Wil je graag je boek uitgegeven hebben, maar weet je niet waar je moet beginnen? Heb je hulp nodig met redactie, productie en marketing? Zoek je een uitgever, maar zie je door de bomen het bos niet meer? In Pas op! Uitgevers! geeft Maria Staal tips hoe je je zoektocht naar een uitgever goed kunt laten verlopen.
Als schrijver en self-publishingexpert weet Maria als geen ander welke gevaren er op de loer liggen voor schrijvers die een uitgever hopen te vinden. Maar door mooie praatjes te leren herkennen en te gaan vertrouwen op je onderbuikgevoel, hoeft het vinden van een uitgever niet op een teleurstelling uit te lopen.
In dit boek leer je hoe:
- Onbetrouwbare uitgevers te werk gaan en proberen je in de val te lokken.
- Je zelf onbetrouwbare uitgevers kunt herkennen.
- Je goede keuzes kunt maken, zodat je een betrouwbare uitgever krijgt.
De zoektocht naar een goede betrouwbare uitgever is een weg vol gevaren, met de realistische kans dat je veel geld kwijtraakt. Maar door het volgen van je intuïtie en het doen van research kun je makkelijk erger voorkomen. Als je klaar bent voor een gedegen zoektocht naar een uitgever, dan is dit boek voor jou!
Pas op! Uitgevers! is het derde deel in een driedelige serie praktische gidsen voor schrijvers.
***
Pas op! Uitgevers! is te bestellen als paperback en ebook via: Bol.com, Libris, Kobo en Amazon.
Het ebook is gratis te lezen voor iedereen die een abonnement heeft op de Bibliotheek! Pas op! Uitgevers!
Ga voor meer informatie over deel een naar: Zelf boeken uitgeven.
En voor meer informatie over deel twee naar: Marketing voor schrijvers.
#
Lees hieronder alvast een hoofdstuk uit het boek.
1.1 Het woud van misinformatie en onduidelijkheid
Tegenwoordig kun je als schrijver kiezen uit twee verschillende routes om je boek uit te geven. Je kunt een uitgever zoeken die de investering op zich neemt en je veel van het technische werk uit handen neemt, of je kunt zelf je eigen boek uitgeven, al dan niet met hulp van professionals die je zelf inhuurt.
Beide keuzes hebben voor- en nadelen en kunnen vragen en onduidelijkheden opleveren voor onervaren schrijvers. Beide zijn echter wel goede methoden om jouw verhaal onder de ogen van het publiek te krijgen. Maar als het zo simpel was, dan zou dit boek niet nodig zijn. Voor alle schrijvers, beginnend en ervaren, zitten er addertjes onder het gras.
De uitgeefwereld is erg veranderd in de laatste tien jaar. Door nieuwe digitale mogelijkheden is het voor schrijvers nu mogelijk hun (e)boeken rechtstreeks op webwinkels te publiceren, zonder tussenkomst van een uitgever.
In de Engelstalige uitgeefwereld heeft dat er al toe geleid dat 40 procent van alle verkochte ebooks geschreven en uitgegeven zijn door zelfstandige schrijvers.
Deze ontwikkeling gaat alleen maar verder: steeds meer schrijvers kiezen voor alternatieve routes in plaats van te zoeken naar een traditionele uitgever. Daardoor komen er ook steeds meer ondernemende lui die graag een graantje willen meepikken.
Natuurlijk is daar niets mis mee. Iedereen wil een plakje kaas op brood en zolang een uitgever oprecht en eerlijk is en het beste met schrijvers voor heeft, is er niks aan de hand.
Helaas zijn er ook uitgevers die anders opereren en niet altijd het beste voor hebben met de schrijvers die bij hen een contract tekenen, ook al lijkt dat in eerste instantie wel zo. En daar zit hem de kneep, want er is veel onduidelijkheid en misinformatie. Het internet staat er vol mee. Als jij als beginnend schrijver probeert duidelijkheid te krijgen over wat er allemaal kan, dan verdwaal je al snel in een woud van websites, blogs en vlogs, die soms tegengestelde dingen zeggen of dingen niet goed uitleggen. Hierdoor loop je de kans in mooie praatjes te trappen en veel geld kwijt te raken aan een boek dat slecht in elkaar zit en dat niemand wil kopen.
