksten gewoon jatten, dus dit heeft niet per se met AI te maken, maar het is gewoon… Scammers zijn toch aan het scammen. Ze vinden wel manieren en AI is daar een nieuwe manier voor.
Joris: Dat is zeker waar. En het is ook een nieuw ding, dus het wordt nu… Dat zeggen heel veel mensen dan… Of laat ik het zo zeggen, antwoord op wat jij net zegt, zo zullen heel veel mensen zeggen: Ja, maar met AI gaat het veel sneller en makkelijker dus zal het vaker gebeuren, maar dat denk ik niet. Ik denk dat het nu echt een nieuw iets is, dus mensen proberen het. Dus het is nu even boem, maar op een gegeven moment hebben mensen ook gewoon door van: Oké, die boeken worden toch er afgehaald en dit gaat het niet worden en dan gaan ze op zoek naar andere mogelijkheden en dan wordt dat weer minder. Dus het is nu meer op nieuws, omdat het nieuw is
Maria: En omdat het AI is. Mensen zoeken naar negatieve berichten en dan gaan ze dit doen.
Maar goed, ik ben blij dat Jane Friedman het is gelukt om dat op te lossen. Ik volg haar al heel lang. Ze heeft ook een nieuwsbrief, een betaalde nieuwsbrief, The Hot Sheet, ik weet niet of je dat kent?
Joris: Nee.
Maria: Dat is wel interessant. Daar heeft ze altijd twee keer per maand nieuws in over uitgeven, selfpubben, marketing. Dat is waar het over gaat. En het is iets van $ 60,- per jaar ofzo dat je ervoor betaalt, zoiets. Even een tip.
Joris: Leuk.
Maria: Ik volg haar al jaren. Ze heeft erg veel inzicht en ik leer veel van haar.
We hebben het over Nederlanders die hun eigen boeken uitgeven, waarom denk je dat zo belangrijk is voor de vindbaarheid van de boeken, want dat is een lastig iets, hoe maak je je boek vindbaar voor lezers, zodat je het kunt verkopen.
Waarom denk je dat zo belangrijk is dat digitaal gaat denken, dus ebook, audioboek en ook op de lange termijn?
Want persoonlijk denk ik van: Traditionele uitgevers denken op de korte termijn, maar waarom is het belangrijk dat wij als selfpubbers op de lange termijn gaan denken?
Joris: Het zijn eigenlijk een aantal vragen die je stelt in één vraag.
De eerste vraag is eigenlijk van: Waarom, of laat ik het zo zeggen… In Nederland merk ik dat heel veel met name kleinere uitgeverijtjes die wij bijvoorbeeld veel zien op beurzen. Wij staan met Zilverspoor bijvoorbeeld heel vaak op Fantasy beurzen, Comic Cons en dat soort dingen en dan kom je best wel veel van dezelfde soort uitgeverij tegen. En die focussen zich met name heel erg op de fysieke boeken. Dat is logisch, zeker op dat soort evenementen, want daar komen natuurlijk echt fysieke mensen naartoe om boeken te kopen. Maar als ik ze dan op ga zoeken dan merk ik dat heel veel Nederlandstalige uitgeverijen online eigenlijk niet zo’n grote aanwezigheid hebben, niet zoveel doen met ebooks. En als ze ebooks hebben – want dat zie je wel, dat ze van steeds meer boeken ebooks laten maken – dan zetten ze dat wel op hun website, maar daar doen ze dan vervolgens niet zoveel mee. Dus het boek is aanwezig als ebook, maar vervolgens doen ze daar niet zoveel mee.
Terwijl ik denk dat juist een ebook – en ook een luisterboek, of iets wat je online kan verkopen – dat dat veel makkelijker is dan een fysiek boek. Omdat de prijs wat lager is. Je kan er veel meer mee qua marketing, dus daar zijn gewoon gemiste kansen. Dus daar zou ik in eerste instantie wel mee beginnen als ik tips mag geven aan Nederlandse uitgeverijen. Ga eens wat meer doen met ebooks en ga eens naar die Amerikaanse markt. Of ga inderdaad eens even met iemand aan tafel of, een gesprek aan via de telefoon via zoom. Iemand die weet hoe die Amerikaanse markt een beetje in elkaar steekt, van:
Hoe kunnen we nou een aantal van die technieken naar Nederland halen en toe gaan passen om hier ook een groter publiek te gaan krijgen?
