BELANGRIJK NIEUWS voor iedereen met een mailinglist/nieuwsbrief

Vanaf a.s. donderdag, 1 februari 2024, voeren Google en Yahoo belangrijke veranderingen door voor mensen die in bulk emails versturen. Dat is iedereen met een mailinglist (ook al heb je maar 5 abonnees…)!
Door die veranderingen zul je verplicht een aantal dingen moeten doorvoeren om te voorkomen dat de emails die je verstuurt aangemerkt gaan worden als spam.

  1. Je moet een geauthentiseerd emailadres hebben
  2. Je moet standaard een 1-klik afmeld knop in je nieuwsbrief hebben
  3. Je moet zorgen dat je nieuwsbrief niet meer dan 0,3% wordt gerapporteerd als spam

Google en Yahoo hebben deze veranderingen al in oktober 2023 aangekondigd, maar tot nu toe lijken weinig mensen zich zorgen te maken. Waarschijnlijk omdat Google heeft aangegeven dat de bovenstaande regels voorlopig alleen gaan gelden voor mensen die meer dan 5000 emails per dag versturen (en dat zal voor weinig van ons van toepassing zijn). MAAR, Yahoo laat de veranderingen wél gelden voor iedereen en het is een kwestie van tijd dat Google dat ook gaat doen.

Bovendien zullen de veranderingen er voor zorgen dat de nieuwsbrieven die je verstuurt vaker (en op de juiste plek) bij je mailinglist abonnees aankomen, ze zullen vaker worden geopend en ze helpen je bij het groeien van je mailinglist.
Voer je de veranderingen niet door, dan gebeurt het omgekeerde. Minder abonnees zullen je nieuwsbrieven überhaupt krijgen en ze zullen worden aangemerkt als spam, waardoor nog minder abonnees ze krijgen.

Zaak dus om voor 1 februari te zorgen dat je je zaakjes op orde hebt!

Dat het urgent is blijkt wel uit het feit dat ik de afgelopen week niet alleen emails en berichten over dit onderwerp heb gekregen van Tammi Labrecque (Newsletter Ninja en expert op het gebied van nieuwsbrieven voor schrijvers), maar ook van David Gaughran (self-publishing en marketing expert).

Hoe kun je deze veranderingen doorvoeren?

1. Zorg dat je een emailadres hebt dat bij de domeinnaam van je website hoort. Bijvoorbeeld: Is je websiteadres pietjepuk.nl, dan zou het emailadres iets kunnen zijn als pietje@pietjepuk.nl, of info@pietjepuk.nl. Zolang het maar bij je website hoort.
Dit kun je krijgen door via de hosting van je website een emailpakket te nemen. Vaak zit het al bij de hosting in, soms moet je er apart voor betalen.

2. Bij het hebben van een emailadres die bij je website hoort, is DMARC van groot belang. (Vraag me niet hoe het werkt, maar het is belangrijk, dus hieronder geef ik een link naar meer info daarover.)

3. Zorg dat je via je mailinglist provider (Mailerlite, LaPosta e.d.) je emailadres geauthentiseerd krijgt. Je mailinglist provider heeft daar ongetwijfeld een helppagina voor.

4. Zorg ook dat je een mailinglist provider hebt die automatisch de 1-klik afmeldknop toevoegt aan iedere nieuwsbrief die je verstuurd. Doet jouw mailinglist provider dat niet, dan raad ik je aan over te stappen naar eentje die dat wel doet!

Aangezien ik niet de technische expert bent rondom dit soort dingen, kan ik verder niet helpen. Ik kan je alleen maar aangeven dat je er goed aan doet om zo snel mogelijk te controleren of je goed zit met dit alles, en zo niet, om dan de veranderingen ASAP door te voeren.

Handige links voor meer info en stap-voor-stap uitleg

Tammi Labrecque legt in deze blogpost (met videos en screenshots) uit wat de veranderingen zijn en hoe je kunt testen of je goed zit of niet: https://newsletterninja.net/2024-bulk-sender-changes/

Caro Begin legt in deze blogpost in niet-technische taal uit wat DMARC is en waarom het zo belangrijk is dat je daar voor 1 februari naar kijkt: https://www.gocreate.me/dmarc-the-non-techie-guide/

En in deze blogpost van oktober vorig jaar legt Frankwatching in het Nederlands een en ander uit. Lees dit als je een overzicht wilt hebben, maar lees ook vooral de twee bovenstaande blogposts (ook al zijn die in het Engels): https://www.frankwatching.com/archive/2023/10/23/gmail-yahoo-e-mailmarketing-regels/

Waarom is dit alles een goede ontwikkeling?

Ondanks dat het een hoop gedoe lijkt om dit alles nu door te moeten voeren, zijn er wel degelijk positieve dingen die er uit voortvloeien.

David Gaughran zegt er het volgende over in zijn nieuwsbrief van gisteren:

  • Following these steps will have an immediate, positive impact on deliverability, and you should see a rise in open rates as a result, with more emails hitting Inbox and avoiding Spam or Promotions.
  • It will be much easier for Gmail et al to spot actual spammers and scammers.
  • You will have more protection against someone spoofing your email account and scamming people under your name.

Nobody likes jumping through hoops. But if it’s something I only need to do once, and it makes life more difficult for spammers forever while delivering measurable benefits to me… I’m in.

#

Ik ben het met David eens. Zorg dat je dit nu 1x goed doorvoert en je hebt er alleen maar plezier van de komende jaren!

Verder lezen:

  • Wat is een mailinglist en hoe zorg je dat mensen zich aanmelden? Met een reader magnet kun je lezers overhalen lid te worden en je schrijfsels uit te proberen. Lees meer via: Mailinglist en nieuwsbrief. Hoe doe ik dat?
  • Als je blijvend in contact wil komen met je fans, dan kun je niet zonder een mailinglist. Hoe kun je een mailinglist opzetten en hoe zit dat met de AVG? Meer info via: Mailinglist opzetten. Hoe doe ik dat?
About Maria Staal 273 Articles
Maria is geboren en getogen in Groningen, maar heeft ook veel van de wereld gezien. Ze schrijft detective verhalen onder een pseudoniem, helpt schrijvers hun eigen boeken uit te geven door middel van haar blog, boeken en podcast. Ze heeft samen met haar schrijfcoach een succesvolle methode bedacht voor het plotten van verhalen. Houdt van ruimtevaart, fietsen en katten.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.