1.4 De juiste weg: een uitgever of toch zelf doen?
Welke route je ook kiest, de kans bestaat dat je in de mooie praatjes van onbetrouwbare ondernemingen gaat trappen.
- Stel, je hebt een boek geschreven en gaat via een zoekmachine als Google op zoek naar een uitgever. Je krijgt een hele rij resultaten. Er is veel om uit te kiezen. Je klikt op het bovenste resultaat, omdat je verwacht dat die het meest bezocht zal zijn. De website ziet er netjes en professioneel uit met veel wervende teksten en reclameachtige kreten. Voor je het weet ben je in de val gelopen van een zogenoemde vanity-uitgeverij en ben je honderden, zo niet duizenden, euro’s armer.
- Hetzelfde geldt als je op zoek bent naar info over je eigen boek uitgeven. Ook dan krijg je een hele rij resultaten, met veel info en technische termen. Door de bomen zie je het bos niet meer. Je klikt weer op het bovenste resultaat en zonder dat je het door hebt, kom je op de website van een uitgeefdienst die je met hun wervende teksten geld uit de zak proberen te kloppen.
Addertjes onder het gras
Helaas is het een feit dat schrijvers die met een onbetrouwbare uitgeefdienst in zee gaan, denken dat ze een uitgever hebben gevonden. Vaak hebben ze duizenden euro’s betaald om hun boek door deze uitgeefdienst uitgegeven te krijgen. Als dat het geval is, dan hebben ze geen uitgever, maar een vanity.
Ook de self-pubbers trappen in de misleidingen. Zij gaan in zee met een uitgeefdienst en denken dat ze meer hulp zullen krijgen dan in werkelijkheid het geval is. Ze betalen voor redactie- en marketingpakketten, omdat ze weten dat dit hun boek beter maakt, en dat redactie sowieso geld kost. Helaas hebben ze niet door dat ze te veel betalen.
Het enige dat je kunt doen om niet bij de neus genomen te worden, is research doen voordat je met iemand in zee gaat. Zoek betrouwbare bronnen en leer te vertrouwen op je onderbuikgevoel. Als iets niet goed voelt, luister er dan naar.
In dit boek leer je hoe je onbetrouwbare ondernemingen kunt herkennen. Je leert te vertrouwen op je onderbuikgevoel, zodat je de juiste keuzes maakt voor het uitgeven van jouw boek. Daarbij maakt het niet uit of je een traditionele uitgever gaat zoeken of je boek zelf gaat uitgeven.
Zolang er schrijvers zijn die zonder enige voorkennis in zee gaan met vanity’s, zullen deze organisaties helaas blijven bestaan.
Weet wat er speelt. Met de juiste informatie sta je sterker tegen oplichters!
- Zoek andere schrijvers op en praat over de uitdagingen die je tegenkomt. Leer van elkaar, ook over de slechte dingen die er zijn gebeurd. Er zijn veel Facebookgroepen waar schrijvers en self-pubbers bij elkaar komen en waar je veel info kunt vinden.
- Onderzoek ieder bedrijf of platform waarmee je wilt gaan samenwerken. Vraag referenties van onafhankelijke personen, onderzoek welke reputatie dit bedrijf of platform heeft en of er (online) klachten zijn. Wees sceptisch en geloof niet zomaar alles wat je leest!
Self-pubben is niet voor iedereen, maar traditioneel uitgeven is dat ook niet. Er is geen goede of foute methode. Er is alleen de methode die de juiste is voor jouw boek op dat moment en dat is wat telt. Pas op voor iedereen die dit tegenspreekt of probeert het self-pubben of juist het traditioneel uitgeven zwart te maken.
***
Door de digitale revolutie is het tegenwoordig gemakkelijk geworden om boeken te produceren en te verspreiden via het internet. Maar er komt meer bij kijken dan veel schrijvers denken. Hoe creëer je een product dat waarde heeft voor de lezer en hoe zorg je dat de lezer het onder ogen krijgt? Dit zijn de uitdagingen voor zowel de traditionele schrijver als de self-pubber.