En een mooi voorbeeld vind ik, wat je in Nederland wel heel goed kan doen, is het emailmarketing. Alleen de Nederlanders pakken dat vaak heel anders aan. Die hebben wel vaak iets van een emaillijstje, maar de vraag die ik dan heel vaak van Nederlandse auteurs of uitgeverijen krijg van: Oké, we hebben een lijst, maar hoe krijg ik dan weer mensen op die lijst? Het is leuk dat je een lijst hebt en dat je een email uitstuurt elke maand, maar als je vijf mensen hebt die het leest, heb je daar ook niet zoveel aan natuurlijk.
Eén van de dingen die je in Amerika heel veel ziet, bijvoorbeeld, is dat zij in het begin van het boek, en dan met name in het ebook is dat dan belangrijk, en aan het eind van het boek iets hebben wat ze weggeven. En dat noemen ze bijvoorbeeld een freeby, noemen we dat altijd.
Dus stel je voor je hebt een Horror boek geschreven en diezelfde auteur heeft ook een kort verhaal geschreven. Misschien kan je het kort verhaal dan weggeven. En als je dan in het begin van je ebook en aan het eind van je ebook een soort pagina maakt van: Hé, wat leuk dat je dit boek hebt gekocht, mogen we je iets gratis aanbieden, namelijk een gratis kort verhaal. Als je dat leuk vindt, klik even op deze link en dan wordt je naar een landingspagina gebracht. Op die landingspagina vullen ze dan hun naam en email in, en zodra ze dat hebben gedaan krijgen ze automatisch een soort welkomsmailtje met dat korte verhaal. En dan heb jij als uitgeverij, of als auteur je het zelf privé doet, heb je een emailadres en zo kan je het een beetje gaan uitbreiden.
Die techniek zie je in Nederland eigenlijk niet zoveel, terwijl het heel makkelijk op te zetten is en je kan het allemaal automatiseren. Dus dat is een heel mooi systeem, wat je bijna niet ziet gebeuren.
Maria: Wat ik veel zie bij Nederlandstalige selfpubbers is dat ze zeggen van: Ten eerste weet ik niet wat ik in een nieuwsbrief zou moeten zetten. En ten tweede zeggen ze van: Ik houd er niet van om email te ontvangen, dus dan wil ik ook geen email versturen. En dan denk ik van: Maar dat jíj geen email wil ontvangen, wil niet zeggen dat je lézer geen email wil ontvangen. Je lezer wil natuurlijk graag iets van jou horen, want die is geïnteresseerd in jouw boeken, in jou als schrijver, in je proces, whatever. Dus zij willen juist wél wat van je horen. En het hoeft ook niet elke dag, zelfs niet elke week. Eén keer per maand is al voldoende.
Dus ik denk zelf van: Doe het in elk geval wel, zelfs als je nog niet een nieuwsbrief wil gaan schrijven. Begin in elk geval wel met het verzamelen van emailadressen op je mailinglist.
Joris: Ja zeker, en dat niet alleen. Maar wat je net zegt van: Wat moet je dan in je email schrijven? Niet alleen die vraag, maar daar komt het eigenlijk op neer van: Hoe moet ik het dan marketen? Daar komt het eigenlijk op neer. En wat ik heel veel merk, ook met de Amerikanen trouwens hoor, want wij werken met heel veel mensen die voor het eerst in dit wereldje komen, die net een boek hebben geschreven en hulp willen hebben met het uitgeven, want wij helpen ook door het hele proces heen van: Oké, hoe moet je je boek uploaden, hoe vind je de juiste keywords of mensen je boek kunnen vinden, nou noem het allemaal op. Dus wij helpen eigenlijk auteurs van nul tot en met het publiceren en het marketen, als ze dat willen.
Maar wat je dan vaak merkt is dat ze geen onderzoek doen. Dus dan komen ze naar ons en wij bieden op onze website alleen al – bieden wij heel veel gratis informatie, video’s, podcasten, noem het allemaal maar op, PDF’jes waar heel veel informatie kan geven – en het begint allemaal daar en je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Alleen je moet weten waar je moet zoeken.
