Je kent het wel. In een boekhandel is het lastig om niet te gaan bladeren in al die fantastische boeken die er te koop zijn. Lekker even rondneuzen is wat een bezoek aan een fysieke boekhandel zo leuk maakt.
Gelukkig kan een lezer zelfs je ebook op Bol.com ‘doorbladeren’. Een inkijkexemplaar heet dat en het moet er perfect uitzien!
In 2020 is gebleken dat steeds meer mensen ebooks zijn gaan lezen. Ze kopen ze niet alleen via webwinkels als Bol.com, Kobo en Amazon, maar ook de Online Bieb is in het corona jaar erg populair geworden.
Dat is fijn, want ebooks zijn veelal makkelijker uit te geven door selfpubbers dan papieren boeken. Door te zorgen dat het eerste gedeelte van je ebook er prefect uitziet, kan een lezer zelfs via een webwinkel een idee krijgen van je boek voordat ze het aanschaffen.
Deze blogpost gaat specifiek over ebooks, maar voor je papieren boek geldt hetzelfde. Ook daarvan zal de webwinkel een gedeelte zichtbaar maken, dus de tips in deze post gelden ook voor papieren boeken! (Deze blogpost is ge-update met de nieuwste informatie op 14-05-2024.)
Lengte van inkijkexemplaar verschilt per webwinkel
Is het nu echt zo belangrijk dat het eerste gedeelte van je ebook er goed uitziet?
Ja, natuurlijk, want je wilt dat de potentiële lezer een goede indruk krijgt van je boek. Als er fouten in staan, of als het onhandig in elkaar zit, is de lezer al snel geneigd door te klikken naar een ander ebook op de webshop.
Van de ebooks die worden verkocht via Bol.com, Kobo en Amazon, kan het eerste gedeelte worden ingezien door de potentiële koper. De hoeveelheid die ingezien kan worden hangt af van de webshop, maar ook van de lengte van je ebook. Bij Bol.com is de lengte van het inkijkexemplaar van een ebook het kortst. Bij Kobo en Amazon is het ongeveer 10% van de tekst.
Je hebt dus helemaal niet zoveel ruimte om je ebook te laten zien. Dus om te voorkomen dat de koper een rommelig inkijkexemplaar te zien krijgt en bovendien een zo groot mogelijk gedeelte van de daadwerkelijke tekst van het ebook kan lezen, is het handig rekening te houden met een aantal dingen.
Eén titelpagina is genoeg
In tegenstelling tot een papieren boek die vaak twee titelpagina’s heeft, hoeft een ebook maar eentje te hebben. Deze is naast de voorkant voldoende om de lezer te laten weten welk boek ze geopend hebben.
Ook lege pagina’s, zoals in een papieren boek, zijn niet nodig! Dit neemt alleen maar onnodige ruimte in en zorgt ervoor dat de lezers door moet klikken tot hij bij de tekst komt. Hoe meer er onnodig geklikt moet worden, des te ongeduldiger wordt de koper. Ongeduldige kopers gaan op zoek naar andere ebooks.
Inhoud, dankwoord, over de auteur e.d. achterin plaatsen
Er is maar heel erg weinig ruimte in een inkijkexemplaar – vooral bij Bol.com – dus het is goed om de inhoud, dankwoord, biografie over de auteur en evt. lijst met andere boeken die je hebt geschreven hebt, aan het eind van je ebook te plaatsen. Een potentiële koper wil hier niet doorheen hoeven klikken om de daadwerkelijke tekst van je boek te bereiken. Ook neemt het alleen maar onnodig ruimte in van de weinige ruimte die je tot je beschikking hebt.
Een uitzondering hierop is de inhoudsopgave van een non-fictie boek. Het is goed deze wel voorin te plaatsen, zodat een potentiële koper kan zien welke onderwerpen ze kunnen verwachten in het boek. Dus bij non-fictie kan de inhoud wél voorin worden geplaats en zorg dat deze zo uitgebreid mogelijk is. Vermeld niet alleen de hoofdstuktitels, maar ook de evenutele titels van subhoofdstukken.
Bij een fictie boek is dat niet nodig, dus mocht je eentje hebben voor je fictie boek, plaats deze dan achterin.
Een andere uitzondering is Amazon, want daar is het verplicht voor zowel fictie als non-fictie ebooks om een inhoudsopgave voorin het ebook te hebben. Het kan dus handig zijn om twee soorten ebooks te maken, eentje voor Amazon en eentje voor de rest van de webwinkels.