Dus als jij een Nederlandse selfpubber bent of een Amerikaanse selfpubber, maakt niet uit, doe eens onderzoek. Ga eens naar YouTube toe, for that matter. Er zijn zoveel videootjes met mensen die dit al hebben uitgedokterd voor je. Dus als je wil weten: Hoe werkt een emaillijst? Hoe kan ik het automatiseren, maar ook wat moet ik er inzetten? Als jij naar Amazon alleen al toe gaat of naar Bol.com, kan je zo wel 20 boeken vinden die je daar tips over kunnen geven. Of vindt blogs of YouTube video’s.
Dus je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, alleen je moet wel even de tijd nemen om dat onderzoek te doen en kijken: Oké, alle informatie die ik online kan vinden, hoe kan ik dat terugspelen op mijn eigen boeken en mijn eigen markt?
Maria: Dat klopt en wat ik merk is dat Nederlanders dan vaak denken van: Deze informatie die ik nu vind, is in het Engels. Ik schrijf in het Nederlands, dus die informatie in het Engels geldt niet voor mij, want hier is het anders in Nederland. En ik denk van: Dat is niet zo. Het selfpubben hier, het uitgeven, is hetzelfde als in Amerikaanse landen. Alleen bepaalde dingen heb je niet, maar… En je hebt hier het CB, dat zit er tussen, maar voor de rest voor ebooks, digitaal, kun je gewoon via Kobo Writing Live, Kindle Direct Publishing, dus is allemaal hetzelfde. Precies hetzelfde en de marketing… Kijk, oké. We hebben die promo sites niet waar we het eerder over hadden, die hebben wij hier niet, maar dat is eigenlijk een van de weinige dingen. De rest is hetzelfde. Je moet alleen even kijken:
Oké, ik heb een video die is in het Engels, hoe kan ik dan die vertaalslag maken naar het Nederlands. Niet zozeer letterlijk het vertalen, maar meer van hoe kan ik dat dan in Nederland en België gaan toepassen?
Dat is wat ik wel eens merk. Daar is een soort van schroom, zo van: Oké, ik weet niet hoe dat moet. Ik durf dat niet of ik denk dat het niet gaat werken, dat soort dingen. Ik denk dat is ook weer een kwestie van research doen.
Joris: Ik vind ook dat heel veel Nederlandse selfpubbers de handdoek zo snel in die ring gooien. Ik zit niet heel veel meer op Facebook tegenwoordig, maar, het is ook een van de redenen waarom ik niet meer op Facebook zit, want ik zit natuurlijk in heel veel van dat soort groepen en hoe vaak die selfpubbers dan zeggen: Ja, ik heb nu al twee, drie boeken geschreven en ik sta op heel veel evenementen en op de evenementen doe ik het dan wel redelijk maar daarbuiten gebeurt er eigenlijk niks. Dan denk ik bij mezelf van: Dat is allemaal leuk en aardig, maar als jij zelf geen actie onderneemt en het niet market, en dan zeggen ze vaak inderdaad van: Maar ik weet niet hoe ik moet marketen. Tja, doe je onderzoek! Begin eens daarmee. Je kan wel allemaal gaan zuchten en steunen en kreunen, maar als je zelf geen onderzoek doet en geen actie onderneemt. Er is niemand voor je die het gaat doen, want je bent selfpubber, je doet het alleen.
Maria: Ik denk dat er ook meespeelt dat mensen denken van: Oké, ik wil alleen een zakcentje verdienen, dus het is een hobby, dus hoef ik daar geen tijd en geld en energy in te steken. Terwijl ik denk van: Op het moment dat jij jouw boek ook op Bol.com verkoopt voor geld, héb je een bedrijf, bén je een ondernemer. Dan zul je professioneel moeten gaan denken. Dat wil niet zeggen dat je daar bulten geld in moet gaan investeren, maar je lezer verwacht een bepaald boek op het moment dat jij daar geld voor vraagt. Dan is het ook belangrijk dat je daar je best voor doet dat het er zo goed mogelijk uitziet.
Joris: Ik vind het wel leuk dat je dat zegt, want je merkt inderdaad ook met name in de selfpubbers en zeker in de Nederlandse markt is, dat ze… Ze willen inderdaad wel het eindresultaat, dus ze willen inderdaad een boek en het liefst willen ze er geld mee verdienen. Trouwens, dit zie je op de Amerikaanse markt ook, hoor. Maar ze snappen niet dat ze daar wel voor moeten investeren.
En kaft is een heel mooi voorbeeld daarvan. Vaak maken ze zelf een kaft, want het kost heel veel geld om een kalf te maken en ik wil geld verdienen, niet geld uitgeven, denken ze dan. Dus dan gaan ze zelf een kaft maken, maar volgens is die kaft zó niet professioneel dat niemand dat ooit op gaat pakken. En zeker op de Nederlandse markt – de Amerikaanse markt is nu zo gewend aan selfpubbers, sterker nog, volgens mij is 80 procent van de boeken die uitkomen in Amerika zijn van selfpubbers. En die kwaliteit is net zo goed, misschien nog wel beter dan de traditionele tegenwoordig. In Nederland lopen we echt nog wel 10-20 jaar achter in die zin, dus als jij… Een Nederlandse lezer denkt nog sneller van: Hé, dit boek is van een selfpubber, dus het zal wel niks zijn en in de Amerikaanse markt is dat al wat minder.
Maar omdat je nog een beetje met dat vooroordeel zit in Nederland, moet je er juíst voor zorgen dat jouw kaft, jouw binnenwerk, je editing, eigenlijk het hele pakket, minstens zo goed is als van een professionele uitgeverij. Misschien nog wel meer.
Maar ja, dat kost geld. Als je dat dan niet investeert van: Tja, ik moet er geld mee verdienen en niet geld mee verliezen, als je zo’n insteek al hebt, begin er dan niet aan, dan heb je er niks aan. Tenminste, als je een boek uit wil geven en daar ook iets mee wilt. Kijk er zijn ook genoeg mensen die hebben bijvoorbeeld een memoir geschreven en die vindt het prima als ze gewoon het boek in hun eigen boekenkast kunnen zetten en dat hun vrienden en familie een aantal kopietjes kunnen krijgen. Dan maakt de kwaliteit van de kaft of het binnenwerk natuurlijk helemaal niet uit. Je vrienden en familie vinden het toch allemaal te gek dat je een boek hebt geschreven. En als dat jouw einddoel is, helemaal prima. Maar als jouw einddoel is om misschien zelfs ervan te kunnen leven uiteindelijk, of in ieder geval zoveel mogelijk boeken verkopen, dan zal je écht moeten investeren, als je het zelf moet doen. En doe je dat niet, dan is selfpubben niks voor jou, dan moet je op zoek naar een traditionele uitgeverij. Maar ook in Nederland heel veel traditionele uitgeverijen die vragen tegenwoordig ook gewoon een paar 100 of een paar € 1.000 om jouw boek uit te geven vanwege het vele werk wat erin zit. Dus ja, investeren zou je sowieso.
Maria: Dat klopt Het doel inderdaad wat je hebt, is denk ik voor een selfpubber de belangrijkste eerste stap. Wat is mijn doel? Je zegt van: Als alleen je familie en vrienden je boek willen lezen, geen probleem, lekker doen wat je zelf wil. Maar op het moment dat jij zegt van: Oké, ik wil dat ik meer lezers vind. Ik wil mijn boek verkopen, ik wil misschien wel wat meer gaan verdienen of een gedeelte van mijn geld, van mijn inkomsten halen uit boeken, dan zul je daar serieus over na moeten denken. Dan zal die mindset moeten omdraaien van: Oké, ja, ik bén een ondernemer, ik heb een bedrijf. En als je een bedrijf hebt… Ik bedoel, als je glazenwasser wordt, je kan niet zomaar glazenwasser worden zonder een ladder, zonder een emmer, zonder een spons. Dus je moet dingen kopen.
Joris: Ja, mooie vergelijking.