(Als je je nu afvraagt of het wel nodig is om je ebook op Amazon te verkopen, dan is het antwoord weldegelijk ja! Steeds meer lezers kopen ebooks via Amazon, dus zorg dat je ebooks ook daar te vinden zijn. Je laat geld liggen als je dat niet doet.)
Een korte copyrightpagina
Op de achterkant van de titelpagina van een papieren boek staat vaak de copyrightpagina (colofon). Hier wordt o.a. vermeld de oorspronkelijke titel, publicatiejaar, het copyright, uitgever en ISBN en dergelijke.
Aangezien dit een korte tekst betreft, kan dit wel voorin het ebook worden geplaats, meteen na de titelpagina.
Als je zelf een boek uitgeeft hebt jij, de schrijver, het copyright. Bij uitgever zet je je auteursnaam of de uitgeversnaam die je hebt bedacht voor je uitgeverij. Je mag legaal gebruik maken van het copyright symbool ©.
Voorbeeld:
Copyright © Maria Staal 2024
Alle rechten voorbehouden
ISBN: XX
Uitgegeven door FTK Publishing
Redactie: XX
Eindredactie: XX
Coverdesign en vormgeving: XX
www.mariastaal.nl
Als je zelf de coverdesign en vormgeving hebt gedaan, dan noem je dat niet.
Maak in het ebook de link naar je website klikbaar.
Wel of niet een flaptekst voorin?
De laatste jaren is het steeds gebruikelijker geworden om de flaptekst van je boek ook nog eens voorin te plaatsen. Dit gebeurt vooral bij fictie ebooks. Lezers kopen vaak ebooks waar ze pas veel later aan beginnen te lezen en tegen die tijd zijn ze alweer vergeten waar het boek over ging. Door de flaptekst voorin te plaatsen maak je het de lezer makelijker. Dat is belangrijk, want als ze op hun e-reader op zoek zijn naar een nieuw ebook dan wil je uiteraard dat ze die van jou kiezen.
Mocht je de flaptekst voorin je ebook willen plaatsen, zet deze dan helemaal vooraan, dus nog voor de titelpagina en copyrights pagina. Zorg er ook voor dat je flaptekst supergoed is en uitnodigd om te gaan lezen.
Voor non-fictie boeken is het niet nodig om ook de flaptekst voorin je ebook te zetten. De titel, eventuele subtitel en vooral de uitgebreide inhoudsopgave geven al duidelijk geboeg aan waar het ebook over gaat.
Zorg dat de eerste paar hoofdstukken eruit springen
Het lijkt een open deur, maar zorg dat de eerste paar hoofdstukken van je boek fantastisch zijn. Het verhaal moet meteen aanspreken en dat geldt zowel voor fictie als non-fictie.
Zorg bij fictie dat je conflict en actie hebt dat inspeelt op het inlevingsvermogen van de lezer. Laat ook al het interne en externe conflict zien dat de held parten gaat spelen. Houd hier tijdens het schrijven al rekening mee.
Begin in elk geval niet met een infodump, of een enorme berg achtergrondverhaal. Dit is saai en zal de lezer er niet toe aanzetten je ebook te kopen.
Maak bij non-fictie meteen duidelijk wat de lezer kan gaan leren van het boek. Zorg ook dat in elk geval één hoofdstuk met ‘leermateriaal’ zichtbaar is in het inkijkexemplaar, zodat de lezer kan inschatten of de informatie die je gaat verstrekken inderdaad iets voor hem is.
Dus wat is de volgorde van de pagina’s in je inkijkexemplaar?
- Flaptekst (eventueel alleen voor fictie)
- Titelpagina (met de titel en je auteursnaam)
- Copyrightpagina
- Inhoudsopgave (voor non-fictie, fictie alleen voor een Amazon ebook)
- Eerste hoofdstuk
Alle andere teksten komen achterin je ebook!
Het is belangrijk dat de lezer bij het zoeken naar een nieuw boek via een webwinkel een vergelijkbare ervaring heeft als dat hij zou hebben in een fysieke boekhandel. Zorg er daarom voor dat het eerste gedeelte van je ebook perfect in elkaar zit, zodat een potentiële kopen een goede indruk krijgt en niet anders kan dan je ebook aan te schaffen!
Verder lezen:
- Hoe maak je eigenlijk een ebook? Wat komt er allemaal bij kijken en waar moet je rekening mee houden? Lees meer in: Hoe maak je een ebook?
- Het uitgeven van ebooks kan op verschillende manieren. Er zijn echter een drietal gemakkelijke, gratis manieren waar je bovendien goede royalty’s aan overhoudt. Ga voor meer informatie naar: Drie goedkoopste manieren uitgeven ebook!
Be the first to comment