Dat is wat ik wil zeggen. Het is vrij makkelijk om die informatie allemaal te krijgen. We zitten inderdaad tegenwoordig, en dat doen wij bijvoorbeeld met Cutting Edge Studio en vooral met… We hebben een community die heet CS Pro. Dat is een community waar je dus met andere auteurs kan samenkomen, maar eigenlijk is er ook een online school met allerlei tutorials, en je kan daar PDF’jes downloaden en videootjes kan je bekijken. Dus wij proberen echt gewoon dé plek te zijn waar je gewoon naartoe kan om alle informatie te krijgen. Want toen ik begon moest ik eerst YouTube zo’n beetje helemaal doorspitten om informatie te krijgen. Ik moest bepaalde boeken lezen, cursussen volgen. Dus had ik al die verschillende platforms nodig om mijn informatie zo compleet mogelijk te krijgen. En tegenwoordig zijn er dus bedrijven, zoals wat wij doen met Cutting Edge Studio, dat je gewoon naar één plek, naar één website toe kan gaan om alle informatie te krijgen.
Je kan ook samenwerken met een coach weet je wel er iemand die je gewoon persoonlijk naar je boek kijkt en naar jou kijkt en naar jouw situatie kijkt en daar tips mee geeft. Dus, nogmaals, je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Doe wel je werk, wil je er inderdaad iets mee doen met je boek.
Maria: Helemaal mee eens.
Wat zijn de drie dingen die een selfpubber in elk geval moet doen om hun boek goed zichtbaar te maken?
Joris: Het begint in eerste instantie met de basis. Het zijn niet per se drie dingen, maar de basis van het boek… Heel veel mensen denken: Ik heb dus mijn boek en nu moet ik het graag marketen. En vaak als ze dan naar ons toe komen van: Hé, dit is mijn boek, hoe kan ik dit nou beste marketen? Het eerste waar wij naar kijken, is je basis wel goed?
En de basis is in principe je kaft. Dus heb je een kaft die er zo professioneel mogelijk uitziet? En even om een side-note: het maakt écht niet uit wat er op die kaft staat. Dat zie je met name bij heel veel Fantasy auteurs: Ik heb een bepaalde scène in mijn hoofd en dan moet dit en de kleur van de ogen van de hoofdpersonage op de kaft klopt niet helemaal met hoe ik het in mijn hoofd heb. Weet je, heel veel cover designers die werken met stockfoto’s. Dus soms is het lastig om precies iets na te maken wat jij in je hoofd hebt. En vaak kan het uiteindelijk wel, alleen de vraag is of je het wilt. Dus wát op de kaft staat is niet belangrijk.
Een kaft heeft eigenlijk maar twee objecten en dat is: Je moet zorgen dat het er professioneel uitziet. En je moet zorgen dat op het moment dat mensen naar je kaft kijken, dat ze precies weten, vanaf de eerste seconde, wat voor soort boek is, wat voor genre het is.
Dat zijn de enige twee dingen wat belangrijk is en voor de rest, wat erop staat is eigenlijk allemaal niet zo super belangrijk.
Maar het begint dus met je kaft. Als dat dan niet professioneel is, dan kan je alle het marketinggeld ertegenaan gooien wat je hebt, dan gaat het nooit niet worden.
Tweede is je flaptekst. Zeker als je gaat marketen en je kan bijvoorbeeld… Nou stel je voor je gaat adverteren. Je zou misschien kunnen gaan adverteren op Facebook. Vaak als je gaat adverteren zien mensen je kaft, je prijs en misschien de sterren die je hebt. En als mensen dat tof vinden, dan klikken ze misschien door en dan komen ze op een landingspagina, of dat nou op Amazon is of je website, en dan gaan ze vaak je flaptekst lezen. En je flaptekst is hetgene wat ze uiteindelijk overtuigd om wel of niet je boek te kopen. En in een flaptekst is het – met name op de Amerikaanse markt, of als je op de Amerikaanse markt wil gaan marketen uiteindelijk, maar in principe werkt in Nederland eigenlijk net zo – het gaat er niet alleen om dat je een samenvatting geeft van je boek.
Wat ik heel vaak mis in Nederlandse flapteksten is: Wat voor soort boek is het nou eigenlijk? Dat je op de een of andere manier wel even vertelt over voor soort genre het is. Als jij houdt van… In mijn geval, hou je van Stephen King boeken, dan ga je mijn boeken waarschijnlijk ook wel tof vinden. En dat hoef je niet letterlijk er zo te in te zetten, maar op een beetje een slimme manier kan je dat er inzetten. Maar bijvoorbeeld ook, dat noemen we in het Engelse een Hook, dus de eerste zin, dat je écht mensen naar binnen sleurt, van: Oh, wacht eens even. Ik lees een hele spannende zin, ik wil de rest van de flaptekst wil ik nu ook écht lezen, van: Wat is dit? Dus er zijn ook technieken hoe je goede flapteksten kan schrijven. En dat mis ik vaak nog wel op de Nederlandse markt.
Dus we hebben het over kaften, we hebben het over flapteksten. Ik noemde net ook al de prijs. Je prijs moet dan wel een beetje hetzelfde zijn, of in ieder geval, competitive genoeg met je tegen tegenstanders.
En heb je reviews? Ook belangrijk. Alles wat wij online kopen, of het nou een stofzuiger is of boeken of een televisie, je hebt meerdere opties. Als jij op zoek bent naar een Horror boek, krijg je er 20.000 voorgeschoteld. Waarom kies jij een bepaald boek? Nou, denk maar zelf na, als jij een bepaald boek zoekt, je gaat kijken: Hé, spreekt de kaft me aan? En mensen die zeggen: Don’t judge a book by it’s cover, dat is gewoon onzin. Spreekt de kaft me aan? Flaptekst, waar gaat het boek over? Lijkt me dat leuk? Is het een beetje betaalbaar, maar ook heeft het een beetje reviews? Wat vinden andere mensen van het boek? Ik zeg altijd: Als je minder dan, pak’m beet tien reviews hebt, met, als 5 dan een max is, moet je boek minimaal toch een gemiddelde star rate hebben van iets van vier zeg ik altijd.
Maar als je minder dan tien reviews met vier of meer gemiddelde star reviews, dan hoef je nog niet te gaan marketen.
Dat heeft eigenlijk geen enkele zin. Mensen drukken dan vaker niet op het ‘buy me’ knopje, want je hebt gewoon nog geen reviews. Dat zijn eerst de die dingen die je moet krijgen.
Maria: Precies, je hebt geen social proof, dus mensen moeten daar gewoon… Dan kun je beter gaan zeggen van: Oké, ik heb dat nog niet. Ik ga óf nog meer doen, óf ik ga verder met schrijven, zodat ik nog nieuwe boeken erbij krijg, en dat bouw je langzaam op.
Dus wat mij betreft denk ik van: Als je je eerste boek, dat hoef je niet te gaan marketen. Ga gewoon meteen verder schrijven met je de volgende boek en je volgende boek, vooral als je een serie hebt, zodat je zoveel mogelijk mensen… als mensen je een keer ergens zien, dat je meerdere boeken kunt laten zien. Dan kun je ze meetrekken. Zeker wat jij zegt, als je nog heel weinig reviews hebt, dan kun je er wel heel veel geld tegenaan gooien, maar het heeft niet zoveel zin.
Joris: Ja, maar daarentegen zijn er dan wel weer technieken die je kan gebruiken om meer reviews te krijgen. Dan komen we daar weer op en daar kan ik nu wel tips en trucks over gaan geven, maar daar hebben we de tijd dan niet voor. Dus dan kom ik gewoon weer terug op wat we net zeggen. Doe je onderzoek! Ik bedoel, er zijn echt genoeg technieken hoe je meer recensies kan krijgen, hoe je betere flapteksten kan schrijven, noem het allemaal maar op.
En inderdaad die tip die jij net geeft over, zeker als je een series schrijft, ga de andere delen ook alvast schrijven. En het hoeft echt niet dat als jij van plan bent om een 10-delige serie te schrijven, dat je wacht met eerst je tien boeken schrijven voordat je überhaupt gaat marketen, dat hoeft niet. Maar het helpt wel als jij al twee of drie of vier boeken live hebt en je gaat dan het gros van je marketingbudget in Boek 1 steken. Dan werkt dat wel, om de simpele reden – stel je voor je zou gaan adverteren, en in Nederland kunnen wij helaas niet adverteren via Amazon, dat kan in het buitenland, in Amerika dan weer wel. Maar goed, je kan wel via Facebook, TikTok is ook een grote aan het worden, kan je wel adverteren.
Maar stel je voor als jij één boek hebt en het kost jou, weet ik veel, 50 cent steeds als iemand op jouw advertentie klikt. Niet iedereen die op je advertentie klikt, koopt daadwerkelijk je boek, maar als iemand je een boek koopt en jouw boek, jouw ebook is, ik noem maar wat, € 3, dan is die ene klant jou € 3 waard. Maar op het moment dat jij een serie hebt, dus jij hebt Boek 2, Boek 3 en Boek 4 zijn er ook al, dan heb je best kans dat als ze Boek 1 leuk vinden dat ze Boek 2, 3 en 4 ook kopen. En dan is die ene klant potentieel misschien wel een tientje waard. Dat is ook wel handig om te weten met je marketing- of advertentiebudget. Dan kan je daar een beetje mee spelen.
Dus dat is het grote voordeel van een serie. Maar dat betekent niet dat als je nog geen serie hebt, of misschien dat je wel een los boek hebt geschreven, dat je niet al kan beginnen maar marketen.
Alleen zorg wel dat je een goed marketingplan klaar hebt, voordat je begint met geld ertegenaan gooien. Want zomaar geld tegen de muur gooien, dat werkt niet. Je moet een plan hebben.
En helaas is het ook wel zo met selfpubben, wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken. Dus of een boek een succes gaat zijn, dat heeft heel veel verschillende factoren. Sowieso die eerste vier dingen die ik net opnoemde, dus kaft, book description (flaptekst – red), prijs, reviews, maar ook is het boek goed geschreven. Dat is ook überhaupt een belangrijke.
Maria: Precies. En genre.
Joris: Genre, inderdaad. Een beetje geluk ook wel. Juiste moment, juiste plek. Zoveel verschillende dingen. Dus ook al zouden we exact hetzelfde boek gaan uitgeven, als we dat op verschillende tijden doen, maar misschien iets andere technieken, kan het een heel verschil al uitmaken.
Dus ik zeg altijd, als er ook maar iemand is – een bedrijf of een persoon, of wie dan ook – die zegt van: Werk met ons samen! Wij gaan jouw boek echt een succes maken! Ik zeg altijd: ren zo hard weg als je kan, want garanties kunnen niet gegeven worden. Wat je wel kan krijgen is, je kan wel werken met mensen die dit op een dagelijkse basis doen, die veel ervaring hebben, waardoor de kans slagen veel groter is. Maar garanties zijn er niet te geven in deze wereld.
Maria: Nee, helaas niet.
We zijn door de tijd heen helaas.
Joris: Gaat zo snel!
Maria: Gaat heel snel. We kunnen hier heel lang over praten.
Joris: Ja, echt wel.
Maria: Misschien dat we dat ook nog wel eens een keer gaan doen.
Even voor de luisteraars. Waar kunnen mensen meer vinden over jouzelf en Cutting Edge Studio?
Joris: Als je naar www.cutting-edge-studio.com gaat en dan cutting dash edge dash studio, daar zitten steeds streepjes tussen, dan vind je me vanzelf. En als je googelt en je doet cutting edge studio en book services, dan kom je er vast ook wel. En zijn er mensen die hier naar luisteren en zoiets hebben van: Ik wil gewoon überhaupt, we hadden het net over het onderzoek, ik wil meer te weten komen over deze markt – dus niet alleen over Cutting Edge Studio, wie wij zijn en wat we doen, maar ik wil gewoon meer informatie hebben – we hebben heel veel gratis videootjes, dingetjes en informatie op onze website staan, dus neem rustig een kijkje en wees vrij om contact met ons op te nemen als je ook maar een vraag hebt over het uitgeven, marketen en noem het maar op.
Maria: Het is een hele uitgebreide website. Ik heb het bekeken dus dat is erg leuk. En over jouzelf? Waar kunnen mensen jouw boeken vinden?
Joris: Bol.com is vaak het makkelijkste. Als je gewoon J. Sharpe intypt dan kom je me vanzelf tegen.
Maria: Hartstikke goed. Dank je wel voor al deze informatie en wie weet tot de volgende keer.
Joris: Helemaal goed!
Be the first to comment